Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Dat het maar snel terug beter weer wordt !!


dommel

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Heb mijn Vespa ondertussen twee weken en al een 350 km op de teller. Warme handschoenen, goeie kledij en gaan... Vanmorgen ook mee naar het werk geweest, echt leuk weertje om te rijden (tot het begin te regenen vanmiddag natuurlijk :().

Link naar reactie

In de sneeuw en op het ijs rijden?

Dat zijn nu eens de enige dagen dat ik niet rijd.

Het zal wel kunnen, maar veilig is het niet en leuk al helemaal niet. Ik zag wel dat er ook voor de Wesp echte sneeuw(winter)banden bestaan. Misschien zet ik die volgende winter op.

Vorige maandag vertrokken en ik had te laat door dat er over ijzel lag. Bij ons in de straat was alles immers OK.

Ik moest op tijd in Brussel zijn, dus geen tijd meer om terug te keren en de trein te pakken. Wel dat was 100% afzien,... Langs de kant TWee auto's die van de baan waren gegleden volledig tot schroot herleid.

Moest ik alleen reiden op de weg, dan zou het nog te doen zijn, maar je rijd niet alleen, er zijn altijd (veel te veel) gekken die denken dat ze met hun 4X4 en winterbanden gewoon kunnen blijven rijden zoals altijd.

3 keer zo ne 4x4 in het gat van nen andere zien rijden, op diezelfde maandag ochtend.

Aan een rood ligt aan de wagen voor mij gaan vragen of het OK was dat ik hem zou volgen en aan de wagen achter ij gaan vragen of hij me we wilde volgen,... Die vonden dat OK en zo zijn we aan 30 tot 50 km/u tot Brussel gereden.

Ik was voor een keer blij om de Brusselse verkeersdrukte te zien naderen. In Brussel lag er immers geen ijs.

Ik was nog op tijd op mijn afspraak.

Vandaag was het dan weer zeer koud. Met mooi weer vertrokken, mar dan begon het te regenen en dan trok de hemel open en werd het bitter koud. 150 km door kou als je eerst nat geregend bent,... dat was eigenlijk best OK. Ik heb ne goede jas aan, een goede broek, drie truien, en blijkbaar zeer goede handshoenen,...

Maar al dat goed gerief kon me op op het laatste stukje via de E40 toch niet warm houden. Ok, via de snelweg ben je echt wel sneller (zeker om 23 uur), maar man, wat snijd de wind dan door alles heen.

Moet dus eerlijk toegeven dat ik blij was als me thuis lekker kon warmen aan de verwarming, en paar glazen jenever kon achteroverslaan. SCHOL

En morgen gaan horen wanneer ik de wesp kan binnendoen voor haar 10.000 beurt.

En euh, Nero. Ik rijd wel met een sinus verstopping hoor, anders zou ik gewoon nooit kunnen rijden met de wesp. Een nachtje in een kamer met centrale verwarming (of een dag weren op kantoor met centrale verwarming) is voor je sinussen veel erger dan een uurtje op de wesp (met een full face helm). ALs je natuurlijk je doorweekte motorkledij op de verwarming hangt maakt dat veel goed,... je sinussen zien immers heel hard af van droge lucht.

Ik zal misschien eens een handleiding schrijven voor Vespisten die gevoelig zij voor hun sinussen. Ik zal ze wel eerst voorleggen aan mijn arts als ik er nog eens langs moet ;-)

Link naar reactie

Het winterweer trotseren met de vespa is inderdaad niet altijd een pretje, vooral bij sneeuw en ijzel. De ijskoude temperaturen zijn niet zo erg, vorig jaar reed ik de winter door met een skibroek maar nu vervangen door een warme winterbeencover met binnenin een fleece. Die zorgt dat de beentjes en de voetjes het niet koud krijgen, en wanneer de motor op temperatuur is blaast er warme lucht langs je benen via de radiatorroostertjes, zaaaaalig… .

Ik rij winter en zomer met een open helm en heb dan ook geopteerd voor een hoog “bompa”scherm ;-)) die zorgt voor een ongekende luxe. Geen last meer van vlijmscherpe regenkogeltjes en van snijdende ijskoude wind…. Zelfs bij - 0°C rij ik met open vizier en heb altijd een perfect zicht. Eén klein nadeel is dat je wat meer last hebt van zijdelingse turbulentie als je achter een vrachtwagen hangt, maar dat voel je ook wel zonder scherm…

Alhoewel de handen ook wat beschermd zijn door het grote scherm en ik met echte winterhandschoenen rij, blijf ik het meeste last ondervinden van soms wat gevoelloze vingers. Zouden zo’n moffen beter zijn of heeft iemand ervaring met verwarmde handvaten ?

dsc00015dm.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Eigenlijk is het winterrijden bij koude niet echt een probleem. Maar de sneeuwtoestanden en vooral ijzel blijven gevaarlijk, voor mij althans. Misschien dat de oldies wat makkelijker onder controle te houden zijn dan onze plastics. Liggen lager tegen de grond, zijn lichter en dat maakt het beter controleerbaar denk ik ? Vorig jaar ben ik één keer tegen 10km/uur onderuit gegaan in de sneeuw. De weg liep lichtjes bergop, vanaf het moment dat je wat gas moet geven “ automatiek ook “ gaat het achterwiel direct doorslippen (vooral bergop). En dan weegt mijne scooter toch een 150kg en weg was ie, gelukkig lag er genoeg sneeuw waardoor mijn vespa geen blikschade opliep ;-))

Soms lees ik dat je vooral ontspannen moet rijden met sneeuw en ijzel, maar ik moet vaststellen dat mijn spieren serieus opgespannen zijn tijdens zo’n woon/werkrit. Maar wanneer ik dan veilig ben aangekomen en geniet van een lekkere warme koffie zie ik alweer uit naar de volgende rit ;-))

Stillekes zie ik de tweewielers ontwaken uit hun winterslaap, de lente is in zicht…

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...