Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vastloper


gekkogee

Aanbevolen berichten

Een vastloper,

iedereen weet wat dit is maar

hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk.

1.Heb je een vastloper enkel bij het rijden van

je maximum vermogen of kan dit ook als je trager rijdt?

2.Als je een vastloper hebt is je motor dan beschadigd?

3.wat zijn mogelijke oplossingen om dit te voorkomen?

De persoon met de concreetste en meest volldige antwoorden

wint een vespa-achteruitkijksspiegelbevestigingsventieldopje ter waarde van 25 cent.

groeten gekkogee

Link naar reactie

volgens mij is een vastloper wanneer je motor vastloopt, dus als je motor blokkeert

de meest voorkomende reden hiervoor is dat je piston vast komt te zitten in je cilinder, bijvoorbeeld door geen of te olie te gebruiken of door te weinig koeling, je hoeft daarvoor niet op volle snelheid of vermogen te rijden.

ook kan er in de motor zelf iets schelen, tand van tandwiel afgebroken, of de veer van de kickstarter of ... of...

nog leuker wordt het als je met een verkeerd (te arm) luchtmengsel of met een verkeerd ontsteingsmoment rijdt, dan kan je een gat in je piston rijden. De motor loopt dan niet vast natuurlijk

je ziet, manieren genoeg om je motor te verkloten

Link naar reactie

Wat ne vastloper heet bij tweetaktmotoren is wat ge hebt wanneer uw piston/segmenten en cylinder onevenredig uitzetten door warmte. Dat kan het gevolg zijn van een tekort aan smering (tweetaktolie), en/of dus in mindere mate een acuut gebrek aan koeling. Uw piston/segmenten zal krassen zetten tegen de cylinderwand, en in extreme gevallen zelfs smelten. In de meeste gevallen kunt ge uwe cylinder dan laten uitboren en een nieuwe overmaat piston nemen. Ik heb eigenaardig genoeg de meeste van m'n vastlopers na het moment dat ge gas terugneemt na een tijdlang volle gas gereden te hebben. Nooit tijdens het gasgeven zelf. Kan maar een indruk zijn... Het enige dat ge kunt doen in het geval dat ge ne vastloper hebt is ontkoppelen en uitbollen. Enige oplossing om dit te voorkomen is een dax viertakt kopen.

Link naar reactie

Wat was er gebeurd,

ik wou met mijn blauwtje (VNB1) naar het werk gaan,

'khad al tegen mijn vrouwtje gezegd dat ik langs de oude baan naar Brugge zou rijden voor het geval ik panne zou hebben.

Mooie lange rechte stukken, na ongeveer 4 kilometer op zijn maximum vermogen te rijden blokkeerde mijn achterwiel volledig (vastloper).

Ontkoppeld, een stukje uitgebold en dan terug in vitesse en hij starte onmiddelijk terug. Enkel honderd meters verder het zelfde en dan heb ik me aan de kant gezet en mijn vrouwtje opgebeld om mij te komen halen.

In de namiddag heb ik olie bij gedaan (advies van scooterboy) en rusig terug gereden, weliswaar zonder problemen. Ik heb niet op volle vermogen gereden (durfde niet echt). Daarmee vroeg ik theoretische advies om mijn zelfvertrouwen terug een beetje op te krikken.

Zou het dus enkel tekort aan olie de oorzaak liggen of zijn er andere oorzaken?

(ik heb 3% olie ingedaan)

groeten gekkogee

Link naar reactie

Misschien eens kijken of de carbu wel goe afgesteld is...? Na een eindje (5 a 10 min) gereden te hebben (niet vollen bak maar een kwrtje gas teruggeven) stoppen, de bougie uitdraaien en kijken naar de kleur, als em wit of lichtbruin is moet je misschien de mengschroef wa bijregelen of een grotere sproeier steken...

