Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa met een turbo?


frederic009

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik ben al enige tijd aan het denken om mijn 200 blok uit te rusten met een turbo.

Ik heb al enige filmpjes gezien doch zeer veel info vind ik hierover niet.

Is er iemand van op het forum dat ooit een poging heeft ondernomen om een turbo te instaleren op een 200 blok.

Alle info is welkom.

Bedankt

En indien ik er aan begin zal zeker posten met foto's

Link naar reactie

Ik heb New Old Stock ook overwogen maar ik denk dat 2takt en New Old Stock geen goede combinatie zijn.

Vermoedelijk zal je door de hoge verbranding snel een vastloper hebben en zal je gewone 2takt olie dit niet kunnen vermijden.

Link naar reactie

op het GSF loopt of liep er ook een draadje van een turbo

voor New Old Stock moet je eens bij geertvespa informeren hij heeft al op een vespa met New Old Stock gereden d8 ik

de mensen van scooterclub SUD-EST hebbener een paar die New Old Stock hebben

grtz sidvespa

Link naar reactie

Volgens mij gaat een turbo ook niet zoveel effect hebben zeker bij tweetakt,het extra mengsel wat ge onder hoge druk inblaast vliegt er langs u uitlaatpoort gewoon uit omdat die nog open staat als ge u mengsel der inpomt ofwel moet ge u uitlaatpoort eerder kunnen sluiten voordat u inlaatpoorten sluiten.

Het zal in ieder geval niet gemakelijk zijn.

Link naar reactie
Volgens mij gaat een turbo ook niet zoveel effect hebben zeker bij tweetakt,het extra mengsel wat ge onder hoge druk inblaast vliegt er langs u uitlaatpoort gewoon uit omdat die nog open staat als ge u mengsel der inpomt ofwel moet ge u uitlaatpoort eerder kunnen sluiten voordat u inlaatpoorten sluiten.

Het zal in ieder geval niet gemakelijk zijn.

verwissel turbo niet met injectie , turbo maakt gebruik van de uitlaatgassen om meer boost te verkrijgen , dus geen extra benzine die er onder druk ingespoten wordt , dit is injectie ,laat maar weten als ik het mis heb

Link naar reactie

Volgens mij wordt ook benzine toegevoegd via u inlaatpoorten is toch zo met een gewone carb

Maar mischien een stom idee een 12 volt compressor op u carb aansluiten en druk op bv 0,5 bar begrenzen.

Dan de motor op staander testen en kijken wat effect is is er een verschil in prestatie dan kunt ge nog een turbo compressor bouwen.

Eventueel compressor op voettrede bevestigen met een 12volt batterij en dan eens proberen te rijden,wel een grotere sproeier zetten voor meer brandstof zodat ge niet met te arm mengsel rijd en een gat in u zuiger brand.

Dit bij wijze van proef is er geen prestatie verbetering merkbaar dan is het volgens mij niet de moeite om een turbo te bouwen.

Link naar reactie

een compressor gebruiken om druk op te bouwen?

dat zal nooit van ze leven lukken ! :-)

ge hebt niet alleen druk maar ook debiet nodig + tegendruk op de uitlaatzijde.

ik zie u al met een compressor van 10pk op uwe vespa voorbijkomen :-)))

bij een vespa zit ge met een 'roterende' inlaat, dit laat het grotendeels makkelijker toe om met drukvulling te gaan rijden omdat de carterhelften worden afgesloten volgens een bepaalde timing(die ook aangepast moet worden trouwens).

het enigste is dat je een turbo moet vinden die klein is, niet te zwaar en toch niet te veel en niet te weinig debiet kan geven.

denk eraan dat zo'n turbo een 125cc(als het over een 125cc gaat tenminste)moet vullen tem 10.000 of meer trpm dus ge moet al een hoog bereik hebben qua debiet.

ook moet ge de carb gaan aanpassen, een druk carb van dat formaat zal nog niet bestaan denk ik dus het makkelijkst is dan om de carb vóór de inlaatzijde van de turbo te zetten + een dikke sproeier.

ik schat ook dat de carb minstens 28mm diameter moet hebben vanwege het debiet.

uw ontsteking moet aangepast worden, en daar bedoel ik dan niet mee dat ge alleen uw timing moet aanpassen maar ook een 'race ontsteking' moet monteren die geheel instelbaar is dmv mapping want anders gaat de boel niet lang lopen.

