sopor Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 alle foto's zijn te vinden op : http://www.flickr.com/photos/8171631@N0 ... 283524673/ Als volledige vespa-leek ben ik de uitdaging aangegaan om dit beestje terug in orde te stellen. na wat onderzoek en demontage zijn inmiddels al de volgende vraagjes naar boven gekomen : ik heb alvast een nieuwe stuurtje nodig (gezien er een stuk is afgebroken), dus als er iemand dit aan een redelijk prijsje weet liggen, geef gerust een seintje ! deze 50/N is van bouwjaar 66 en framenummer 129575, klopt het dat deze enkel in het 'monza red' is uitgebracht ? bij het demonteren zit ik met het volgende problemen : het pinnetje is er uit, klopt het dat ik nu in theorie deze er normaalgezien kan uitschuiven,of ben ik nog iets vergeten ? (beide stuurhelften zaten bij het in ontvangst nemen van dit verjaardagskadootje muurvast, dus voor ik er met grote middelen tegenaan ga om het alsnog los te krijgen heb ik liever zekerheid ) probleem 2: heb je om dit los te maken een speciale sleutel nodig, of valt dit ook op een alternatieve manier op te lossen ? alvast bedankt om me verder te helpen, en ik heb inmiddels het voorgevoel dat dit een lang topic gaat worden :s Link naar reactie
embrace Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 probleem 1: wd40 is uw vriend misschien even met schuurpapier de roest een beetje wagschuren en dan gaat het er wel uit komen. probleem 2: er zijn speciale sleutels voor...maar voor de cheap bastards zoals ik is een schroevendraaier en hammer een alternatief. Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 zoals embrace al zei, om de stuurlagers te lossen moet je gewoon een schroevendraaier in zo'n inkeping zetten, en dan zachtjes op de schroevendraaier kloppen (lossen) Link naar reactie
B-MAN Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Probleem 2: Niet hetzelfde type maar wel hetzelde principe: http://www.scooterhelp.com/tips/body/fork.bearings.html Dit is een heel goeie site om eens op rond te kijken en u te helpen met de restauratie! Link naar reactie
pascal Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 opgelet, om die ringen os te tikken moet je in TEGENwijzerzin tikken ! doe dat ook zachtjes en niet met vol geweld, als dat niet lukt kan je iets harder tikken. op www.smallframes.com vind je ook erg veel technische info ! Link naar reactie
sopor Geplaatst: 16 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2008 alvast bedankt voor de nodige reacties en linkje ! het voorwiel is er inmiddels uit, de rest is voor morgen ! (jammer dat je nog moet gaan werken ook ^^) Link naar reactie
Cult Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 mooi!! veel plezier ermee,en keep us posted!!! Link naar reactie
Arista Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Veel plezier en met een beetje geduld zal het allemaal zeker lukken! Link naar reactie
Marnix_Vespito Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Als je iets echt niet los krijgt, gewoon heetstoken met de bunzenbrander en WD40 erop. wel oppassen met de handjes Ciao Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Als je iets echt niet los krijgt, gewoon heetstoken met de bunzenbrander en WD40 erop. wel oppassen met de handjes Ciao Ik zou dat toch niet proberen! Spuitbussen worden gevuld met lichtontbrandbaar gas, de mogelijke gevolgen kun je waarschijnlijk zelf raden. Ook oppassen met het warm stoken van lichtmetaal, dit breekt voor je het weet... Groetjes, nero. Link naar reactie
Didier Wesp Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Als je iets echt niet los krijgt, gewoon heetstoken met de bunzenbrander en WD40 erop. wel oppassen met de handjes Ciao Ik zou dat toch niet proberen! Spuitbussen worden gevuld met lichtontbrandbaar gas, de mogelijke gevolgen kun je waarschijnlijk zelf raden. Ook oppassen met het warm stoken van lichtmetaal, dit breekt voor je het weet... Groetjes, nero. ik zou het zeker niet warm stoken... met ligte tikjes erop slaan met de hamer doet wondere! wel geduld hebbe dan... grtz Link naar reactie
Arista Geplaatst: 16 september 2008 Delen Geplaatst: 16 september 2008 Of gewoon 15 euro besteden aan een haaksleuteltje en niet meer hoeven te kloten om zo iets los te krijgen en straks er plezier aan hebben als je het fatsoenlijk terug vast kan zetten. Link naar reactie