Link naar reactie

Ja jongens, oude scooters zijn eigenlijk niet ontworpen om lange stukken volgas te rijden, dan krijgt ge zogenaamde warmlopers. Vroeger hadden ze geen autosnelwegen, de Italianen hebben dat spel eigenlijk alleen ontworpen om naar de bakker te rijden.De motor van een Vespa is zeer slecht gekoeld door z'n ligging, ze hebben geprobeert dat op te lossen door geforceerde luchtkoeling maar das nooit echt goed gelukt.

Door de warmte zet de piston uit en komt vast te zitten in de cylinder, ik herinner mij 1 bepaalde bloedhete rit naar Aachen met 10 scooters waar er mistens 5 zijn vastgelopen.

Ik heb zelf vele vastlopers gehad en het rare is dat ge die op den duur hoort aankomen,vlak voor hij vastloopt verandert het motorgeluid, soms net lang genoeg om nog snel te ontkoppelen. Niemand nog niet opgemerkt?

Link naar reactie

Vlasschaert als ge comentaar hebt op onze zelfgebakken taart mocht ge dat wel persoonlijk adresseren en moet je niet de helft van de taart oppeuzelen. By the way het was kruimeldeeg geen zandtaart.

Wat dat vastlopen betreft geen idee van hoe dat komt ik ben het 1 keer tegen gekomen en aan 70 per uur richting een boom rijden vond ik niet zo gezellig!

Bericht bewerkt (16.03.2005 | 19:37)

Link naar reactie

...", de Italianen hebben dat spel eigenlijk alleen ontworpen om naar de bakker te rijden.De motor van een Vespa is ze..."

allé, der is nog hoop op een mooie toekomst, (voor ons als wakkere bakker dan toch!)

Link naar reactie

Motor van een Vespa is zeker gemaakt om volgas te kunnen blijven rijden, de geforceerde koeling is normaal gezien voldoende om die motortjes in italië genoeg af te koelen bij 45°C, dus moet dat hier bij ons ook lukken.

Een Vespamotor is een 'relatief' traag draaiende tweetaktmotor en als die goe afgesteld is moet die daar tegen kunnen.

Ik heb 3 maand met mijn GS met 200-blok alle dagen 2 keer volle gas van Gent naar Brugge gereden en ik heb daar nooit problemen mee gehad (zolang de leiding van de olietank op de pomp bleef zitten maar da's een ander verhaal).

ALS de motor goe afgestelt is EN er zit genoeg olie in moet een standaard Vespa de hele dag kunnen blijven rijden...

Link naar reactie

IDDEEns van jan cs over de autostrade naar huis gebolt +/- 35 min volle gas, maar je moet wel erop letten dat de motor niet in overtoeren gaat draaien, dus als je volle gas rijd en op de max snelheid waarvoor de motor gemaakt is , en je krijgt een stukje beraf even gas wat terug nemen, anders rij je hem naar de kl**

Link naar reactie

Misschien is er ook wa van da zand (al dan niet met taart) in Gianni zijn naftbak terechtgekomen waardoor zijn benzinekraantje wa verstopt was waardoor dat zijn motor op topsnelheid net niet genoeg nafte (en dus smering) krijgt en daardoor warmloopt...

Link naar reactie

Quote:

Kan ik een URL, Foto of emailadres invoegen in mijn bericht ?

Ja, dat kan. Hieronder krijg je enkele codes te zien die je vrij kan gebruiken in dit forum. Je kan deze codes uiteraard ook gecombineerd gebruiken.

[ url ]http://www.vespaforum.be.tf[/ url]

[ email ]info@vespaforum.be.tf[/ email]

[ img ]http://www.vespaforum.be.tf/mijnafbeelding.jpg

[ b ]tekst in het vet plaatsen[/ b]

[ u ]tekst onderlijnen[/ u]

[ i ]tekst schuin plaatsen[/ i]

Bericht bewerkt (19.03.2005 | 09:54)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...