David-1985 Geplaatst: 6 juli 2010 Delen Geplaatst: 6 juli 2010 Beste forumleden, Ik ben sinds mei dit jaar eigenaar van Vespa GTS Super 125ie. Nu heb ik, geheel volgens de regels van de kunst, mijn rodage van 1000km voorzichtig afgereden. Eerste 500 niet sneller dan 60 op teller later niet meer dan 80. Nooit de motor overbelast en wisselend parcour dus daar geen probleem. Ik heb hem ongeveer een week geleden binnengedaan voor mijn eerste onderhoud. Ik vertelde aan de garagehouder volgend probleem. Ik ondervond na 800 km dat de vespa bij hogere snelheden (70km op teller) licht begon te trillen (voelbaar op de voetplak). Hiervoor nooit sneller gereden. Hoger als 80km/u was het trillen intenser en leek hij in hoge toeren te gaan. Het optrekken naar 70 km/u verloopt vlot maar daarna gaat het heel langszaam naar 80. Ik dacht dat de vespa begrensd was als bescherming tijdens de rodage en lag er niet wakker van. De garagehouder zei me dat de vespa niet begrensd is en heeft er ook mee gereden en zei me dat hij idd nog niet alle kracht heeft en de motor tegenduwt. Hij vertelde mij dat ik vanaf nu,na het onderhoud met volle gas mag rijden. Hij vertelde mij dat het rustig inrijden de oorzaak zou kunnen zijn doordat de motor nog niet volledig los is. Intussen heb ik al af en toe eens gas open gedraaid en haal net geen 100km/u op de teller (87 in werkelijkheid). En wanneer ik dit doe gaat hij duidelijk in overtoeren. Is dit herkenbaar voor één van jullie als eigenaars van GTS 125ie? Wat is de snelheid op de teller die jullie halen. Gaat dit ook gepaard met hoge toeren en trillingen? De garagehouder verwacht mij terug op 1500km om te kijken of het probleem weg is. Nu op 1200km is het probleem nog steeds aanwezig. Alvast bedankt voor jullie reactie Groetjes van een ongeruste, toch trotse vespaeigenaar Link naar reactie
les Geplaatst: 6 juli 2010 Delen Geplaatst: 6 juli 2010 dat is niet normaal, die van mij haalt 115 op de teller voordat hij de begrenzer in gaat. vanaf 85 op de teller loopt de gts uit de vario, dwz dat hij stopt met schakelen en vanaf dan puur op toeren snelheid gaat maken. hierbij kun je zachte trillingen voelen maar dat mag normaal niet overdreven zijn(!). ik rij meestal 80 en 100 op de teller(70 en 90kmh volgens auto teller(s)) en dat gaat alsof het niks is zonder rare bijgeluiden of dergelijke. Link naar reactie
JoeBar Geplaatst: 6 juli 2010 Delen Geplaatst: 6 juli 2010 Ik heb men GTS op dezelfde voorzichtige manier ingereden. Pas na 1000km heb ik volgas gegeven. Geen enkele trilling voelbaar (rijden noch remmen) 110km/h op zen sokken. Uw dealer zal dat eens grondig moeten onderzoeken. Link naar reactie
David-1985 Geplaatst: 6 juli 2010 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2010 Bedankt voor de reactie. Heb jij een toenemend vermogen gemerkt naarmate je meer kilometers had gereden? Het uit de vario gaan voel ik al op 70 km/u op de teller. Het is toch idd raar dat ik alles eerder voel en al op 100km/u aan mijn top zit. Hij kruipt hier na 80km/u heel traag naartoe. Link naar reactie
les Geplaatst: 6 juli 2010 Delen Geplaatst: 6 juli 2010 dan zit er waarschijnlijk iets verkeerd in uw vario, misschien is uw riem niet goed genoeg uitgeshimd, als ze er een te dikke spacer tussen hebben gestoken gaat hij te vroeg uit de vario lopen en veel te veel toeren maken wat ook gepaard gaat met lage topsnelheden. Link naar reactie
JoeBar Geplaatst: 7 juli 2010 Delen Geplaatst: 7 juli 2010 Ik heb nu 3000km, ik kan niet zeggen dat hij nu sterker is dan vroeger. Link naar reactie
