Ga naar inhoud
Vespaforum.be

restauratie 50/N


sopor

Aanbevolen berichten

alle foto's zijn te vinden op : http://www.flickr.com/photos/8171631@N0 ... 283524673/

Als volledige vespa-leek ben ik de uitdaging aangegaan om dit beestje terug in orde te stellen.

2855193251_1518f6a3fb.jpg?v=0

na wat onderzoek en demontage zijn inmiddels al de volgende vraagjes naar boven gekomen :

ik heb alvast een nieuwe stuurtje nodig (gezien er een stuk is afgebroken), dus als er iemand dit aan een redelijk prijsje weet liggen, geef gerust een seintje !

deze 50/N is van bouwjaar 66 en framenummer 129575, klopt het dat deze enkel in het 'monza red' is uitgebracht ?

bij het demonteren zit ik met het volgende problemen :

2862497004_7732b7d21c.jpg?v=0

het pinnetje is er uit, klopt het dat ik nu in theorie deze er normaalgezien kan uitschuiven,of ben ik nog iets vergeten ? (beide stuurhelften zaten bij het in ontvangst nemen van dit verjaardagskadootje muurvast, dus voor ik er met grote middelen tegenaan ga om het alsnog los te krijgen heb ik liever zekerheid ;) )

probleem 2:

2862497564_77774fa388.jpg?v=0

heb je om dit los te maken een speciale sleutel nodig, of valt dit ook op een alternatieve manier op te lossen ?

alvast bedankt om me verder te helpen, en ik heb inmiddels het voorgevoel dat dit een lang topic gaat worden :s

Link naar reactie

probleem 1: wd40 is uw vriend ;) misschien even met schuurpapier de roest een beetje wagschuren en dan gaat het er wel uit komen.

probleem 2: er zijn speciale sleutels voor...maar voor de cheap bastards zoals ik is een schroevendraaier en hammer een alternatief.

Link naar reactie
Als je iets echt niet los krijgt, gewoon heetstoken met de bunzenbrander en WD40 erop. wel oppassen met de handjes :D

Ciao

Ik zou dat toch niet proberen! Spuitbussen worden gevuld met lichtontbrandbaar gas, de mogelijke gevolgen kun je waarschijnlijk zelf raden. Ook oppassen met het warm stoken van lichtmetaal, dit breekt voor je het weet... Groetjes, nero.

Link naar reactie
Als je iets echt niet los krijgt, gewoon heetstoken met de bunzenbrander en WD40 erop. wel oppassen met de handjes :D

Ciao

Ik zou dat toch niet proberen! Spuitbussen worden gevuld met lichtontbrandbaar gas, de mogelijke gevolgen kun je waarschijnlijk zelf raden. Ook oppassen met het warm stoken van lichtmetaal, dit breekt voor je het weet... Groetjes, nero.

ik zou het zeker niet warm stoken... met ligte tikjes erop slaan met de hamer doet wondere! wel geduld hebbe dan...

grtz

Link naar reactie

het blokje ligt er inmiddels uit, maar heb het nog niet opengedaan, eerst de buitenkant wat opkuisen...

Helaas is er bij het demonteren van de uitlaat een schroefje afgebroken, wat zijn de opties om dit alsnog op te lossen ? uitboren en hertappen, of zijn er andere manieren ?

2865492138_f623094543.jpg?v=0

Link naar reactie

daarin gat boren en met een linkse tap de boel uitdraaien.

Of boren met 6,5 en draad trekken van M8

Vgr nico

Link naar reactie

we zijn inmiddels al een stukje verder, en de 'vraagjes' stapelen zich dan ook op...

graag jullie menig over het volgende :

1. tijdens het 'opkuiswerk' merkte ik dat er, buiten dat er een stukje van het frame ter hoogte van de kickstarter verdwenen is, er ook een barst zit in de 'steun', ook de 2de steun vertoont ernstige tekenen van roest. Nu zit ik met de vraag of ik het best een heel nieuw onderbord bestel en dat er aanlas, of ik er gewoon een stukje aanlas ter hoogte van de kickstarter, en nieuwe 'steuntjes' bestel ? (btw bemerk de rode, orginele kleur die terug bovenkomt :D)

2876082272_8acf858ce3.jpg?v=0

2. toen ik het voorwiel er uit haalde, vielen er spontaan staafjes van de lager uit... is het de bedoeling bij het monteren deze terug op hun plaats te krijgen, of was de lager gewoon versleten ? ik veronderstel dat de 'rest' van de lager er ook eerst uitmoet dan ?

2875258461_41c3bcbcc2.jpg?v=0

3. ook hier vraag ik me af of dit bovenstukje van de lager er normaal nog af moet, dit zit namelijk ook muurvast... idem aan de onderkant (ter hoogte van de toeter)...

om het slotje er uit te krijgen (heb er de sleutel niet van) is er waarschijnlijk geen andere oplossing dat deze er uit te boren ?

2875256885_729fa216c2.jpg?v=0

4. alvast sorry om jullie met deze 'onozele' vraagjes te moeten bezig houden :s

Link naar reactie
  • 1 maand later...
1 - hele onderstuk is meestal beter ivm kromtrekken tijdens het lassen

2 - lager was versleten, de rest moet er ook uit

3 - uitboren is de enige optie

alvast bedankt voor de antwoorden, had niet meer verwacht dat er nog iemand op zou reageren ! 'k kan nu terug verder om die hardnekkige dingen er uit te halen !

waar halen de meeste van jullie nieuwe stukken, heb wisselende meningen over SIP gelezen, of zijn er nog andere webshops die de voorkeur dragen ?

Link naar reactie

Misschien gewoon even verder zoeken op het forum over de mogelijkheden tot het bestellen van onderdelen; er zijn wisselende meningen over alle shops.

De grootste Duitse shops zijn Scooter Center Keulen en SIP: SCK is iets goedkoper, maar heeft een minder in de catalogus, SIP is veel groter en heeft oa explosietekeningen om je onderdelen op uit te zoeken, maar ze zijn ook duurder.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

mooi restauratie project !

moest het jou interesseren,

ik heb nog compleet special stuurtje liggen in perfecte staat

Is te koop omdat ik rond stuurtje zoals jij nu hebt heb gestoken vind deze persoonlijk stuk mooier

ciao

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...