Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Van de gaz...


nero

Aanbevolen berichten

Sinds enkele maanden zit ik met een "klein" probleem met de ss180. Het doet zich voor als volgt: starten zonder problemen maar vanaf een 50m te hebben gereden begint de motor zich in te houden (onsteking valt even weg) om nadien terug "in volle gas" vooruit te schieten en nadien weer even zonder ontsteking te vallen. Niet dat ik dit erg vind, maar in "volle stad" (Edingen) komt deze manier van rijden nogal suggestief over, zeker als je aan een "bosje" jongedames (of jongeheren) passeert.

Nu heb ik de volgende dingen al geprobeerd met wisselend succes:

- de draden van de motor naar voor afgekoppeld, zelfde resultaat.

- de (kont)actpunten vervangen omdat de vorige met de veer tegen de kam of nok van het vliegwiel kwamen en langs daar de stroom weg viel, even leek het probleem opgelost.

- de statorplaat vervangen door een andere, probleem bleef hetzelfde.

- de hoogspanningsbobijn (3x)vervangen, enkele km's kunnen rijden zonder problemen.

- de afstand tussen de contactpunten vermeerderd (0,4mm) en verminderd naar 0,35mm zonder resultaat.

- de bougie (BES9)al een paar maal veranderd, geen beterschap.

Het probleem doet zich volgens mij voor als volgt: als ik de kickstart beweeg vonkt de bougie goed, maar na een paar maal kicken wordt de ontsteking onregelmatig, soms krijg ik wel ontsteking en soms helemaal niet.

Voor ik begin met de kabelboom te vervangen (wat volgens mij het probleem niet is, zie eerste test)en er een nieuw gereviseerde motor onder te steken (wat nipt wordt om nog in te rijden voor te vertrekken naar Oostenrijk), graag de mening van vespisten die ongeveer hetzelfde probleem hadden en dit hebben kunnnen (laten) oplossen.

Dank bij voorbaat!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik ben niet echt een kenner, maar als ik zo zie dan ligt het zowiezo aan de ontsteking en zo het enige dat ik me kan bedenken dat je nog niet gedaan hebt is met een ander vliegwiel proberen. Misschien staat er een verkeerd vliegwiel op?

Of is dit een domme opmerking?

Link naar reactie

Beste nero, zit er een condensator in? (waarschijnlijk wel zeker)en heb je die al eens door een nieuwe vervangen? mijn vnb-tje viel ook altijd zo schijnbaar zonder reden, en op de onmogelijkste plaatsen ( vlak voor een overvol-terras, bij het op groen springen aan de verkeerslichten..) stil, na het vervangen van de condensator was zij helemaal in orde.

veel succeswim

Link naar reactie

volgens bepaalde mensen die ook al langer in het vespa wereldje rond hangen blijkt de SS180 wel een van de mooiste maar ook een van de lastigste vespa's van elektriciteit te zijn ooit gebouwd

ik weet hier heb je nu niets aan maar wou je dit toch laten weten hopelijk los je het snel op

grtz sidvespa

Link naar reactie

Een ander vliegwiel heb ik ook al geprobeerd, met het gedacht dat er een magneet zou kunnen los zitten, zonder resultaat.

De condensator is een nieuwe en bij het vervangen van de statorplate zijn zowel de spoelen als de contactpunten en de condensator mee veranderd. De motor valt meestal ook niet echt uit maar "versmoord" als ik gas geef om direct nadien op volle kracht vooruit te "schieten" (voor enkele meters).

De motor draait regelmatig op relanti maar slaat soms een ontsteking over. Als de motor iets warmer wordt? (na 50m rijden) verergert het probleem.

De sproeiers zijn ook al een paar maal gereinigd en zelfs vervangen evenals de benzineleiding.

Als ik morgen even tijd vind, ga ik de statorplate nog eens grondig onderzoeken, evenals de contactpunten. Volgens mij kan het bijna niet anders zijn dat het probleem daar ligt.

