gts ie Geplaatst: 5 juli 2010 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2010 Het is Normandië he Gette en niet Blankenberge of Bredene of kende gij daar ook schoon plaatskes? Link naar reactie
bluevespa Geplaatst: 5 juli 2010 Delen Geplaatst: 5 juli 2010 @ Gette: En wie gaat er dan schilderen in mijn kot? Link naar reactie
elnino-Star Geplaatst: 8 juli 2010 Delen Geplaatst: 8 juli 2010 ik heb helaas mijne nog niet, als je binnekort nog eens gaat, zal ik het wel lezen, dan zou ik gerust willen volgen, gr Lode Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 juli 2010 Delen Geplaatst: 8 juli 2010 Als het weer meevalt vertrek ik maandag 12/07. In de week gaat voor mij niet lukken (ze komen een nieuwe motor en kabels steken in de lift (van dinsdag tot vrijdag)). Kan je het eventueel iets vervroegen of verlaten, dan kan ik eventueel in het weekend aanpikken en toch een paar dagen meegenieten. Maar ik wil zeker je planning niet overhoop halen. Groetjes, nero. Link naar reactie
gts ie Geplaatst: 8 juli 2010 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2010 @Nero: Vervroegen kan ik niet (zondag 11/7 feestje) Verlaten kan wel,zou vanaf zaterdag 17/07 tot woensdag 21/07 je passen of enkele van die dagen? laat maar weten. Het weekend daarop 24 en 25/7 gaan wij met de club op tweedaagse naar het Hageland. Link naar reactie
gts ie Geplaatst: 14 juli 2010 Auteur Delen Geplaatst: 14 juli 2010 Voila,alles staat klaar en morgen-middag vertrek ik. @ Nero: indien dit weekend goesting en tijd kom maar af. mijn gsm : 0499722541 ( aan niemand doorgeven ) Link naar reactie
nero Geplaatst: 14 juli 2010 Delen Geplaatst: 14 juli 2010 My lips are sealed! ) Deze week is nog werken, vanaf zaterdag begint de congé. Waarschijnlijk eerst nog de GF-feestenrit meepikken maar vanaf zondag kom ik je meer dan waarschijnlijk vervoegen (tenzij ge in St-Tropez zit tegen dan). Ik bel je nog wel om te weten waar je op dat ogenblik zit. Alvast een goed begin van de reis toegewenst en tot dan! Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 juli 2010 Delen Geplaatst: 18 juli 2010 Bon, we zijn er mee weg! Tot... Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 juli 2010 Delen Geplaatst: 20 juli 2010 En we zijn terug! Foto's volgen... Groetjes, nero. Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 20 juli 2010 Delen Geplaatst: 20 juli 2010 Dat was rap voor een 5-daagse ;-) benieuwd naar de foto's! Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 juli 2010 Delen Geplaatst: 21 juli 2010 Na zondagochtend een telefoontje te hebben gepleegd met François (sorry voor u te wekken) , spreken we af in Merville, een stadje iets ten westen van Lille. Vlug wat kledij en toiletgerief bijeen gegraaid en om 9.30u kan ik vertrekken voor de 115km lange rit. Het weer is prachtig en er is weinig of geen verkeer zodat ik luidkeels zingend “ douce France , la pays de mon enfance” al snel de Franse grens bereik. Tijd voor een eerste “tankstop” voor mens en voertuig in de plaatselijke BAR-TABAC. Heel even bekruipt me het gevoel van totale vrijheid wanneer ik het opschrift “destination Vegas” ontwaar op de gevel van het gokkantoor aan de overkant van de weg. Ter hoogte van Willems besluit ik Lucy (mijn beruchte GPS) ter hand te nemen. Wanneer ik de motor stilleg wordt het vredig dorpsplein opgeschrikt door een luide knal. Bij nader onderzoek blijkt de uitlaat gelost te zijn van de cilinder. Meer dan waarschijnlijk is dit het gevolg van een verkeersdrempel te nemen tegen 80 à 90 km/u op de Gentsefeestenrit de dag voordien. Even de knalpijp laten afkoelen en alle bouten opnieuw goed vastzetten en we kunnen verder. Na een uurtje “rode lichten” rijden door het centrum van Lille (zowat alle 50m en geen enkel gemist) kom ik eindelijk op mijn geliefd rijterrein: smalle kronkelwegen in uitgestrekte landschappen. Na de weg gevraagd te hebben aan een plaatselijke schone… …bereik ik het provinciestadje Merville waar ik afspraak heb met François in het Parc du Près. Als ik aan een benzinestation stop om te controleren of er nog voldoende benzine in de tank is, staat daar nog