Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nu nog een jet helm


Gnarff

Aanbevolen berichten

Ik rijd nooit met dien helm open, tenzij traag met een sigaret in mijn bek en dan nog.

En vermits ik enkel op mijn bek ga tegen hoge snelheden of in de winter is die helm dus zeker dicht. :-)

Erix, ik ben vorig jaar door een vrachtwagen aangereden terwijl ik stil stond aan een kruispunt. Gevolg vingertjes verbrijzeld, vrachtwagen reed erover, en elepijp gebroken, loop nu met een plaat en 7 vijzen rond. Terwijl de vorige plaat en vijzen er nog maar juist uit waren van de vorige crash tegen 50 per uur, madam was gehaast en reed zonder kijken haar oprit af de straat op. Wat ik wil zeggen dat je niet enkel gevaar loopt tegen hoge snelheid. Bovendien, en noem mij maar wat je wil, ik rij nooit zonder handschoenen. Bij de crash aan 50 per uur had ik handschoenen aan met kevlar bescherming, die was helemaal weg, beeld je in je handjes zonder.

Grtz

Sindo

Link naar reactie

@ Sindo:

Ik beweer toch nergens dat een crash tegen lage snelheid niet ernstig kan zijn... Ik zeg gewoon dat ik zelf nog niet tegen een lage snelheid onderuit ben gegaan.

Ik rijd trouwens ook nooit zonder kevlar handschoenen (zomer en winter uitvoering) rond want mijn handen zijn me te dierbaar.

Link naar reactie

Volledig met erix akkoord, vespa of moto al diegenen die het asfalt nog niet van dichtbij hebben gezien weten niet van meespreken.

Zelf onlangs nog een ongeluk gehad,lage snelheid, voor de rest weet ik niks meer... enige tijd bewusteloos geweest en pas wakker op de spoed ...één ding weet ik zeker ik heb steeds een systeemhelm op en beschermend motopak. Zie ook liever een jethelmke maar de tand en kaakchirurg is me te kostelijk ten opzichte van een nieuwe helm. En het risico om in je gezicht voor altijd de zichtbare littekens te moeten dragen... nee dank u.

In de zomer is het me ook te warm maar dat heb ik er voor over !!

Link naar reactie

Sorry Erix maar zo kwam het bij mij over maar ik ben blij dat we het eens zijn,... hoewel ik draag steeds en Jet helm, ik heb ook een systeemhelm maar ik haat die dingen op mijn kop... :(

Grtz

sindo

Link naar reactie
hoewel ik draag steeds en Jet helm, ik heb ook een systeemhelm maar ik haat die dingen op mijn kop... :(

Liever zo'n ding op mijn kop dan achteraf geen kop...

En als er onderweg alweer ne chauffeur lastig doet (voor de zoveelste keer) omdat je zogezegd met je brommerke op het fietspad moet rijden, dan hoef je geen schrik te hebben om een kopstoot uit te delen met zo'n helm op je knikker. ;-)

De handschoenen met Kevlar zijn ook wreed handig om eens op een ruit te bonken van een auto waarvan de automobilist vervelend doet (vreemde maneuvers, voorbijsteken als ne zot, etc...). Die automobilisten schrikken zich dan altijd rot want dat klinkt wel hard zo'n Kevlar op een ruit. En neen, ik ben geen agressor op de baan; :-)

Link naar reactie
hoewel ik draag steeds en Jet helm, ik heb ook een systeemhelm maar ik haat die dingen op mijn kop... :(

Liever zo'n ding op mijn kop dan achteraf geen kop...

En als er onderweg alweer ne chauffeur lastig doet (voor de zoveelste keer) omdat je zogezegd met je brommerke op het fietspad moet rijden, dan hoef je geen schrik te hebben om een kopstoot uit te delen met zo'n helm op je knikker. ;-)

De handschoenen met Kevlar zijn ook wreed handig om eens op een ruit te bonken van een auto waarvan de automobilist vervelend doet (vreemde maneuvers, voorbijsteken als ne zot, etc...). Die automobilisten schrikken zich dan altijd rot want dat klinkt wel hard zo'n Kevlar op een ruit. En neen, ik ben geen agressor op de baan; :-)

kopstoten en kapotte ruiten lol maar geen agressor.

nee, je hebt gelijk, ik rij ook met de kevlar handschoenen, maar heb eigenlijk nooit stil gestaan bij de helm.

ik rij nu of met een gt helm of een momo ook zonder kinstuk.

misschien daar dit dagelijks vervoer is toch is naar uit kijken.

grtz

Link naar reactie

Dat was maar bij wijze van spreken hé, die kopstoot en ruit. Gewoon duidelijk maken dat het behalve voor je eigen veiligheid ook nog handig kan zijn voor andere zaken (indien het nodig zou zijn). ;-)

Link naar reactie

Ik blijf het topic met grote interesse volgen. Het nut van een helm staat uiteraard buiten discussie (en voor mij ook de beschermende kledij).

Nu dat ik via het web wat meer info over helmen opgezocht heb, vind ik het fenomeen van een systeemhelm wel zeer vreemd: ze kosten meer, zijn zwaarder en minder geluidsdempend. Daarnaast zijn ze enkel gehomologeerd in gesloten toestand; wat in theorie betekent dat met het kinstuk open rijden gelijkgesteld is als zonder helm rijden (en bijgevolg ook problemen kan geven bij verzekering bij ongeval of boete van politie, in theorie uiteraard ;-). Als je tegen een Jet bent en voor systeemhelm, zou rijden met de klep omhoog wel nogal hypocriet zijn ;-) Dergelijk type kan uiteraard nuttig zijn ingeval van het dragen van een bril.

