Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Een streepje piaggio geschidenis


DJ Vespa-noize

Aanbevolen berichten

Misschien is het wel leuk dat we elkaar wat bijbrengen over de geschidenis van vespa en piaggio? Als je iets weet, waar je denkt andere mensen iets te kunnen bijbrengen.. waarom niet he!

ik zal van start gaan!

De vespa is ongetwijfeld niet het enigste en zeker niet het eerste product van piaggio, maar zeker het beroemdste.

De oorsprong van het merk gaat al terug naar 1884, naar een zagerij in Sistri Ponente in de buurt van Genua, waar interieurs voor schepen werden gemaakt...

25 jaar later leidde het snel uitbreiden van het spoornetwerk ertoe dat Rinaldo Piaggio begon met maken van spoorwagens in Finale Ligure.

Aan het begin van de jaren '30 breidden de zaken uit en begonnen ze met de productie van stalen treintoestellen, voor de hogesnelheidstreinen ( op het Amerikaanse principe)

Nadat in 1916 Italië verstrengeld geraakte in WOI, werd een nieuwe afdeling gesticht... een afdeling voor oorlogsvliegtuigen en watervliegtuigen ..

In 1923 breidde deze afdeling snel uit na de lancering van nog ambitieuzere projecten, die van Piaggio al snel één van de grootste spelers maakten van de luchtvaartindustrie.

Daarna werd de ontwikkeling toegespitst op de behoeften van de burgerluchtvaart en de productie van bommenwerpers.

Toen dreigde WOII uit te breken...

In 1945, toen het conflict was opgelost, was een reconversie van de fabriek onvermijdelijk.

Zo dat was alvast deel 1... later volgt er meer..

Hoppelijk heb je er iets aan gehad

Greetzz..Senne

( informatie uit een boekje van valerio boni )

Link naar reactie
nu neemt iemand eens wat initiatief, is het weer niet goed ;-)

ik ben in ieder geval happier met deze draad, dan weer de zoveelste die denkt dat we hier de Paperino nog nooit gezien hebben.

De paperino? :)))

Idd leuker initiatief als vele van de laatste posten...

@DJ Vespa-noize: als je de bron vermeldt vermijdt je alle misverstanden. Groetjes, nero.

Link naar reactie
nu neemt iemand eens wat initiatief, is het weer niet goed ;-)

ik ben in ieder geval happier met deze draad, dan weer de zoveelste die denkt dat we hier de Paperino nog nooit gezien hebben.

De paperino? :)))

Idd leuker initiatief als vele van de laatste posten...

@DJ Vespa-noize: als je de bron vermeldt vermijdt je alle misverstanden. Groetjes, nero.

Zal ik doen ;)

Link naar reactie

Vanwege de overwegend positieve reacties, zal ik een vervolge schrijven ( ook weer uit het boekje van Valerio Boni)

Ingenieur Corradino D' Ascanio ontwikkelde een voertuig dat comfortabel en gemakkelijk te berijden was..

"met een motor die van buiten niet te zien is"

zoals Enrico Piaggio had gevraagt...

D'Ascanio was geen motor-fan en was dus zeer gemotiveerd om met iets helemaal nieuws te komen.

Hij had helemaal geen scrupules om oplossingen te lenen van andere industrietakken.

Hij besloot om de motor af te dekken en uit de weg van de bestuurder te plaatsen, zoals dat gedaan word bij een auto.

De voorwielophanging werd overgenomen uit de luchtvaart ( waar ze reeds ervaring me hadden).

En in de plaats van een kader besloot hij een carrosserie van metaalplaat te gebruiken, die de belasting zou dragen.

De prototypes snorde reeds 3 maand later (!) al door de straten van de thuisbasis Pontedera.

De Vespa was geboren

Link naar reactie

Vervolg:

Los van alle tradities van de auto motorindustrie, bracht Piaggio een echt vernieuwende scooter uit die met de comst van de mp6-prototype ( zie onder ) in december '45 voorgoed brak met aloude tradities.

In april van het volgend jaar kwam de eerste massaal geproduceerde vespa 98cc ( zie onder) op de markt

mp6ch5.th.jpg

mp6

56vespa98cc1946qv3.th.jpg

vespa 98cc

Alweer uit Valerio Boni

Link naar reactie

En nog ééntje van een andere fabriek in "Final Ligure", hier worden nog steeds dingen geproduceerd voor de luchtvaart industrie:

vakantie018ni9.jpg

Shot with HP PhotoSmart 315 at 2008-09-11

Even binnen kijken op de binnenkoer:

vakantie019xn0.jpg

Shot with HP PhotoSmart 315 at 2008-09-11

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...