Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratieproject Primavera 1968


Dinolooi

Aanbevolen berichten

Haha, neen het is soms wel een bobijntje dat aan 't afwikkelen is,en ik heb al eens een vraag gekregen of ik eerst de hond of eerst de Vespa gekocht heb vermits ze 'a sortie' van kleur zijn.Vraagje : hoe vergroot ik de fotokes zo?Ben niet zo handig ermee blijkbaar.

dino

Link naar reactie

mooi, die roest is ma wa op de lak en zeker niet door zie k al ;)

daar kunde iets mooi van make , k zou genoeg fotos make van hoe hij is in deze staat ;) is altijd fijn later..

grtz & succes

Link naar reactie

veel succes, ziet er behoorlijk veel werk uit. De achterkan/zijkant van de bodemplaat is precies wel wat vervormd... Hopelijk krijg je dat mooi terug in goede staat

veel succes, het is wel goed dat het nog een van de klassiekers is. Ik heb gemerkt dat het metaal van de oudere generatie vespa's van veel betere kwaliteit is en veel makkelijker afschuurd dan de nieuwere(PX, PK)

succes alleszins!

Link naar reactie

Bedankt MR160 voor de tip met de fotokes, zal er vandaag nog wat nemen en posten.Ben momenteel aan 't demonteren en roestschade valt inderdaad enorm mee, beetje laswerk zal zeker nodig zijn maar een volledige vloerplaat zal niet nodig

denk ik.Ga sffns de motor onderuithalen en morgen de voorvork.Zoals gezegd fotokes volgen

Dino

Link naar reactie

Hallo mensen, is nu volledig gedemonteerd,ga vlg. week eens een straler contacteren, zou willen laten stralen vooraleer ik de laswerken uitvoer,kwestie van zeker geen slechte plekken over het hoofd te zien.Na het lassen en evt. plamuren zou ik ze dan in een grondlaag willen zetten.En dan ben ik er nog niet uit of ik zelf zal lakken of niet.

Ondertussen ga ik beginnen aan het motorblokje.Benieuwd hoe de binnenkant er gaat uitzien.

Verder vandaag minstens een uur gespendeerd aan de website van SIP om na te zien welke onderdelen die ik denk te vervangen beschikbaar zijn en de prijzen te noteren.Sommige zaken zijn ook wel elders te vinden,en daarom heb ik een lijstje aangelegd met prijzen.kwestie tijd te besparen bij zoeken naar onderdelen.

Dino

Link naar reactie
Hallo mensen, is nu volledig gedemonteerd,ga vlg. week eens een straler contacteren, zou willen laten stralen vooraleer ik de laswerken uitvoer,kwestie van zeker geen slechte plekken over het hoofd te zien.Na het lassen en evt. plamuren zou ik ze dan in een grondlaag willen zetten.En dan ben ik er nog niet uit of ik zelf zal lakken of niet.

Ondertussen ga ik beginnen aan het motorblokje.Benieuwd hoe de binnenkant er gaat uitzien.

Verder vandaag minstens een uur gespendeerd aan de website van SIP om na te zien welke onderdelen die ik denk te vervangen beschikbaar zijn en de prijzen te noteren.Sommige zaken zijn ook wel elders te vinden,en daarom heb ik een lijstje aangelegd met prijzen.kwestie tijd te besparen bij zoeken naar onderdelen.

Dino

dino, zou je eerst niet lassen voor het zandstralen?Je gaat em toch metalliseren of niet?Probleem is na het zandstralen begint dat ding terug te roesten terwijl je erbij staat.Als je de body metalliseert kun je dan weer niet meer lassen. zou blijkbaar niet gaan.

Link naar reactie

Juist jongens,ik denk dat het beter is om eerst alle laswerkjes te doen,maar na wat opzoekwerk oa via de zoekfunctie van dit forum ben ik niet meer zo zeker van het zandstralen.Ik twijfel dus nu tussen (na het laswerk dan)om het frame te laten stralen of chemisch te ontlakken.Beide hebben voor en nadelen vlgs mij.

Als ik het primaveraproject van Dakke bekijk dan zou ik toch maar voor stralen gaan denk ik.

Gemakkelijkst voor mij is stralen en poederlakken of metaliseren vermits ik niet ver van Metalix in Schaffen woon.Ik zoek sraks nog wat verder en zie verder wel.Straks komen er nog enkele fotokes van het frame meer specifiek met de 'rotte' plaatsen erop.

Dino

Link naar reactie

Klein laswerk dat je ziet op voorhand, een scheurtje of dergelijke, kan je al lassen voor het stralen.

Rotte plekken komen soms pas naar boven na het stralen dus moeten ze daarna gelast worden. Bij mijn primavera heb ik eerst wa klein laswerk gedaan en dan laten stralen + verzinken + epoxy primer omdat ik wist dat ik geen rotte plekken had. Bij mijn GL waar ik nu aan bezig ben ga ik eerst laten stralen + verzinken dan zien waar de rotte plekken zitten, deze vervangen en dan in epoxy primer zetten.

Groeten, Koen

Link naar reactie

P1020842.jpg

P1020843.jpg

P1020844.jpg

P1020845.jpg

P1020846.jpg

P1020847.jpg

P1020848.jpg

P1020849.jpg

P1020851.jpg

Bedankt voor de tips Koen! En Robertino,jij woont dus in de buurt; ik zal bij mijn bezoek aan Metalix zeker naar Eddy vragen.Wat denken jullie, na het zien von de fotokes, de roest is idd oppervlakkig als je de foto van het beenschild bekijkt waar ik een plaats met wasbenzine behandeld heb,de onderkant daarentegen...Zou ik voor 40 euro originele dwarsverstevigingen kopen of zelf iets 'fabriceren'?(buisjes plooien of vierkanten buisjes inlassen)

Link naar reactie

Laat je frame eerst stralen om de "roestschade" te kunnen vaststellen. De verhoging i het midden van de vloerplaat (die voor de stevigheid van het frame zorgt) lijkt me ook serieus aangetast. Ik weet niet of dit frame nog "veilig" is om de weg mee op te gaan. Misschien toch eens rondvragen of er niemand een smallframe staan heeft. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Heb vandaag alle 'rotte plekken' zelf eens proper geslepen en moet zeggen dat het al bij al meevalt,de steun binnen in het frame is nauwelijks aangetast,het is enkel de buitenste plaat die er niet goed uit ziet,voorlopig ga ik toch nog altijd proberen om dit frame te recupereren.De bodemplaat wordt waarschijnlijk integraal vervangen,da's een stuk makkelijker.

Heb wel enorm gesukkeld met de demontage van het rempedaal.Deze zat volledig geblokkerd en ik heb 1 schroef moeten uitboren.Pedaal zit trouwens nog steeds vast.

Da's een zorg voor later.Nu eerst het frame zelf.

Dino

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...