sammy1978 Geplaatst: 9 juli 2010 Delen Geplaatst: 9 juli 2010 Ik heb nu 850km gereden.. Eerste 500 niet sneller dan 80/85, en sinds 500 niet sneller dan 90/95.. Wel altijd voluit accelereren.. Gaat prima Enige waar ik beetje ongerust over ben, is dat ik ze dagelijks gebruik voor woon/werkverkeer.. wat 2.5km is.. en ik dus al redelijk wat ingereden heb met koude motor.. na 2.5km komt hij pas op temperatuur, maar dan ben ik ook al op bestemming Ik ervaar wel een duidelijk verschil tussen koud en goed warm gereden.. Ook een paar langere trips gemaakt Link naar reactie
albatros Geplaatst: 12 juli 2010 Delen Geplaatst: 12 juli 2010 Ik heb van km 1 tot nu (330km) steeds voluit gereden. Weliswaar nooit met koude motor. Eerst op temp. laten komen en dan gas open. Vond wel dat eerste 200km de wesp echt wel tam was. Nu heb ik het gevoel dat ie losser wordt. Ik haal nu een top van 110km/h op teller...snel genoeg in de bebouwde kom;-)) LOL Link naar reactie
JoeBar Geplaatst: 13 juli 2010 Delen Geplaatst: 13 juli 2010 heel uiteenlopende manieren van inrijden!!! Ik zou voor mezelf ne 2e vespa willen bijkopen, maar als ik dat hier lees zal het geen 2e hands worden. Link naar reactie
les Geplaatst: 13 juli 2010 Delen Geplaatst: 13 juli 2010 ...dan zou ik ook zeker géén nieuwe vespa kopen aangezien ze van het moment dat ze van de band afrollen op een testbank worden geduwd en dan dik 5min lang op koude motor op toptoeren laten draaien om te kijken of er niks kapot gaat en de afstelling goed is ;-) Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 13 juli 2010 Delen Geplaatst: 13 juli 2010 ...roderen? is dat nog van dezen tijd? Link naar reactie
wimpy007 Geplaatst: 13 juli 2010 Delen Geplaatst: 13 juli 2010 Een 'kenner' heeft me gezegd dat je bij die injectiemotoren niet veel kunt misdoen met warme motor ... Link naar reactie
GEEF GAS Geplaatst: 2 augustus 2012 Delen Geplaatst: 2 augustus 2012 ik geef al van int begin volle gas,nu staat er meer dan 3000 km op de teller en alles werkt nog perfect,ik heb een gts 125 met carburator,topsnelheid is 110 op de teller in het beste geval...maar ik ben supertevreden van men scooterke :-) Link naar reactie
toffel34 Geplaatst: 3 augustus 2012 Delen Geplaatst: 3 augustus 2012 Na 1500 km reed mijn vespa sneller dan na 1000 km. Zo'n 5 km per uur. Nu met laag windscherm heb ik nog 5km bijgewonnen. Link naar reactie
ChrisDR Geplaatst: 4 augustus 2012 Delen Geplaatst: 4 augustus 2012 Op modernvespa.com staat er een interessante topic over inrijden: http://modernvespa.com/forum/wiki-break-in Ze hebben het over een "take it easy" methode" en een "drive it like you stole it" methode... Link naar reactie
KevinB Geplaatst: 4 augustus 2012 Delen Geplaatst: 4 augustus 2012 Vooral dat laatste is het belangrijkste denk ik: regelmatig onderhoud. Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 6 augustus 2012 Delen Geplaatst: 6 augustus 2012 elke 125 heeft een dip tussen de 70 en 80 omwille van de vario. eens boven de 80 zou je de toeren moeten horen omhoog gaan en vlot 110 halen. Link naar reactie
sintesistef Geplaatst: 10 november 2012 Delen Geplaatst: 10 november 2012 ik weet natuurlijk niet wat jullie eigen gewicht is :-) maar ik haal toch geen 110km op de teller, denk zo max 105km op de teller lukt wel, (euh 85kg) en plat gaan liggen doe ik nu ook weer niet... Link naar reactie
ChrisDR Geplaatst: 22 november 2012 Delen Geplaatst: 22 november 2012 Ik ben persoonlijk aanhanger van de "drive it like you stole it" methode. Natuurlijk niet bij koude motor direct vol gas geven, maar eens opgewarmd kunnen die Vespa motoren wel tegen een stootje. Met de eerste 1000 km niet sneller te rijden dan bv. 60 km/h - de "take it easy" methode - riskeer je een "luie" motor te kweken, die minder topsnelheid haalt en bij volgas achteraf zelfs meer verbruikt... Enfin, dat is mijn persoonlijke mening/ervaring... Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.