Heb verleden zondag op de parking van de Colruyt een hele namiddag vanalles uitgeprobeerd zonder de oorzaak te vinden. Teneinde raad heb ik alles terug gemonteerd, waarna hij wonder boven wonder zo'n 100km reed zonder probleem. Nadien was het plots weer van dat... Ne mens zou van minder zijn geduld verliezen.:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

En waarschijnlijk is het iets stom. :) Vandaag de vooronsteking ingesteld met een stroboscooplicht en toen ontdekt dat de vijs die de contactpunten vasthoudt heel dicht en/of tegen het bewegende deel van de contactpunten komt in open stand. Ik heb de kop van de vijs reeds wat bijgeslepen en alles opnieuw gemonteerd. En... toen begon het te regenen. We zien morgen wel of dit de oorzaak was.

Weet er iemand of de graden voorontsteking (21° voor een ss180) gelden bij stilstand, relanti of halve gas?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vandaag nog wat verder gesukkeld. Eerst de carbu vervangen door een gereviseerde om deze mogelijke oorzaak uit te sluiten. Nadien een isolater achter de contacpunten gestoken om zeker te zijn dat hier geen verlies van stroom optrad. En plots draait de motor als nooit tevoor, zonder enige hapering! De voorontsteking juist afgesteld, een paar maal (te) flink gas gegeven en de gaskabel naar de kl... Omdat de originele geine al een beetje verdommeleerd was, beiden maar veranderd. Dus, zadel, benzinetank, voorlicht en km-teller gedemonteerd. Toen de gaskabel opnieuw aangesloten was, de motor weer doen draaien en, na een minuut of 5 begint de ontsteking weer weg te vallen. ;( Blijkbaar was het de opwarming van de motor die voor het ontstekingsprobleem zorgde. Dan maar de stroomspoel(op de statorplate) vervangen en nu draaide de motor weer zonder haperen. De vespa op straat gezet voor een testrit en hij start van de eerste kick. Helm en beschermde kledij aangedaan, ik zet me in eerste en ...gedaan, niks meer. In een Waalse colère de vespa weer binnen gezet. De ontsteking gecontroleerd en daar was strooooooooom!!! Een andere bougie ingedraaid en direct vertrokken voor een tweede poging, dit maal met meer succes. De vespa haalt vlot 100km op de teller en bij volle gas gaat de wijzer trillen bij 120km/u. En hij heeft veel getrild vanavond.:)

Hopelijk zijn de problemen nu definitief van de baan en kunnen we ons concentreren op de Oostenrijkse alpen.

Bedankt voor de feedback en morele steun!

Groetjes, nero.

ps: iemand op de hoogte voor het juist instellen van de voorontsteking met een stroboscoop licht (aantal graden)?

Link naar reactie

Nero in mijn onderhoudsboekje staat 26° voor een ss180 .

Ik heb geleerd om de graden af te stellen bij 3000 rpm .

Ik heb wel een lamp waar je de toeren op kan aflezen .

Heb er zelf ook één en die rijd en start perfect dus het kan:).

Ze staan wel bekend als 180 Steeds Stukken !

Waar heb je de stukken gevonden om de carbu te reviseren ?

Groetjes Jeroen

Link naar reactie

@JEROENP: dan heb je waarschijnlijk een SS180 mèt batterij, die hebben dezelfde ontstekingstijd als een GS160. Ik ga morgen eens nakijken of ik ook een toerenteller- functie heb op de stroboscoop. Bedankt in ieder geval voor de tip!

Normaal heb ik weinig of geen problemen met mijn ss180, en dit ondanks de vele duizenden km's die er jaarlijks mee afgelegd worden, maar als het noodlot toeslaat...:)

De gereviseerde carbu heb ik verleden jaar kunnen aankopen bij Bailly.

@BARTPK: Hopelijk blijft het feest duren.:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...