En om de discussie wat aan te wakkeren (met een vette knipoog uiteraard) ;-) ; behalve de vespa rijder die tegen 80km/u gecrasht is (met een of andere "moulinex" helm vermoedelijk) zie ik nergens gewonden aan de kin... Zelfs de helm in het laatste filmpje is voornamelijk beschadigd aan de zijkant. Ook als wielrenners tegen de grond gaan hebben ze meestal een sleutelbeen gebroken, zelden wonden aan het hoofd. (oei, hier zal reactie op komen ;-)

Alle gekheid op een stokje, ik ben er zelf nog niet aan uit: gisteren de Nolan N43 Air gepast, en ook de Caberg Sintesi Jet. Die laatste heeft geen kinstuk, maar beschermd wel een stuk beter dan de Vespa GT achtige helmen, gezien de helm ver doorloopt over de wangen en het visier tot onder de kin loopt.

Greetz

Link naar reactie
Daarnaast zijn ze enkel gehomologeerd in gesloten toestand; wat in theorie betekent dat met het kinstuk open rijden gelijkgesteld is als zonder helm rijden

Mijn systeemhelm (Caberg Justissimo GT) is nochtans gehomologeerd om te gebruiken als jet-helm...

Link naar reactie
zie ik nergens gewonden aan de kin... Zelfs de helm in het laatste filmpje is voornamelijk beschadigd aan de zijkant. Ook als wielrenners tegen de grond gaan hebben ze meestal een sleutelbeen gebroken, zelden wonden aan het hoofd. (oei, hier zal reactie op komen ;-)

Alles hangt er vanaf wat voor soort botsing je doet (frontaal ergens op, langs zijkant geraakt, etc) en hoe je valt op de grond of op de auto. Ik ben zelf ook al overkop gevlogen met de Vespa en plat op mijn buik verder geschoven. Als toen mijn systeemhelm open was, of ik had zo'n jethelm op dat had ik wel degelijk iets aan mijn kin en hadden ze mijn tanden kunnen oprapen van het straat. Een ander voorbeeld is het verhaal van Speedracer hier op het forum (zoek maar eens op). Die kwam van Kroatië terug en in Zwitserland is er plots een automobilist uit een zijstraat gevlogen. Tom is volop met zijn scooter in de zijkant van de auto gegaan en over de auto gevlogen. Gevolg, kinstuk van zijn helm stuk (en dat was een fullfacehelm en dus geen systeem). Hij had ook een gebroken neus opgelopen en een koppel blauwe ogen door de druk van de helm op zijn gezicht, maar beeld je dit verhaal maar eens in met een jethelm.

Je vind niet direct voorbeelden van iemand die schade heeft opgelopen aan zijn gezicht dus dan ga je maar voor een Jet, het is tenslotte jouw gezicht en niet het mijne, maar ik weet wel beter.

Er is hier trouwens nog een topic van een Nederlandse vespist die ook ernstige schade heeft opgelopen in zijn aangezicht door een jethelm, maar ach in jouw denkwijze is dat maar 1 op de duizend...

Good luck en hopelijk kom je niets ernstig tegen met je Jethelm...

http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/node/10510

Link naar reactie

Erix, ik deel jouw bezorgdheid, ben dan ook meer dan eens tegen de grond gegaan (en niet alleen met de motor, MTB, ski,...) met alle gevolgen van dien. Mijn ouders betreuren een vriendin die door een fietser aangereden werd terwijl ze de straat overstak, op haar hoofd viel en op slag dood was. Dan moeten we straks allemaal met helm en rugby outfit over straat lopen, want je kan hier ook foto's en filmpjes van verkeersslachtoffers posten en die zijn even onsmakelijk. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je soms toch de risico's vs comfort moet afwegen.

@Gnarff wat je ook kiest kan ik je maar een goede raad geven: eens je een keuze hebt gemaakt zet de helm op je kop in de winkel en loop daar een uur mee rond. Vinden ze het niet leuk pech, maar jij moet er straks mee rondlopen. Als de helm ergens spant dan voel je dat niet onmiddellijk, maar als je er uur mee rondrijdt dan krijg je er wel koppijn van. Vooral systeem helmen, onder het mom van morfologisch, hebben de neiging om je jukbenen en of kaken plat te drukken tot je het gevoel hebt dat uw hersenen er langs uw ogen gaan uitkomen. En neen een maat groter is geen optie, want dan zit de helm niet voldoende vast rond je hoofd.

Link naar reactie

Ach, maak u niet druk in Erix: Als hij ooit is controle krijgt als hij van een of ander meeting komt, is hij toch zen rijbewijs kwijt. Dan heeft niemand nog last van hem op de baan (voor een tijdje toch)...

Link naar reactie

sorry, maar confort is niets als je ligt te kreperen van de pijn omdat je kop half open ligt en je benen en armen opengeschuurd zijn duur ruw asfalt.

het punt is dat je niet naar 1 integraal of systeemhelm moet kijken.

passen en passen tot je wel confort vind MET veiligheid.

niet elke jethelm zit goed op je kop, die moet je ook eens proberen

Link naar reactie
De witte (solid white) zou ik wel willen maar blijkbaar alleen in US te krijgen met hoge importkost tot gevolg ...

bedoel jij de EXO 1000 ?

http://cgi.benl.ebay.be/SCORPION-EXO-1000-AIR-GLOSS-WHITE-WITH-FREE-V2-KIT-L-/250603604303?cmd=ViewItem&pt=UK_Motorcycle_Helmets&hash=item3a5923894f#ht_5123wt_952

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...