Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Probleem vespa 50cc.


Monoslay

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Ik heb al ongeveer 1 jaar een vespa pk50xl van 1987.

Hij heeft altijd zeer goed gereden, ook in de winter startte hij altijd.

Nu, ik wou hem starten om naar de voetbal te gaan, maar dat deed hij heel moeilijk, ik heb hem dan naar buiten geduwd en ik merkte op dat er olie of naft onder de brommer lag. Maar na bijna 5min. proberen te starten ging hij toch in gang, ik natuurlijk blij en ik vertrek. Na een goeie km, valt hij opeens stil, net alsof hij te weinig naft krijgt. De vespa heb ik dan naar huis geduwd en ik heb hem dan een klein beetje nagekeken. De bougie schoongemaakt, ( want die was lang de 2 kanten vuil, hopelijk is dat geen slecht voorteken), de kabel van de tank naar de carburateur nagekeken. Dit had geen positief effect op de brommer.

Voor alle duidelijkheid zit de motor niet vast, hij draait dus nog. En als ik hem nu wil starten, lijkt hij te willen aanslaan, maar dan toch net weer niet..

Ik moet wel zeggen dat ik er al bijna 5000km mee heb gereden en nog nooit de olie heb vervangen( shame on me!).

Hebben jullie misschien een idee wat het zou kunnen zijn? Een probleem met de naft? de olie? de bougie? Iets anders, of een combinatie van deze factoren?

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Ik heb ook juist een lekkende carbu gehad. Bleek dat de vlotternaald bleef hangen omdat er een vuiltje aan was. Maar dat hij stilvalt, kan wel duiden dat de carbu gewoon vuil is en dat de sproeiers verstopt zijn. Eens goed uitkuisen zal misschien al helpen.

Groeten, Ticce

Link naar reactie

Ik heb nu de carb proper gemaakt en ook al een nieuwe bougie gestoken, maar die zwarte plastiek 'doos' aan de carburator( luchfilter??) staat vol met barsten en is dus waarschijnlijk kapot, het filtertje zelf is nog perfect in orde. Er staat ook een nummer op, DGM 39296 S. Kan het zijn dat hij hierdoor lekt en dus stilvalt.

Ik ben ondertussen ook olie gaan kopen, SAE 30, zoals ik overal kon lezen, er staat op dat het olie is voor 4takt motoren, dit is toch de juiste olie?

Bij voorbaat dank

Monoslay

Link naar reactie

Ik heb nu de carb proper gemaakt en ook al een nieuwe bougie gestoken, maar die zwarte plastiek 'doos' aan de carburator( luchfilter??) staat vol met barsten en is dus waarschijnlijk kapot, het filtertje zelf is nog perfect in orde. Er staat ook een nummer op, DGM 39296 S. Kan het zijn dat hij hierdoor lekt en dus stilvalt.

Ik ben ondertussen ook olie gaan kopen, SAE 30, zoals ik overal kon lezen, er staat op dat het olie is voor 4takt motoren, dit is toch de juiste olie?

Bij voorbaat dank

Monoslay

Link naar reactie
Ik ben ondertussen ook olie gaan kopen, SAE 30, zoals ik overal kon lezen, er staat op dat het olie is voor 4takt motoren, dit is toch de juiste olie?

ja dat is de juiste olie

Link naar reactie

ma da filterke is nog goe, enkel die metalen ring zo langs de binnenzijde is eigenlijk belangrijk.

en daar zal het niet aan liggen, als die verstopt is zou hij ook niet starten.

Olie onder brommer, stilvallen als hij net wat warm wordt... lijkt me oliekeerringen? blijft hij gaan met choke open?

Link naar reactie

Het was dus gewoon slechte benzine, waarschijnlijk zonder olie.

Toch alvast bedankt voor de hulp!

Nu iets anders, hij rijdt ondertussen weer, maar er is volgens mij een vermogenverlies of iets dergelijks.

Hij trekt minder snel op en ook op de motor remmen doet hij veel minder hard.

Is dit een versleten ambriage of zit er gewoon te veel olie in.

Of misschien sleept de ambriage?

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Hoeveel olie heb je erin gedaan? Tot het er net weer uitdruppelt, of (veel) meer.

Je koppeling slipt; hebt je de goeie olie in het blok gedaan (SEA30)? staat de koppelingskabel goed afgesteld? zijn de platen al eens vervangen? heb je, als je de platen als eens verving, die goed een nacht laten weken?

Link naar reactie

Volgens mij liep er net iets meer olie in, het druppelde er dus redelijk uit.

Ja er zit SAE30 in, normaal moet die kabel wel goed afgesteld zijn, want hij heeft zo toch altijd gereden.

En die platen zijn nog niet vervangen, kzal daar wel eens naar kijken.

Danku!

Link naar reactie

Na het zelf niet te vinden ben ik eens naar classicscooter gegaan, hij dacht ook direct de ambriage.

Hij heeft dan zo een ringske vervangen in de motor zelf, dit hielp echter niet.

Nu blijkt dat krukas scheef staat en de motor moet dus gereviseerd worden.

Om dan tijdelijk verder te gaan, gaan we proberen om een andere motor onder de mijne zetten.

De andere motor is wel nieuwer en ik vraag mij af of deze wel past, de nieuwe motor is een van 1991, ook pk50xl zoals de mijn dus, wel zonder elestart. Zou de deze dus passen op de mijne, de mijne is van 1987 en van Duitse makelij.

Dus, kan dit problemen opleveren met bv. de kabels van de ambriage?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...