Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Klein serie prototype aanzuigbalg - PX motoren onder wide frames


designo

Aanbevolen berichten

Voor mensen die een PX motor willen lepelen onder een wide-frame (GS, VL...) is de carburatie één van de pijnpunten. Je kan dan in het chassis slijpen of gewoon met open luchtfilter rijden of, zoals ik al 2 jaar doe, met zeer weinig veerweg en zeer harde vering toch het probleem minimaliseren.

Ideaal is het zeker niet vooral in landen waar de wegen er nog erger bijliggen als in België.

Wat wel beter zou zijn is een aanzuigbuis op maat die dan gemonteerd wordt in de plaats van de SI-luchtfilter en zo veerweg wint. De foto's zullen één en ander verklaren.

Het idee komt niet van mij, op het duits forum is er al iemand die zulke aanzuigbalgen uit polyester maakt.

Dankzij Laurus heb ik zo'n balg helemaal kunnen opmeten (thanx) en in 3Dcad kunnen optekenen.

De bedoeling is om enkele prototypes te laten laseren in hitte bestendige nylon. Via een bepaald 3D-laserprocedé kunnen vormen gewoon 'geprint' worden.

Voordeel tov de polyester methode is dat bv schroefhulsen gewoon mee in hetzelfde materiaal geprint kunnen worden zodat er geen problemen achteraf ontstaan met scheuren wegens verschillende uitzettingscoefficienten.

Soit om een lang verhaal kort te houden: Wie heeft interesse in zo'n balg?

Even peilen naar interesse.

Prijs hangt natuurlijk af van de aantallen maar bv als we 10 stuks hebben kost de balg 95, euro zonder verzendingskosten.

Renderings:

inlaatbuis04_designo.jpg

inlaatbuis03_designo.jpg

inlaatbuis02_designo.jpg

inlaatbuis05_designo.jpg

Gebruik:

inlaatbuis08_designoSmall.jpg

inlaatbuis09_designoSmall.jpg

inlaatbuis10_designoSmall.jpg

Link naar reactie

Carb blijft gewoon zitten waar ie altijd zit, zelfs de 3 schroeven waarmee de SI- luchtfilter wordt vastgeschroeft worden herbruikt. Si luchtfilter zelf wordt ge-elimineert.

In het geval van een GS kan rechtstreeks op de choke-knie worden aangesloten.

In alle andere gevallen moet men met een moussefilter werken zoals in het laatste beeld.

Link naar reactie

Ik heb em vanmiddag gemonteerd toevallig:P En alhoewel ik de lucht nu aanzuig via het frame zou ik er miss toch nog wel een filtertje tussen willen...

Stationair afstellen gaat prima.

Btw, onder voorbehoud heb ik nog wel interesse in eentje...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...