Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa GTS 125ie probleem: onvoldoende kracht na roderen 1000km


David-1985

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Ik ben sinds mei dit jaar eigenaar van Vespa GTS Super 125ie. Nu heb ik, geheel volgens de regels van de kunst, mijn rodage van 1000km voorzichtig afgereden. Eerste 500 niet sneller dan 60 op teller later niet meer dan 80. Nooit de motor overbelast en wisselend parcour dus daar geen probleem. Ik heb hem ongeveer een week geleden binnengedaan voor mijn eerste onderhoud. Ik vertelde aan de garagehouder volgend probleem.

Ik ondervond na 800 km dat de vespa bij hogere snelheden (70km op teller) licht begon te trillen (voelbaar op de voetplak). Hiervoor nooit sneller gereden. Hoger als 80km/u was het trillen intenser en leek hij in hoge toeren te gaan. Het optrekken naar 70 km/u verloopt vlot maar daarna gaat het heel langszaam naar 80. Ik dacht dat de vespa begrensd was als bescherming tijdens de rodage en lag er niet wakker van.

De garagehouder zei me dat de vespa niet begrensd is en heeft er ook mee gereden en zei me dat hij idd nog niet alle kracht heeft en de motor tegenduwt. Hij vertelde mij dat ik vanaf nu,na het onderhoud met volle gas mag rijden. Hij vertelde mij dat het rustig inrijden de oorzaak zou kunnen zijn doordat de motor nog niet volledig los is. Intussen heb ik al af en toe eens gas open gedraaid en haal net geen 100km/u op de teller (87 in werkelijkheid). En wanneer ik dit doe gaat hij duidelijk in overtoeren.

Is dit herkenbaar voor één van jullie als eigenaars van GTS 125ie? Wat is de snelheid op de teller die jullie halen. Gaat dit ook gepaard met hoge toeren en trillingen?

De garagehouder verwacht mij terug op 1500km om te kijken of het probleem weg is. Nu op 1200km is het probleem nog steeds aanwezig.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Groetjes van een ongeruste, toch trotse vespaeigenaar

Link naar reactie

dat is niet normaal, die van mij haalt 115 op de teller voordat hij de begrenzer in gaat.

vanaf 85 op de teller loopt de gts uit de vario, dwz dat hij stopt met schakelen en vanaf dan puur op toeren snelheid gaat maken.

hierbij kun je zachte trillingen voelen maar dat mag normaal niet overdreven zijn(!).

ik rij meestal 80 en 100 op de teller(70 en 90kmh volgens auto teller(s)) en dat gaat alsof het niks is zonder rare bijgeluiden of dergelijke.

Link naar reactie

Bedankt voor de reactie.

Heb jij een toenemend vermogen gemerkt naarmate je meer kilometers had gereden? Het uit de vario gaan voel ik al op 70 km/u op de teller. Het is toch idd raar dat ik alles eerder voel en al op 100km/u aan mijn top zit. Hij kruipt hier na 80km/u heel traag naartoe.

Link naar reactie

dan zit er waarschijnlijk iets verkeerd in uw vario, misschien is uw riem niet goed genoeg uitgeshimd, als ze er een te dikke spacer tussen hebben gestoken gaat hij te vroeg uit de vario lopen en veel te veel toeren maken wat ook gepaard gaat met lage topsnelheden.

Link naar reactie

Ik heb nu 850km gereden.. Eerste 500 niet sneller dan 80/85, en sinds 500 niet sneller dan 90/95.. Wel altijd voluit accelereren.. Gaat prima

Enige waar ik beetje ongerust over ben, is dat ik ze dagelijks gebruik voor woon/werkverkeer.. wat 2.5km is.. en ik dus al redelijk wat ingereden heb met koude motor.. na 2.5km komt hij pas op temperatuur, maar dan ben ik ook al op bestemming

Ik ervaar wel een duidelijk verschil tussen koud en goed warm gereden.. Ook een paar langere trips gemaakt

Link naar reactie

Ik heb van km 1 tot nu (330km) steeds voluit gereden. Weliswaar nooit met koude motor. Eerst op temp. laten komen en dan gas open. Vond wel dat eerste 200km de wesp echt wel tam was. Nu heb ik het gevoel dat ie losser wordt. Ik haal nu een top van 110km/h op teller...snel genoeg in de bebouwde kom;-)) LOL

Link naar reactie

...dan zou ik ook zeker géén nieuwe vespa kopen aangezien ze van het moment dat ze van de band afrollen op een testbank worden geduwd en dan dik 5min lang op koude motor op toptoeren laten draaien om te kijken of er niks kapot gaat en de afstelling goed is ;-)

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
  • 3 maanden later...
  • 2 weken later...

Ik ben persoonlijk aanhanger van de "drive it like you stole it" methode. Natuurlijk niet bij koude motor direct vol gas geven, maar eens opgewarmd kunnen die Vespa motoren wel tegen een stootje. Met de eerste 1000 km niet sneller te rijden dan bv. 60 km/h - de "take it easy" methode - riskeer je een "luie" motor te kweken, die minder topsnelheid haalt en bij volgas achteraf zelfs meer verbruikt...

Enfin, dat is mijn persoonlijke mening/ervaring...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...