Ga naar inhoud
Vespaforum.be

5-daagse rondrit naar noord Frankrijk.


gts ie

Aanbevolen berichten

Als het weer meevalt vertrek ik maandag 12/07.

In de week gaat voor mij niet lukken (ze komen een nieuwe motor en kabels steken in de lift (van dinsdag tot vrijdag)).

Kan je het eventueel iets vervroegen of verlaten, dan kan ik eventueel in het weekend aanpikken en toch een paar dagen meegenieten.

Maar ik wil zeker je planning niet overhoop halen.:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@Nero: Vervroegen kan ik niet (zondag 11/7 feestje) Verlaten kan wel,zou vanaf zaterdag 17/07 tot woensdag 21/07 je passen of enkele van die dagen? laat maar weten. Het weekend daarop 24 en 25/7 gaan wij met de club op tweedaagse naar het Hageland.

Link naar reactie

My lips are sealed! :))

Deze week is nog werken, vanaf zaterdag begint de congé. Waarschijnlijk eerst nog de GF-feestenrit meepikken maar vanaf zondag kom ik je meer dan waarschijnlijk vervoegen (tenzij ge in St-Tropez zit tegen dan).

Ik bel je nog wel om te weten waar je op dat ogenblik zit.

Alvast een goed begin van de reis toegewenst en tot dan!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Na zondagochtend een telefoontje te hebben gepleegd met François (sorry voor u te wekken) , spreken we af in Merville, een stadje iets ten westen van Lille.

Vlug wat kledij en toiletgerief bijeen gegraaid en om 9.30u kan ik vertrekken voor de 115km lange rit.

Het weer is prachtig en er is weinig of geen verkeer zodat ik luidkeels zingend “ douce France , la pays de mon enfance” al snel de Franse grens bereik.

Tijd voor een eerste “tankstop” voor mens en voertuig in de plaatselijke BAR-TABAC.

10003au.jpg

Heel even bekruipt me het gevoel van totale vrijheid wanneer ik het opschrift “destination Vegas” ontwaar op de gevel van het gokkantoor aan de overkant van de weg.

10004af.jpg

Ter hoogte van Willems besluit ik Lucy (mijn beruchte GPS) ter hand te nemen. Wanneer ik de motor stilleg wordt het vredig dorpsplein opgeschrikt door een luide knal. Bij nader onderzoek blijkt de uitlaat gelost te zijn van de cilinder.

10005ae.jpg

Meer dan waarschijnlijk is dit het gevolg van een verkeersdrempel te nemen tegen 80 à 90 km/u op de Gentsefeestenrit de dag voordien.

Even de knalpijp laten afkoelen en alle bouten opnieuw goed vastzetten en we kunnen verder.

Na een uurtje “rode lichten” rijden door het centrum van Lille (zowat alle 50m en geen enkel gemist) kom ik eindelijk op mijn geliefd rijterrein: smalle kronkelwegen in uitgestrekte landschappen.

Na de weg gevraagd te hebben aan een plaatselijke schone…

10006a.jpg

…bereik ik het provinciestadje Merville waar ik afspraak heb met François in het Parc du Près. Als ik aan een benzinestation stop om te controleren of er nog voldoende benzine in de tank is, staat daar nog een Vespa. Als zijn bereider inclusief knaloranje helm opduikt herken ik François. Het weerzien is hartelijk en we besluiten om dit te vieren in de enige bar. Het hoeft geen betoog dat de cola rijkelijk vloeit…

10007a.jpg

Op het Place du Centre staat een majestueus belfort. “Gebouwd na de oorlog met smartengeld van den Duits” weet de café-uitbater ons te vertellen.

10008a.jpg

Rond 14.00u besluiten we om richting Orchies te trekken. Na 4 dagen onthouding lijkt de naam alleen al François wel aan te spreken. Omdat Lucy haar batterij ver leeg is stelt François zijn Garmin in om ons naar dat “lustoord” te brengen.

De temperatuur is ondertussen gestegen naar 30°C en we worden constant geplaagd door “dondervliegjes”. En als we ons vizier naar beneden klikken, beginnen die diertjes een ontdekkingsreis van de neus naar de ogen over de oren en terug. Wrijven, slaan, zelfs smeken helpen weinig of niets. Tot overmaat van ramp stuurt de Garmin ons van dorp naar dorp waar vermoedelijk een plaatselijke heersers grof geld heeft verdiend door het laten aanleggen van verkeersdrempels, voorzien van grijnzende haaientanden.