sopor Geplaatst: 17 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2008 het blokje ligt er inmiddels uit, maar heb het nog niet opengedaan, eerst de buitenkant wat opkuisen... Helaas is er bij het demonteren van de uitlaat een schroefje afgebroken, wat zijn de opties om dit alsnog op te lossen ? uitboren en hertappen, of zijn er andere manieren ? Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 17 september 2008 Delen Geplaatst: 17 september 2008 daarin gat boren en met een linkse tap de boel uitdraaien. Of boren met 6,5 en draad trekken van M8 Vgr nico Link naar reactie
sopor Geplaatst: 21 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2008 we zijn inmiddels al een stukje verder, en de 'vraagjes' stapelen zich dan ook op... graag jullie menig over het volgende : 1. tijdens het 'opkuiswerk' merkte ik dat er, buiten dat er een stukje van het frame ter hoogte van de kickstarter verdwenen is, er ook een barst zit in de 'steun', ook de 2de steun vertoont ernstige tekenen van roest. Nu zit ik met de vraag of ik het best een heel nieuw onderbord bestel en dat er aanlas, of ik er gewoon een stukje aanlas ter hoogte van de kickstarter, en nieuwe 'steuntjes' bestel ? (btw bemerk de rode, orginele kleur die terug bovenkomt ) 2. toen ik het voorwiel er uit haalde, vielen er spontaan staafjes van de lager uit... is het de bedoeling bij het monteren deze terug op hun plaats te krijgen, of was de lager gewoon versleten ? ik veronderstel dat de 'rest' van de lager er ook eerst uitmoet dan ? 3. ook hier vraag ik me af of dit bovenstukje van de lager er normaal nog af moet, dit zit namelijk ook muurvast... idem aan de onderkant (ter hoogte van de toeter)... om het slotje er uit te krijgen (heb er de sleutel niet van) is er waarschijnlijk geen andere oplossing dat deze er uit te boren ? 4. alvast sorry om jullie met deze 'onozele' vraagjes te moeten bezig houden :s Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 3 november 2008 Delen Geplaatst: 3 november 2008 1 - hele onderstuk is meestal beter ivm kromtrekken tijdens het lassen 2 - lager was versleten, de rest moet er ook uit 3 - uitboren is de enige optie Link naar reactie
sopor Geplaatst: 3 november 2008 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2008 1 - hele onderstuk is meestal beter ivm kromtrekken tijdens het lassen2 - lager was versleten, de rest moet er ook uit 3 - uitboren is de enige optie alvast bedankt voor de antwoorden, had niet meer verwacht dat er nog iemand op zou reageren ! 'k kan nu terug verder om die hardnekkige dingen er uit te halen ! waar halen de meeste van jullie nieuwe stukken, heb wisselende meningen over SIP gelezen, of zijn er nog andere webshops die de voorkeur dragen ? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 3 november 2008 Delen Geplaatst: 3 november 2008 Misschien gewoon even verder zoeken op het forum over de mogelijkheden tot het bestellen van onderdelen; er zijn wisselende meningen over alle shops. De grootste Duitse shops zijn Scooter Center Keulen en SIP: SCK is iets goedkoper, maar heeft een minder in de catalogus, SIP is veel groter en heeft oa explosietekeningen om je onderdelen op uit te zoeken, maar ze zijn ook duurder. Link naar reactie
fajes Geplaatst: 28 maart 2009 Delen Geplaatst: 28 maart 2009 ik kan de foto's niet zien... Link naar reactie
sopor Geplaatst: 28 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 28 maart 2009 update : terug van de zandstraler, en het wespje had een verrassing in petto : ik kreeg een lapjesdeken... op zoek naar een nieuwe bodemplaat dus ! Link naar reactie
sopor Geplaatst: 28 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 28 maart 2009 nu wel denk ik ^^ Link naar reactie
fajes Geplaatst: 28 maart 2009 Delen Geplaatst: 28 maart 2009 hah, nu wel. ik heb juist zo'n bodemplaat verkocht, spijtig! Link naar reactie
Gast apj Geplaatst: 28 maart 2009 Delen Geplaatst: 28 maart 2009 mooi restauratie project ! moest het jou interesseren, ik heb nog compleet special stuurtje liggen in perfecte staat Is te koop omdat ik rond stuurtje zoals jij nu hebt heb gestoken vind deze persoonlijk stuk mooier ciao Link naar reactie
sopor Geplaatst: 28 maart 2009 Auteur Delen Geplaatst: 28 maart 2009 als het me niet lukt om m'n rond-lichtstuurtje te herstellen, dan zul je nog van me horen ^^ iemand enig idee uit welke materie dit stuur gemaakt is ? of maw is het 'lasbaar' of niet ? Link naar reactie
Dakke Geplaatst: 28 maart 2009 Delen Geplaatst: 28 maart 2009 Aluminium normaal gezien Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.