een watergekoelde cilinder is ook een voordeel, dit laat meer druk en meer voorontsteking toe waardoor ge pas plezier gaat krijgen van uw turbo.

er komt misschien nog wel wat in mij op, ik heb heel veel ervaring in zulke dingen maar het is al allemaal te lang geleden voor mij dus het valt met brok en stuk allemaal terug binnen als we over zulke dingen beginnen ;-)

Link naar reactie

Los van dat je die turbo aan de gang moet krijgen, zul je ook met je onderdelen keuze rekening moeten houden met dat je hele setup boven de 10k toeren moet kunnen functioneren. Ik denk dat je dat met een p200 spoelpoortje niet lukt; niet voor niets dat die gasten uit mijn eerdere link het op basis van een T5 blok doen; lekker grote spoelpoorten. Ik denk ook dat je naar een behoorlijk reedvalve blok over zult moeten, ipv de roterende inlaat. Daarnaast; hoge kwaliteit lagers, uitgebalanceerde en gelaserde krukas, uitgebalanceerd vliegwiel, cilinderkit die 10k toeren aankan, carbon koppelingsysteem, custom uitlaat - alleen een turbo ergens opjassen gaat niks worden, alles aanpakken gaat je een godsvermogen kosten.

Link naar reactie

Leuk project,

als het zover is wil ik dat 'TURBOKE'wel eens zien vliegen? Het rare is dat er maar een handvol mensen mee bezig zijn, te gecompliceerd misschien, zelfs in de races kom je dat niet tegen? Ik dacht dat de volgende stap injectie was,...

Blijven gaan,

Grts C

Link naar reactie

reed valves zijn af te raden, roterende inlaat is beter, reed's zijn gemaakt om op de zuigwerking/onderdruk van het carter te werken en niet door overdruk vananf de inlaatzijde.

volgens mij gaan de reed's dan ook verkeerd resoneren met een turbo, fijn als ze afbreken ;-)

een 2 takt motor is eigenlijk een N/A motor (= naturally aspirated) en daarop is alles ook ontworpen, met een 4 takt heb je nog de kleppen waar je mee kan werken om overlap enz te creëren vandaar dat ik mijn theorie haal ivm de roterende inlaat.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Amai

tot nu toe al veel opgestoken, er zitten hier in ieder geval mensen die er iets van kennen.

Een compressor is volgens mij ook geen oplossing, Mercedes werkt ook met compressor ipv turbo.

Waar ik echter mee in zit is dat je met een turbo de zoveel druk zal steken dat je de keeringen er gewoon gaat uit blazen.

Om ook nog eens terug te komen op die New Old Stock. Bij 2takt wordt je motor gesmeerd door je olie in de benzine.

Maar New Old Stock zorgt dat je een hogere verbranding hebt, dit zal er voor zorgen dat je olie danig zal verdunnen.

Resultaat is dat je verhouding brandstof en olie niet meer klopt (teveel brandstof en te weinig olie).

Of ben ik mis ? Meer olie is ook geen oplossing want je rijdt niet permanent met New Old Stock.

Het zal niet simpel zijn maar ik zal toch blijven zoeken om een raket te bouwen.

In het verleden heb ik ook nog gedacht aan rotaxonderdelen of een rotaxblok aanpassen en onder een vespa steken.

Ik ben nu bezig met een 200 blok gewoon te tunen (spoelpoorten vergroten ect) zal eens zien wat dit geeft.

Ik heb me ook laten vertellen dat een koppeling met andere vertanding ook meer vermogen kan opleveren (meer koppel of meer pk) naar gelang van het aantal tanden.

Link naar reactie

Tjonge, je slingert wel een beetje heen en weer tussen extreem specialistische tuning en huis-tuin-en-keuken tuning, niet? Ik heb ook het idee dat je nog niet uitgevogeld hebt wat de huidige staat van het Vespa tunen is...