een Vespa. Als zijn bereider inclusief knaloranje helm opduikt herken ik François. Het weerzien is hartelijk en we besluiten om dit te vieren in de enige bar. Het hoeft geen betoog dat de cola rijkelijk vloeit… Op het Place du Centre staat een majestueus belfort. “Gebouwd na de oorlog met smartengeld van den Duits” weet de café-uitbater ons te vertellen. Rond 14.00u besluiten we om richting Orchies te trekken. Na 4 dagen onthouding lijkt de naam alleen al François wel aan te spreken. Omdat Lucy haar batterij ver leeg is stelt François zijn Garmin in om ons naar dat “lustoord” te brengen. De temperatuur is ondertussen gestegen naar 30°C en we worden constant geplaagd door “dondervliegjes”. En als we ons vizier naar beneden klikken, beginnen die diertjes een ontdekkingsreis van de neus naar de ogen over de oren en terug. Wrijven, slaan, zelfs smeken helpen weinig of niets. Tot overmaat van ramp stuurt de Garmin ons van dorp naar dorp waar vermoedelijk een plaatselijke heersers grof geld heeft verdiend door het laten aanleggen van verkeersdrempels, voorzien van grijnzende haaientanden. Na een koppel uren schokken besluiten we een kasteel te gaan bezichtigen dat aangegeven is op de GPS. Onder het motto “niets zo klein of Zumo vindt het” hier een foto van het kasteel (of wat er van overblijft, tenminste): Om het moreel wat op te krikken vragen we aan een inboorling wat we kunnen verwachten van Orchies. Euh….. « Il y a une parc industrielle , c’est tout » antwoordt hij droogweg. Gelukkig weet zijn vriendin ons te vertellen dat er zich kortbij Le fôret De Phalempin bevindt. Als we op de Garmin zien dat er zich een meer bevindt kan mijn geluk niet meer op bij het vooruitzicht van een heerlijke zwempartij om te verkoelen en het ongedierte van mijn lijf te wassen. Aangekomen in het woud parkeren we onze vespa’s en trekken te voet verder op zoek naar water. Na een halfuur en meerdere kilometers stappen is er nog steeds geen meer te bespeuren. Blijkt dat het om een overstromingsgebied gaat waar de helft van het jaar alleen modder te bespeuren is. Het is tevens een natuurgebied waar er een proefkweek is opgestart met Long horn- koeien (of stieren): Alleen een ijskoude cola, een goede maaltijd en een bed kunnen ons nu nog redden, in eerder welke volgorde… Zonder verpinken kan de GPS ons 3 slaapmogelijkheden opnoemen op zo’n 6 km afstand. Omdat Hotel Campanile over een restaurant beschikt besluiten we daar onze tenten op te slaan. Na een weldoende maaltijd…. …raadt de maître d’hôtel ons aan om morgen over Lens naar Arras te rijden. Een prachtige route en een heel mooie stad. Uitgeteld val ik in slaap in ons 2-sterrenverblijf. Rond 7.00u wordt ik gewekt door zonnestralen die vanonder een half afgelaten rolluik door in mijn ogen priemen. François daarentegen ligt nog lekker te ronken. 2 sigaretten later merk ik dat het restaurant reeds open is. Tijd voor een uitgebreid ontbijtbuffet! Na een uurtje komt François opdagen en bespreken we de dagindeling. Mooie routes en een middeleeuws stadje spreken ons wel aan. Op naar Arras! La Grand Place d’Arras is impressionnant ! Heel het plein is omgeven door huizen met klokgevels en arcades. “Brussels café” wordt uitgekozen om onze suikerspiegel en het vochtgehalte op peil te brengen. In het belfort (een plein verder) pronken 3 reuzen, typisch voor Frans- Vlaanderen. Bij twijfel over het geslacht van de kleine is checken de boodschap. Het is nu al ver middag en de hitte doet ons de stad ontvluchten. We besluiten noord- oost te trekken, richting Saint Amand les Eaux. We rijden nu op N- wegen met vrij druk verkeer en vrachtvervoer. Na een uurtje wordt ik dit beu en we besluiten dan maar om de kleinere d-wegen op te zoeken. De GPS van François weet echter ook van de warmte en weigert elk adres te herkennen, “routeberekening niet mogelijk”. Dan maar Lucy van onder het stof gehaald, “naar huis” aangevinkt , en wonder boven wonder brengt ze ons zonder problemen via de mooiste wegen richting Doornik. Door de Belgische vlag aan café “au Pont Callioux” weten we dat we weer in Belgenland zijn. Na een namiddag rijden zijn een “dame- noir “ en een koffie op de grote markt in Ath een hemels genot. Besluit: het was een heerlijk ontspannende 2 daagse met soms mooie landschappen en plezante routes maar vooral heel leuke babbels (en veel gezever). Bedankt François om me een paar dagen op sleeptouw te willen nemen. Voor mij is dit zeker voor herhaling vatbaar! Groetjes, nero. Link naar reactie