Na een koppel uren schokken besluiten we een kasteel te gaan bezichtigen dat aangegeven is op de GPS. Onder het motto “niets zo klein of Zumo vindt het” hier een foto van het kasteel (of wat er van overblijft, tenminste):

10009a.jpg

Om het moreel wat op te krikken vragen we aan een inboorling wat we kunnen verwachten van Orchies. Euh….. « Il y a une parc industrielle , c’est tout » antwoordt hij droogweg.

Gelukkig weet zijn vriendin ons te vertellen dat er zich kortbij Le fôret De Phalempin bevindt. Als we op de Garmin zien dat er zich een meer bevindt kan mijn geluk niet meer op bij het vooruitzicht van een heerlijke zwempartij om te verkoelen en het ongedierte van mijn lijf te wassen.

Aangekomen in het woud parkeren we onze vespa’s en trekken te voet verder op zoek naar water. Na een halfuur en meerdere kilometers stappen is er nog steeds geen meer te bespeuren.

10011ah.jpg

Blijkt dat het om een overstromingsgebied gaat waar de helft van het jaar alleen modder te bespeuren is. Het is tevens een natuurgebied waar er een proefkweek is opgestart met Long horn- koeien (of stieren):

10014a.jpg

Alleen een ijskoude cola, een goede maaltijd en een bed kunnen ons nu nog redden, in eerder welke volgorde…

Zonder verpinken kan de GPS ons 3 slaapmogelijkheden opnoemen op zo’n 6 km afstand. Omdat Hotel Campanile over een restaurant beschikt besluiten we daar onze tenten op te slaan.

Na een weldoende maaltijd….

10017a.jpg

…raadt de maître d’hôtel ons aan om morgen over Lens naar Arras te rijden. Een prachtige route en een heel mooie stad.

Uitgeteld val ik in slaap in ons 2-sterrenverblijf.

p7180227.jpg

Rond 7.00u wordt ik gewekt door zonnestralen die vanonder een half afgelaten rolluik door in mijn ogen priemen. François daarentegen ligt nog lekker te ronken.

10018a.jpg

2 sigaretten later merk ik dat het restaurant reeds open is. Tijd voor een uitgebreid ontbijtbuffet!

Na een uurtje komt François opdagen en bespreken we de dagindeling. Mooie routes en een middeleeuws stadje spreken ons wel aan. Op naar Arras!

10020a.jpg

10022a.jpg

La Grand Place d’Arras is impressionnant ! Heel het plein is omgeven door huizen met klokgevels en arcades.

10026a.jpg

“Brussels café” wordt uitgekozen om onze suikerspiegel en het vochtgehalte op peil te brengen.

p7190233.jpg

In het belfort (een plein verder) pronken 3 reuzen, typisch voor Frans- Vlaanderen. Bij twijfel over het geslacht van de kleine is checken de boodschap.

p7190241.jpg

Het is nu al ver middag en de hitte doet ons de stad ontvluchten. We besluiten noord- oost te trekken, richting Saint Amand les Eaux.

We rijden nu op N- wegen met vrij druk verkeer en vrachtvervoer. Na een uurtje wordt ik dit beu en we besluiten dan maar om de kleinere d-wegen op te zoeken. De GPS van François weet echter ook van de warmte en weigert elk adres te herkennen, “routeberekening niet mogelijk”.

Dan maar Lucy van onder het stof gehaald, “naar huis” aangevinkt , en wonder boven wonder brengt ze ons zonder problemen via de mooiste wegen richting Doornik.

10030a.jpg

10031a.jpg

10032a.jpg

Door de Belgische vlag aan café “au Pont Callioux” weten we dat we weer in Belgenland zijn.

10033a.jpg

Na een namiddag rijden zijn een “dame- noir “ en een koffie op de grote markt in Ath een hemels genot.

10059au.jpg

Besluit: het was een heerlijk ontspannende 2 daagse met soms mooie landschappen en plezante routes maar vooral heel leuke babbels (en veel gezever). Bedankt François om me een paar dagen op sleeptouw te willen nemen. Voor mij is dit zeker voor herhaling vatbaar!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nero, je talent als reporter en fotograaf is nog groter dan je enorme talent als vespist.

Ik heb eveneens met volle teugen genoten van deze rit en je gezelschap,zoëens met twee intelligente mensen op stap die bijna alle wereldproblemen kunnen oplossen is een echte verademing.

Let's do it again.

Groetjes,Fraçois

Link naar reactie

@François: de wereld zullen we niet veranderen, maar bij deze is toch het bewijs geleverd dat blik en plastic perfect kunnen samen gaan, met een beetje toegeven langs beide zijden! :)

@lANCELOT: als je zinnens bent om Frans-Vlaanderen te verkennen (wat zeker de moeite is) plan je wel best vooraf een paar mooie routes en interessante locaties. Dit voorkomt doelloos rondrijden (tenzij je dit graag doet natuurlijk, zoals ik).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...