Bartolino Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Ik ben bezig met een revisie van een PX motor, en heb een probleem met een bout die vastzit in de casing. Kruipolie en een impact-'machineke' lijken niet veel te doen. Ik overweeg nu om er een propaanbranderke op te zetten, maar ik twijfel een beetje omdat ik schrik heb het aluminium te beschadigen. Heeft iemand hier ervaring mee? Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Beruchte bout... Heet stoken kan je zeker proberen maar waarschijnlijk wordt het boren... Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 18 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Thanks, ik zal dan eerst proberen te stoken. Als het boren wordt, langs welke kant is het gemakkelijkste? Eerst boutje kort zagen en dan langs deze kant, of langs de achterkant (minder toegankelijk). Hoe lang doe je erover met een degelijke kolomboor. Lijkt me niet gemakkelijk om door dat gehard staal te boren zonder de casing te beschadigen. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Er zit een ruimte in het midden van die bout waar vuil ophoopt, dus vrees dat je pech zult hebben met warmstoken. Uitboren heb ik pas nog met een gewone boor gedaan en dat kostte een paar uur; met een kolomboor zal het een stuk sneller en preciezer gaan. Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Eerst dit stukje met zaag of slijptol afslijpen, oppassen voor je carters... En dan vanaf twee kanten boren, halverwege kan je proberen om hem er nog is uit te tikken, soms lukt het dan alsnog. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 18 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Thanks! Ik weet weer wat te doen. Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Gebruik wel een centerpointer in de bout! Anders draait die boor alle kanten op. Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 De nieuwe goed invetten hé! Jan. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 18 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Als het losstoken niet lukt laat ik de bout wel uitboren door iemand die daar wat meer ervaring in heeft. De nieuwe bouten krijgen een likske kopervet. Link naar reactie
yakuza Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 ik heb daar veel ervaring. heb in men 11 jarige carriere nog geen enkele bout niet losgekregen. Warmstoken die handel.Moet lukken. Boren is allerlaatste optie. Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 heb in men 11 jarige carriere nog geen enkele bout niet losgekregen. Da kan ik me voorstellen! )) Groetjes, nero. Link naar reactie
yakuza Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 tzijn altijd dezelfde me fucking commentaar he. Dank u Nero. ))) Link naar reactie
Laurus Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 ik heb daar veel ervaring.heb in men 11 jarige carriere nog geen enkele bout niet losgekregen. Warmstoken die handel.Moet lukken. Boren is allerlaatste optie. Dan heb je nog weinig gesleuteld in die 11 jaar:P Link naar reactie
yakuza Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 ik heb daar veel ervaring.heb in men 11 jarige carriere nog geen enkele bout niet losgekregen. Warmstoken die handel.Moet lukken. Boren is allerlaatste optie. Dan heb je nog weinig gesleuteld in die 11 jaar:P Heheh ik wist het he. Op alles pakken ze u :-) Lezen he Lazarus. Er staat nog geen enkele bout NIET losgekregen. Link naar reactie
Tim79 Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 11 jaar me mecano gespeeld zeker , in mechaniek hebde altijd zo wel nen bout ! Link naar reactie
yakuza Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Aaa nog ne mecanieker. 11 jaar vrachtwagen mechanicien. Waarvan 7 jaar deppanage's. Mecano van 12 Ton ja hehe. En wa zeg jij tegen uwe klant? Krijg den bout ni los rij maar naar volgende garage. Kzal u men adres geven dan kan ik nog wa bijverdienen. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 18 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 @tim79: ben je toevallig geen mechanicien in hasselt? Link naar reactie
yakuza Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Even toelichting. Reden dat bout vastkomt is niet altijd gewoon wat vuil maar een chemische verbinding tussen ijzer en aluminium. Probleem doet zich ook soms voor bij aluminium velgen en ijzeren wielnaaf. In sommige gevallen lijkt het of de velg "gelast" is op de naaf. Met gewoon warm stoken met een gasbrandertje zal je mits enige voorzichtigheid niet veel fout kunnen doen. Werken met een shalamo brander vereist meer ervaring wegens hogere temperatuur. groeten Yakuza Link naar reactie
Tim79 Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 @ bartolino , Nee ben van het noorden van Antwerpen . Toch veel succes gewenst met je bout . Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 18 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 @tim, dan verwar ik u met iemand anders. ik laat wel weten of het gelukt is, maar zal voor in 't weekend zijn. Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Toch oppassen dat je de rand van het carter niet te hard mee opwarmt, het carter kan daardoor vervormen en niet meer mooi afsluiten. Groetjes, nero. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 19 oktober 2010 Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 En in dit geval is deze bout berucht, vanwege vuilophoping door een designfout van Piaggio. Tja. Link naar reactie
yakuza Geplaatst: 23 oktober 2010 Delen Geplaatst: 23 oktober 2010 En hoe is dit verhaal afgelopen BARTOLINO? Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 23 oktober 2010 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2010 De bout is los zonder boren of slijpen. Het is gelukt door het afwisselen van lichtjes opwarmen, teflon vet, en een slagschroefmachientje. Ik had bij een bestelling bij SIP een nieuwe bout besteld, maar ik denk dat een foute genomen heb. Klopt het dat deze bout ietsje langer is dan andere? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.