Monoslay Geplaatst: 29 maart 2010 Delen Geplaatst: 29 maart 2010 Hallo iedereen Ik heb al ongeveer 1 jaar een vespa pk50xl van 1987. Hij heeft altijd zeer goed gereden, ook in de winter startte hij altijd. Nu, ik wou hem starten om naar de voetbal te gaan, maar dat deed hij heel moeilijk, ik heb hem dan naar buiten geduwd en ik merkte op dat er olie of naft onder de brommer lag. Maar na bijna 5min. proberen te starten ging hij toch in gang, ik natuurlijk blij en ik vertrek. Na een goeie km, valt hij opeens stil, net alsof hij te weinig naft krijgt. De vespa heb ik dan naar huis geduwd en ik heb hem dan een klein beetje nagekeken. De bougie schoongemaakt, ( want die was lang de 2 kanten vuil, hopelijk is dat geen slecht voorteken), de kabel van de tank naar de carburateur nagekeken. Dit had geen positief effect op de brommer. Voor alle duidelijkheid zit de motor niet vast, hij draait dus nog. En als ik hem nu wil starten, lijkt hij te willen aanslaan, maar dan toch net weer niet.. Ik moet wel zeggen dat ik er al bijna 5000km mee heb gereden en nog nooit de olie heb vervangen( shame on me!). Hebben jullie misschien een idee wat het zou kunnen zijn? Een probleem met de naft? de olie? de bougie? Iets anders, of een combinatie van deze factoren? Bij voorbaat dank! Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 29 maart 2010 Delen Geplaatst: 29 maart 2010 Een schakel of een automaat? Link naar reactie
Monoslay Geplaatst: 29 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2010 4 vitesse, schakel dus Link naar reactie
ticce Geplaatst: 29 maart 2010 Delen Geplaatst: 29 maart 2010 Ik heb ook juist een lekkende carbu gehad. Bleek dat de vlotternaald bleef hangen omdat er een vuiltje aan was. Maar dat hij stilvalt, kan wel duiden dat de carbu gewoon vuil is en dat de sproeiers verstopt zijn. Eens goed uitkuisen zal misschien al helpen. Groeten, Ticce Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 29 maart 2010 Delen Geplaatst: 29 maart 2010 yep en eens bougieke veranderen Link naar reactie
Monoslay Geplaatst: 29 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2010 Ok dankuwel, en die sproeiers, is dat moeilijk? Kan ik dat zelf doen? En dan ook best de olie vervangen... Link naar reactie
ticce Geplaatst: 29 maart 2010 Delen Geplaatst: 29 maart 2010 Zie eens op scooterhelp.com Daar vind je hoe je het moet doen. Gewoon proberen, veel kan je niet verkeerd doen. Maar wel geen water gebruiken :-). Link naar reactie
Monoslay Geplaatst: 29 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2010 Ok. ik zal dit eens proberen en dan maar hopen dat het werkt Bedankt iedereen! Link naar reactie
Monoslay Geplaatst: 6 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 6 april 2010 Ik heb nu de carb proper gemaakt en ook al een nieuwe bougie gestoken, maar die zwarte plastiek 'doos' aan de carburator( luchfilter??) staat vol met barsten en is dus waarschijnlijk kapot, het filtertje zelf is nog perfect in orde. Er staat ook een nummer op, DGM 39296 S. Kan het zijn dat hij hierdoor lekt en dus stilvalt. Ik ben ondertussen ook olie gaan kopen, SAE 30, zoals ik overal kon lezen, er staat op dat het olie is voor 4takt motoren, dit is toch de juiste olie? Bij voorbaat dank Monoslay Link naar reactie
Monoslay Geplaatst: 6 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 6 april 2010 Ik heb nu de carb proper gemaakt en ook al een nieuwe bougie gestoken, maar die zwarte plastiek 'doos' aan de carburator( luchfilter??) staat vol met barsten en is dus waarschijnlijk kapot, het filtertje zelf is nog perfect in orde. Er staat ook een nummer op, DGM 39296 S. Kan het zijn dat hij hierdoor lekt en dus stilvalt. Ik ben ondertussen ook olie gaan kopen, SAE 30, zoals ik overal kon lezen, er staat op dat het olie is voor 4takt motoren, dit is toch de juiste olie? Bij voorbaat dank Monoslay Link naar reactie
