Ga naar inhoud
Vespaforum.be

onveiligheidsgevoel...


Silver59

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn Vespa nu een 3-tal weken, en ik moet zeggen, het valt reuze mee. Echter, wat normaal ontspannen ritjes moesten zijn, werden echt gestresseerde toeren. Ik ben vandaag twee keer bijna van de weg gedrumd, voorbijgestoken en de middelvinger gekregen omdat ik in het midden van mijn rijvak reed, gecoupeerd op een rond punt, zodat ik de ronde nog eens mocht maken (tot hilariteit van de bewuste chauffeur), bestookt met "je stomme Vespa", "je brokke velo", enz. Weet je, ik heb nog een andere motor (Suzuki Intruder 1500) en dat heb ik nog nooit meegemaakt! Ik rij al met de motor van mijn 18e, was motard (met bijhorende opleiding) in het leger, heb de opleiding van 'Motoren en Toerisme' gevolgd, ...Ligt het nu aan mij, maar ik rij met een groot onveiligheidsgevoel. Hebben jullie diit ook al meegemaakt en wat stel jullie voor?

Link naar reactie

De meeste mensen hebben meer en meer last van stress. En de minste hindernis of het minste oponthoud laat sommige ontvlammen. Verwijten heb ik nog niet gehad. Wel dat ze met hun bumper ver op mijn nummerplaat kleven, Ondanks dat ze een heel baanvak hebben om mij te passeren. Sinds een drietal weken rij ik meer met de Deauville en heb ik geen last meer van bumperklevers. Maar wel idioten die gas geven aan de lichten als willen ze met hun wagen optrekken tegen de moto.

Rustig blijven is de kunst!

Link naar reactie

Tot nu toe , nog nooit zoiets ervaren .

Wel , dat ze me met druk verkeer of tijdens het voorbijsteken in mijn gat komen hangen.

Maar kijk ik dan achterom en begin zeker niet te versnellen , meestal doe ik teken om wat meer afstand te krijgen .

Soms werkt het en soms krijg ik gebaren terug , maar alleszins als ze even zou nadenken , weten ze goed genoeg dat ze dat niet mogen doen. Dan kan je enkel hopen dat ze er rekening mee gaan houden .

Mvg

Link naar reactie

Dat heeft te maken met de perceptie van de mensen!

Ik rijd met een auto dus ik ben sneller dan dat "brommerke", de meeste hebben helaas geen besef van't feit dat de meeste scooters een pak sneller accelereren dan de gemiddelde 4-wieler!

Vorige week stonden we met z'n 3-en aan't licht in Mortsel en trokken eens goed door waardoor we de "dame" naast ons op het linkerbaanvak achter ons lieten. Echter vond die "dame" dat niet zo grappig want ze moest persé toch nog voor ons aan het andere licht zijn. Met als gevolg dat ze over de verkeersgeleider reed (met van die diagonale strepen) bij de versmalling van 2 naar 1 om dan aan't volgende licht alles toe te smijten! Gewoon onverantwoord!

Maar om een lang verhaal kort te maken, we "trokken" ze er weer af en passeerden op veilige afstand de wagens voor ons. Met als gevolg dat wij met onze scoots al op't terras van't café stonden toen zij dan voorbij kwam getuft, mooi de verkeersstroom volgend! We hebben is "gewuifd" en daarna nog is goe gelachen!

Zo zie je maar dat 't niet altijd mannen zijn hé! Trouwens ik vind dat de meeste vrouwelijke autobestuurder het collisiongevaar met een motorrijder echt niet goed kunnen inschatten! Als ik (en dat geldt voor de meeste mannelijke autochauffeurs) een motorrijder zie, ga ik niet in die zijn gat hangen of ga ik er niet rakelings naast rijden!

Nu ik erover nadenk de meeste van mijn "bijna-crash-ervaringen" heb ik opgelopen met vrouwelijke autobestuurders!

Link naar reactie

Ik ondervind geregeld dat automobilisten (en ik ben er af en toe zelf één) het niet kunnen hebben om achter een vespa te hangen.

Op zich heb ik er geen enkel probleem mee dat ze me inhalen - zolang dat tenminste op een deftige en veilige manier gebeurt.

Maar af en toe zit er toch een klojo tussen die de ruimte tussen mezelf en mijn voorligger, interpreteert als een uitnodiging om "een plaatsje vooruit te schuiven", daarbij niet gehinderd door enige kennis van de verkeersregels (volle witte lijn?), noch door enig inzicht in de verkeerssituatie.

@Silver59: wat het gedrag t.o.v. motards betreft - dat klopt... hoe breder je je klaarblijkelijk kan maken op de baan, hoe meer "respect" je afdwingt.

