Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX koppeling


Gette

Aanbevolen berichten

Enkele weken geleden heb ik de cosa koppeling uit men px gezwierd, en er een nieuwe PX-koppeling ingeramd.

Alles lekker vettig erin, maar de koppeling pakt nogal brut, en ze geeft tijdens het halfontkoppelen een schurend geluid...

Nu een 2000km verder heb ik nog steeds hetzelfde probleem...

Ik heb al eens nagekeken of de platen tegen elkaar plakken of dergelijke, maar zonder enige opmerkingen...

Iemand enig idee?

Link naar reactie

Hoeveel cc is jouw PX ? Ik had hetzelfde voor met mijn 200-motor . Na 2000 km is het gebeterd en het schurend geluid is er enkel nog als ik snel vertrek . Anders geen probleem . Ik denk dat het te maken heeft met de kwaliteit van de kurk op de platen ofwel met de olie (ik rij op half-synthetische omdat ik daar een grote voorraad van heb )Ik had voor mezelf al uitgemaakt dat ik bij volgend oliewissel de SEA30 zou gaan gebruiken en dan zien hoe het verder verloopt .

Link naar reactie
Ik had voor mezelf al uitgemaakt dat ik bij volgend oliewissel de SEA30 zou gaan gebruiken en dan zien hoe het verder verloopt .

Wat gebruik je nu dan? Frituur- of slaolie ofzo??

@Erix. Het is geweten dat sommigen (o.a. Staar Vespashop) tweetaktolie gebruiken. Ze 'doen dat al 30 jaar zonder problemen'. Ik gebruik ook SAE 30.

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Goedemorgen allemaal, hoe is dit bij Gette opgelost uiteindelijk? Ik heb nu hetzelfde met mijne PX200, nieuwe koppeling platen ingestoken maar pakt nu enorm abrupt in zijn eerste en maakt schurend geluid. Nu las ik dat je de platen eerst beter in olie kunt laten liggen vooraleer te monteren? Heb ik niet gedaan... Die platen worden gesmeerd door de bakolie? (SAE30 zit erin).

Koppeling schuurt eigenlijk en pakt abrupt in alle vitessen maar in de eerste merk je het vooral.

ps niet alleen de koppeling platen vervangen, maar zuigerveren, alle lagers en keerringen enzo ook.

Link naar reactie

Mogelijk ontkoppelt de koppeling niet voldoende= schurend geluid of is de kwaliteit van de platen niet goed (krom, te dik,...)

Een nachtje de kurkplaten laten weken is een must.

Heb je hetzelfde aantal platen gestoken als voorheen?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Platen zijn nieuw en evenveel als voorheen. Heb de koppeling er net onderuit gehaald en de platen liggen al in de olie. Busje en ring zien er op zich goed uit maar toch hier en daar wat slijpsel gevonden, koperkleurig dus komt van busje en/of ring af. Bestel sowieso wel nieuwe bij Sip, had toch nog meer dingetjes nodig.

Ontkoppelt goed, schurend geluid is bij oplaten van koppeling, dus dan schuurt deze en hapt ook enorm. Hoop dat het zometeen beter is hoewel ik nog steeds niet echt snap waarom ik koperkleurig slijpsel gevonden heb...

Link naar reactie

Ik vermoed dat de metalen platen niet vlak zijn . De gekurkte platen volgen de golving >>> trilling (schurend geluid), dan opeens pakt de koppeling volledig als de platen op een punt komen met het meeste grip (bruut aannemen).

Het koperkleurig slijpsel is hier ook te verklaren ; door het hevig trillen bij halve ontkoppeling , trilt ook de koperen bus tijdens het ronddraaien >> slijtage

Kijk dit eens goed na en graag terugmelding

Dimitri

Link naar reactie

Zal eens zien, je zou zeggen nieuwe platen zijn vlak maar idd eens nakijken. Kan altijd de oude nog terug monteren maar na 40.000km zullen die niet zo dik meer zijn...

Heb gisteren bij SIP trouwens nieuwe bus en ring besteld, maar ook die andere optie, met een naaldlager in de plaats. Las ergens op een ander forum dat dit erg goed werkt, iemand ervaringen hier?

Link naar reactie

Nog niet opgelost. Alles terug gemonteerd maar doet nog hetzelfde.

Die koperen bus, die glijdt bij mij op beide kanten, dus zit niet vast op de binnenste as. Nu zie ik op internet dat hij daar goed omheen moet klemmen, die nieuwe doet dat wel, maar ik dacht dat dat niet goed was dus heb ik de oude weer gemonteerd. Zou dit de reden kunnen zijn?

Link naar reactie

Is de koppelingskorf niet beschadigd/vervormd?

Ga ook voor betere een betere kwaliteit van koppelingsplaten ( race evo carbonplaatjes met tussenplaten en veren). Deze "happen" niet maar geven wel (veel) meer koppel.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nero, bedoel jij deze? 93117000

Prijs valt precies ook wel mee, de basket is mij niets aan opgevallen. Iig ga ik maar eerst eens een paar honder kilometer rijden om te zien of het ter zijner tijd nog verbetert of niet... Kan ook de orginele platen nog terug steken, maar dat demonteren en monteren is wel wat werk vind ik. Zeker die borgring is altijd irritant omdat je overal zo slecht bij kunt...

Maar goed het moet toch nog eens uit elkaar, want de startmotor deed het ook niet dus heb ik er gisteren ook maar gelijk afgehaald. En zonder startmotor geen accu, dus toch al snel kilootje of 10 verschil :-)

Link naar reactie

Dat zijn ze.:)

De vorige platen en tussenplaten die ik gekocht had pasten van geen kanten (uitsparing stond niet in het midden, de tussenplaten waren heel dun en krom, sommige kurkplaten heb ik wat moeten bijwerken omdat ik ze anders niet gemonteerd kreeg,...)

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Goedemorgen allemaal, hoe is dit bij Gette opgelost uiteindelijk? Ik heb nu hetzelfde met mijne PX200, nieuwe koppeling platen ingestoken maar pakt nu enorm abrupt in zijn eerste en maakt schurend geluid. Nu las ik dat je de platen eerst beter in olie kunt laten liggen vooraleer te monteren? Heb ik niet gedaan... Die platen worden gesmeerd door de bakolie? (SAE30 zit erin).

Koppeling schuurt eigenlijk en pakt abrupt in alle vitessen maar in de eerste merk je het vooral.

uiteindelijk toch maar en volledig nieuwe koppeling gestoken, en toen was het opgelost...

Link naar reactie

misschien toch ook maar overwegen. Nu na 100km doet de koppeling het soms al wel beter als deze warm is, maar weer niet altijd. Beetje vaag dus. Lijkt vooral te maken te hebben dus met smering en gewoon slechte platen misschien.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...