Een Rotax vespa bestaat, zei het onder een smallframe. Er zijn conversies waarbij de bestaande cilindervoet op de carters afgezaagd wordt, waarna er uit een groot stuk aluminium een rotax (of andere 'fremdzylinder' voet gefreesd wordt. Ook is er een project aan de gang waarij iemand mbv CAD tekeningen een smallframe Rotaxblok op basis van een groot deel van de originele Vespa onderdelen aan het maken is. Zelfs een compleet rotaxblok onder een smallframe is al eens gedaan en gedocumenteerd.

http://www.et3.it/images/IANOSBORNE/IanO%20Rotax%20(5).JPG

of: http://www.et3.it/images/Lorenzo%20C/3.jpeg

CNC Rotaxblok:

http://www.germanscooterforum.de/Vespa_PX_T5_Cosa_f1/250er_rotax_zylinder_CNC_Motorblock_t87329.html

post-2020-1234085438_thumb.jpg

Nog een Rotax Specialtje:

http://www.lambrettainnovation.co.uk/view_page.php?pid=23

New Old Stock kun je gewoon als kit voor de Vespa kopen bij bijvoorbeeld SIP.

Als je met beperkt budget of met de originele onderdelen wilt gaan tunen, kun je een paar PK winnen door de poorttiming goed te regelen en flink in je originele cilinder te gaan zitten dremelen. Ook het ovaliseren van je carb en inlaat zal uitmaken en het optimaliseren van de inlaat op je carter.

Er zijn een aantal uitgebreide documenten over o-tuning waar je je hart mee op kunt halen:

Freakmoped van het GSF heeft een handleiding: http://www.freakmoped.at/

Je hebt O-tuning voor dummies: http://www.germanscooterforum.de/Vespa_PX_T5_Cosa_f1/O_Tuning_Anleitung_t142794.html

En er stond laatst een artikel in de Scootering over budget tuning:

http://vespa.mr10.nl/pdf/scootering-budget-tuning.pdf

Check of je een 10PK of 12PK originele cilinder hebt, want de 10PK kit is lastig te tunen.

Als je een stap verder wilt gan zul je een cilinderkit moeten scoren met meer spoelpoorten en je carters naar die poorten aanpassen. De bottleneck bij de standaard cilinder is dat ene poortje waar alles doorheen moet (de zijpoortjes zijn loos bij de standaard kit). De meeste 200 tuners gaan voor de Malossi kit.

Aangepaste poorten:

http://www.flickr.com/search/?q=worb5

filmpje:

Malossi kit door Worb5

http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/11005000/Racing+cylinder+MALOSSI+Worb5+.aspx

Kijk eens bij Worb5 wat zij aan services voor tuners bieden, zodat je een beetje op de hoogte bent van de aanpassingen die je kunt doen:

http://www.worb5.com/vespa_lambretta_scooter_tuning/

Ook kun je kijken bij Pep:

http://www.pep-parts.com/shop/

En Scooter en Service:

http://www.scooter-and-service.de/cms/features/250n.html

Tunen van een 200 blok gaat vaak over het extreem poorten van een Malossi cilinder, het lichter maken en optimaliseren van de piston icm met een reedvalve, grote carb een vollewang lange slag krukas waarbij er behoorlijk aan de carters wordt gesleuteld. Een expansie uitlaat mag niet ontbreken.

Ook zul je tijd moeten steken in het bereiken van de optimale timing voor je poorten, want een beetje willekeurig in gaan zitten dremelen wordt 'em natuurlijk niet. Vooral bij de uitlaatpoort is nogal wat te winnen, naar ik hoor.

Reed blok + carb:

Lijkt mij dat je je best eens in alle takken van het tunen in kunt lezen en een plan en budget maakt. Vooralsnog lijk je niet echt te kiezen en lijkt dat deels te komen door te weinig research. Lees je in op het GSF!

Het vermogen dat je hebt zal op een andere manier over de powercurve verdeeld worden dmv een andere primaire vertanding, dus dat zal je of meer koppel of meer snelheid geven bij een specifiek aantal toeren. Je kunt met een verkeerde vertanding hebben dat je niet je maximale vermogen gebruikt, maar meer vermogen zal het veranderen van 2 tandwielen niet opleveren.

Ik ben trouwens lang geen tuner; er lopen hier gasten rond die er veel meer en veel specialistischer verstand van hebben, maar dit is wel een beetje de basiskennis die je naar mijn idee over 200-tuning moet hebben als je er iets mee wil gaan doen. Het tunen van PX125/150, of T5, of Smallframes is weer een heel ander verhaal.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...