gts ie Geplaatst: 21 juli 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2010 Nero, je talent als reporter en fotograaf is nog groter dan je enorme talent als vespist. Ik heb eveneens met volle teugen genoten van deze rit en je gezelschap,zoëens met twee intelligente mensen op stap die bijna alle wereldproblemen kunnen oplossen is een echte verademing. Let's do it again. Groetjes,Fraçois Link naar reactie
Lancelot Geplaatst: 21 juli 2010 Delen Geplaatst: 21 juli 2010 Pieter, prachtige reportage. De volgende keer rij ik beslist eens mee door Frans Vlaanderen. Filip Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 21 juli 2010 Delen Geplaatst: 21 juli 2010 zalig! en een superreportage! Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 juli 2010 Delen Geplaatst: 21 juli 2010 @François: de wereld zullen we niet veranderen, maar bij deze is toch het bewijs geleverd dat blik en plastic perfect kunnen samen gaan, met een beetje toegeven langs beide zijden! @lANCELOT: als je zinnens bent om Frans-Vlaanderen te verkennen (wat zeker de moeite is) plan je wel best vooraf een paar mooie routes en interessante locaties. Dit voorkomt doelloos rondrijden (tenzij je dit graag doet natuurlijk, zoals ik). Groetjes, nero. Link naar reactie
Eddy Jacobs Geplaatst: 22 juli 2010 Delen Geplaatst: 22 juli 2010 Prachtig ! Dromen, herinneringen... Link naar reactie
bialetti Geplaatst: 22 juli 2010 Delen Geplaatst: 22 juli 2010 Pieter, Zie ik halverwege de reportage nu niet de Uluru berg op de achtergrond, schril afstekend tegen je rode vespa? Link naar reactie
nero Geplaatst: 22 juli 2010 Delen Geplaatst: 22 juli 2010 Klopt Walter, en een paar km's verder konden we in de verte één van de pyramides ontwaren, 2 continenten op een zakdoek.) Groetjes, nero. Link naar reactie
gts ie Geplaatst: 22 juli 2010 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2010 @Bialeti,inderdaad de Uluru,de aboriginals waren echter gevlucht bij het zien en horen van dat vervaarlijk grommende rode monster(tje). Groetjes, François Link naar reactie
nero Geplaatst: 22 juli 2010 Delen Geplaatst: 22 juli 2010 @Bialeti,inderdaad de Uluru,de aboriginals waren echter gevlucht bij het zien en horen van dat vervaarlijk grommende rode monster(tje).Groetjes, François Van dienen plastieken bucht zeker! ) Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 juli 2010 Delen Geplaatst: 23 juli 2010 Volledig off topic maar wel leuk om mee te geven: volgens de GPS was de gemiddelde snelheid 65km/u en de topsnelheid van de SS180 113km/u. Niet slecht voor een 43 jaar oud monsterje.) Groetjes, nero. Link naar reactie
lind Geplaatst: 23 juli 2010 Delen Geplaatst: 23 juli 2010 @Nero Wat een toeval. Deze week was ik ook in Arras. Heb Je “les bôves” bezocht. Onder de kleine markt (Place des héros) in Arras? Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 juli 2010 Delen Geplaatst: 23 juli 2010 Neen, spijtig genoeg niet. We hebben er wel "boven" gestaan (bij de reuzen). Als ik de foto's zie op Google een gemiste kans, maar waarschijnlijk komen er nog... Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 juli 2010 Delen Geplaatst: 23 juli 2010 Hier de volledige link: http://picasaweb.google.be/francoisdeconinck05/VijfDagenNFrankrijk?feat=directlink# Prachtige foto's trouwens! Groetjes, nero. ps wat is die groene vlek op één van de foto's? Link naar reactie
gts ie Geplaatst: 23 juli 2010 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2010 Op deze link vindt je nog wat foto's van mijn vijfdaagse naar Noord Frankrijk afgesloten met twee prachtige dagen samen met Nero. Groetjes, François http://www.picasaweb.google.be/francoisdeconinck05/VijfDagenNFrankrijk?feat=directlink Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.