Link naar reactie

Beetje rapper rijden misschien?

Ik rij 80 op een 70-baan en 60 op een 50-baan en heb hier weinig last van.

Heb hier op de steenweg eens 2 LML"s zien passeren met een hele sliert auto's achter hen,

Ofwel rij je met het verkeer mee,ofwel neem je het fietspad hè

Link naar reactie

idd, tracht de max toegelaten snelheid te rijden

en een vespakmteller zit er al gemakkelijk 5 à 10 km/u langs dus doe zoals phille hierboven schreef

+ rij 100 op een 90-baan, enz

en tracht je positie op de weg zo te houden alsof je in het spoor van de linkerband van een auto rijdt, dan moeten ze al echt op het andere baanvak om je voorbij te willen steken en dat doen ze al minder gemakkelijk dan je halvelings de weg af te rijden omdat je teveel rechts rijdt.

Link naar reactie
Voordeel van geen achteruitkijkspiegels: niet kunnen zien wat er in je 'gat' hangt...

das een intelligente opmerking,

klinkt als "voordeel van geen helm aan te hebben, zo beschadig je de helm niet als je op je hoofd valt..." man-man-man

Link naar reactie

Helaas wordt dit een echt fenomeen; verkeersagressie ! Met de Vespa valt dit nog mee, want ik rij meer met bedrijfswagen. Geloof mij ik kan gerust een gans blad vullen met verhaaltjes.

Nu wat ik met de wesp gewaar word is dat anderen geen tijd hebben om achter iemand te "hangen" die eigenlijk van zijn rit geniet.

Waardoor jij in je spiegels een klojo ziet kotteren en dan is de fun eraf!!!

Je hebt er ook die er voorbij vlammen en daar kan je behoorlijk van schrikken.

Conclusie het wordt moeilijk om nog echt te genieten, al bestaan er nog baantjes waar dan nog kan.

Groeten K

Link naar reactie

Met een oldie rijden valt meestal wel mee. De meeste weggebruikers zien dit als een "attractie" en houden automatisch wat meer afstand. En defensief rijden kan heel wat ongelukken voorkomen.

Bekijk het met de vespa rijden hetzelfde als autorijden (met de stroom mee), alleen aan de rode lichten en in files haal je voordeel. Negeer opgefokte automobilisten of steek even je hand op, meestal zien ze dan wel het domme van hun reacties in en verschijnt er een brede glimlach op hun gezicht.

Het onveiligheidsgevoel dat je nu nog hebt zal ook te maken hebben met het gewoon worden van je vespa en zal na een tijdje wel wegebben.

Groetjes en geniet van elke seconde op vespa, nero.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Kapotte bougie meenemen.

Die maakt naart schijnt vrij gemakkelijk een ster in de voorruit...

Verkeersagressie? Maar nee meneer, het was waarschijnlijk een opvliegende steen ofzo.

Veel kans dat die autobestuurder U daarna dan in volle kolere overhoop rijd. “Die scooter niet gezien”. Sommige snappen blijkbaar niet dat ze de zwakke weggebruiker zijn. En op twee wielen bij een ongeval altijd aan het kortste eind trekken. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze een moto of scooter expres van de weg rijden. Kijk maar eens naar dit filmpje waar deze auto zo goed als zeker expres de motor van de weg duwt. Kijk maar naar de rode wagen eerst remt hij om de motor op te houden. En als de motor voorbij wilt wijkt hij uit zonder richting aan te geven. Inhalen zal hij ook wel niet willen doen wat het voertuig voor de rode wagen rijd veel verder voorop. Ik vraag mij af wanneer jij uw bougie gaat gooien?

http://www.youtube.com/watch?v=99lO1sQpl8A

Link naar reactie

@marcske

ge hebt een punt

maar op dergelijke smalle en bochtige weg efkes gaan voorbijsteken tegen een snelheid van net onder de 120 km/u ... - da's probs zoeken - de topic was nog altijd onveiligheidsgevoel !

los van het feit dat deze autobestuurder een echte jerk is moet je als motard je grenzen kennen voordat je ze tegenkomt

grts frutsab

Link naar reactie

Gewoon ne moordaanslag !

Maar ja :da scooterke oogst wat hij zaait...als ge de zot uithangt, geeft ge de andere natuurlijk ook een vrijgeleide...

(Maar ge weet natuurlijk heel het verhaal niet : misschien heeft die den andere zijn lief afgepakt... )

Rustig blijven, defensief rijden, en rekening houden dat weg vol met gefrustreerde zotten (en zatten) zit...

(en niet gelijk sommige zottekes op diverse rondritten die constant het lot tarten... )

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...