Ga naar inhoud
Vespaforum.be

8-10" voorvork conversion


Dr Who

Aanbevolen berichten

is een VNB met PX motor. momenteel 8".

aan de achterzijde uiteraard geen probleem omdat daar al een PX motor zit (momenteel met remtrommel en wiel voor 8").

vooraan komt een GS160 velg, dan hoef je de voorvork niet aan te passen of te vervangen. je blijft dan vooraan uiteraard wel met de remmen van een 8" zitten. nadeel is ook dat je op een VNB vork geen Sebac vering kan plaatsen, als je naar een PK vork gaat wel natuurlijk.

heb de GS velg + wiel al eens gepresenteerd vooraan en komt zeker NIET tegen het voorspatbord.

Link naar reactie

@ Pascal: Liever jij dan ik Pascal, maar als je't zo wil doen, be my guest. Natuurlijk komt de velg met band niet zomaar tegen het spatbord, enkel als je hard remt of over een serieuze bult of door een serieuze put rijd, pas dan word de veer samengedrukt en 'KAN' de band tegen het spatbord komen, dit kan je verhinderen door een 'uprated' veer te kopen bij Stoffi's of misschien SIP, da's een veer die er precies hetzelfde uitziet, maar een 20% harder is om in te drukken, en dat verhelpt al veel van het probleem...

@ Dr Who: Ik heb de conversie met een PK125 voorvork al eens gedaan voor een Rally 200 (om betere remmen en vering te hebben), even veel werk als voor een Super zoals jij hebt, is wel een beetje werk, is niet zomaar gewoon erin steken en hop, rijden.

Maar is zeker doenbaar, je moet opletten want er zijn 2 soorten PK125 voorvorken, met elk een verschillende lengte en er is maar één die bruikbaar is, anders heb je heel veel werk...

Aan je voorspatbord ga je ook moeten wijzigen, dus als het een gerestaureerde scooter is, word dat herspuiten, als ie nog herspoten moe worden ,wacht tot alles aangepast is. Ik ga vanavond als ik thuis ben eens een fotootje posten van hoe het eruit ziet eens gemonteerd.

Er zijn twee manieren om tewerk te gaan, één is de bestaande buis aanpassen, de ander is de stang doorslijpen en de bovenste helft vervangen door die van een Rally/ Sprint/ Super/ GT®/ TS.

Ik heb voor de tweede manier gekozen, als het goed gedaan is, word nergens mee gefoefeld, en behoud je je stuurslot. Moet wel een GOEIE lasser kennen!

Link naar reactie

Ik heb 'n VNB 125 en heb 10" velgen onder mijn vespa liggen,

die heb ik zo gekocht...

Jammer, want bij diepe putten in het wegdek komt mijn wiel tegen mijn spatbord wat op termijn een roestvlek zal vormen.

Ook komt er bij dat hij zo wat trager optrekt, en zo merkwaardig veel sneller gaat hij ook niet hoor...

ik sta nu dus voor een dilemma he, ofwel ne straffere vork steken of de velgen origineel maken ...

Link naar reactie

ik heb in mijn vnb ook een pk vork steken om een schijfrem te kunnen monteren. Volgende aanpassingen heb ik moeten doen:

bestaande arret wegslijpen (stop bij het linkq en rechts draaien)

nieuwe arret voorzien

stuurslot voorzien (ditis maar een klein plaaje lassen, niks moeilijk)

spatbord aanpassen

halfrond gat bovenaan aanpassen om stuur te monteren

dat was alles ent resultaat mag gezien worden, maar toch efkes werk dus

Link naar reactie

Natuurlijk komt de velg met band niet zomaar tegen het spatbord, enkel als je hard remt of over een serieuze bult of door een serieuze put rijd, pas dan word de veer samengedrukt en 'KAN' de band tegen het spatbord komen, dit kan je verhinderen door een 'uprated' veer te kopen bij Stoffi's of misschien SIP, da's een veer die er precies hetzelfde uitziet, maar een 20% harder is om in te drukken, en dat verhelpt al veel van het probleem...

merci voor de hint ivm de vering.

maar mijn rijgedrag met de VNB is redelijk rustig en braaf, net omwille van de remmen en rijgedrag. als je max. 70 rijdt en genoeg afstand houdt, zie je putten en bulten ruim op voorhand en is hard remmen zelden nodig. ik ga niet plotseling als een zot gaan rijden omdat er 10" op zitten.

de wegpiraat uithangen doe ik wel met de PX ;-)

en als ik het goed wil doen zoek ik wel een PK vork en vraag ik wel nog eens raad.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...