Joene Geplaatst: 6 april 2010 Delen Geplaatst: 6 april 2010 Ik ben ondertussen ook olie gaan kopen, SAE 30, zoals ik overal kon lezen, er staat op dat het olie is voor 4takt motoren, dit is toch de juiste olie? ja dat is de juiste olie Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 6 april 2010 Delen Geplaatst: 6 april 2010 Koop gewoon een nieuw luchtfilterke:) kost niks en dan moet ge er geen moeite meer voor doen. Wel goed kijken wat de maat van je carbu is:) dat je niet de verkeerde neemt. Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 7 april 2010 Delen Geplaatst: 7 april 2010 ma da filterke is nog goe, enkel die metalen ring zo langs de binnenzijde is eigenlijk belangrijk. en daar zal het niet aan liggen, als die verstopt is zou hij ook niet starten. Olie onder brommer, stilvallen als hij net wat warm wordt... lijkt me oliekeerringen? blijft hij gaan met choke open? Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 7 april 2010 Delen Geplaatst: 7 april 2010 Daar kan het aan liggen ja. Maar als hij rijdt met choke open zou het ook gewoon vuil kunnen zijn he. Link naar reactie
Monoslay Geplaatst: 8 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2010 Het was dus gewoon slechte benzine, waarschijnlijk zonder olie. Toch alvast bedankt voor de hulp! Nu iets anders, hij rijdt ondertussen weer, maar er is volgens mij een vermogenverlies of iets dergelijks. Hij trekt minder snel op en ook op de motor remmen doet hij veel minder hard. Is dit een versleten ambriage of zit er gewoon te veel olie in. Of misschien sleept de ambriage? Bij voorbaat dank. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 11 april 2010 Delen Geplaatst: 11 april 2010 Hoeveel olie heb je erin gedaan? Tot het er net weer uitdruppelt, of (veel) meer. Je koppeling slipt; hebt je de goeie olie in het blok gedaan (SEA30)? staat de koppelingskabel goed afgesteld? zijn de platen al eens vervangen? heb je, als je de platen als eens verving, die goed een nacht laten weken? Link naar reactie
Monoslay Geplaatst: 12 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2010 Volgens mij liep er net iets meer olie in, het druppelde er dus redelijk uit. Ja er zit SAE30 in, normaal moet die kabel wel goed afgesteld zijn, want hij heeft zo toch altijd gereden. En die platen zijn nog niet vervangen, kzal daar wel eens naar kijken. Danku! Link naar reactie
Monoslay Geplaatst: 14 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 14 april 2010 Na het zelf niet te vinden ben ik eens naar classicscooter gegaan, hij dacht ook direct de ambriage. Hij heeft dan zo een ringske vervangen in de motor zelf, dit hielp echter niet. Nu blijkt dat krukas scheef staat en de motor moet dus gereviseerd worden. Om dan tijdelijk verder te gaan, gaan we proberen om een andere motor onder de mijne zetten. De andere motor is wel nieuwer en ik vraag mij af of deze wel past, de nieuwe motor is een van 1991, ook pk50xl zoals de mijn dus, wel zonder elestart. Zou de deze dus passen op de mijne, de mijne is van 1987 en van Duitse makelij. Dus, kan dit problemen opleveren met bv. de kabels van de ambriage? Link naar reactie
cee Geplaatst: 14 april 2010 Delen Geplaatst: 14 april 2010 moet normaal gezien passen, zelfde frame, toch? Link naar reactie
Pallieter Geplaatst: 14 april 2010 Delen Geplaatst: 14 april 2010 als het een motor van een late XL 2 is, heb je een andere schakelbediening met 1 kabel ipv 2. Heb nog een gelijkaardig projectje liggen en ben benieuwd naar een oplossing :-) Link naar reactie
Pallieter Geplaatst: 14 april 2010 Delen Geplaatst: 14 april 2010 als het een motor van een late XL 2 is, heb je een andere schakelbediening met 1 kabel ipv 2. Heb nog een gelijkaardig projectje liggen en ben benieuwd naar een oplossing :-) Link naar reactie
Monoslay Geplaatst: 15 april 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 april 2010 Lap, dan gaat dat niet lukken( meen ik mij te herinneren). Dan wordt het zoeken naar een andere oplossing... Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.