DJ Vespa-noize Geplaatst: 5 september 2008 Delen Geplaatst: 5 september 2008 Misschien is het wel leuk dat we elkaar wat bijbrengen over de geschidenis van vespa en piaggio? Als je iets weet, waar je denkt andere mensen iets te kunnen bijbrengen.. waarom niet he! ik zal van start gaan! De vespa is ongetwijfeld niet het enigste en zeker niet het eerste product van piaggio, maar zeker het beroemdste. De oorsprong van het merk gaat al terug naar 1884, naar een zagerij in Sistri Ponente in de buurt van Genua, waar interieurs voor schepen werden gemaakt... 25 jaar later leidde het snel uitbreiden van het spoornetwerk ertoe dat Rinaldo Piaggio begon met maken van spoorwagens in Finale Ligure. Aan het begin van de jaren '30 breidden de zaken uit en begonnen ze met de productie van stalen treintoestellen, voor de hogesnelheidstreinen ( op het Amerikaanse principe) Nadat in 1916 Italië verstrengeld geraakte in WOI, werd een nieuwe afdeling gesticht... een afdeling voor oorlogsvliegtuigen en watervliegtuigen .. In 1923 breidde deze afdeling snel uit na de lancering van nog ambitieuzere projecten, die van Piaggio al snel één van de grootste spelers maakten van de luchtvaartindustrie. Daarna werd de ontwikkeling toegespitst op de behoeften van de burgerluchtvaart en de productie van bommenwerpers. Toen dreigde WOII uit te breken... In 1945, toen het conflict was opgelost, was een reconversie van de fabriek onvermijdelijk. Zo dat was alvast deel 1... later volgt er meer.. Hoppelijk heb je er iets aan gehad Greetzz..Senne ( informatie uit een boekje van valerio boni ) Link naar reactie
dries9260 Geplaatst: 5 september 2008 Delen Geplaatst: 5 september 2008 Mooie copy-paste Link naar reactie
DJ Vespa-noize Geplaatst: 5 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2008 Mooie copy-paste Dan toch niet van het internet hoor;) Greetzz...Senne Link naar reactie
smitspieterke Geplaatst: 7 september 2008 Delen Geplaatst: 7 september 2008 kheb het boekje ook ligge van valerio boni. en denk toch dat grootste deel daaruit komt. But anyway misschien wel leuker om deze beknopte versie te lezen dan heel den boek (voor sommige dan toch) Link naar reactie
DJ Vespa-noize Geplaatst: 7 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2008 kheb het boekje ook ligge van valerio boni.en denk toch dat grootste deel daaruit komt. But anyway misschien wel leuker om deze beknopte versie te lezen dan heel den boek (voor sommige dan toch) Idd.. Het komt uit dat boekje... ( daar is niets mis mee denk ik he! het is niet dat ik wil doen alsof ik dit zo wist ) Link naar reactie
josse Geplaatst: 7 september 2008 Delen Geplaatst: 7 september 2008 nu neemt iemand eens wat initiatief, is het weer niet goed ;-) ik ben in ieder geval happier met deze draad, dan weer de zoveelste die denkt dat we hier de Paperino nog nooit gezien hebben. Link naar reactie
nero Geplaatst: 7 september 2008 Delen Geplaatst: 7 september 2008 nu neemt iemand eens wat initiatief, is het weer niet goed ;-)ik ben in ieder geval happier met deze draad, dan weer de zoveelste die denkt dat we hier de Paperino nog nooit gezien hebben. De paperino? )) Idd leuker initiatief als vele van de laatste posten... @DJ Vespa-noize: als je de bron vermeldt vermijdt je alle misverstanden. Groetjes, nero. Link naar reactie
DJ Vespa-noize Geplaatst: 7 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2008 nu neemt iemand eens wat initiatief, is het weer niet goed ;-)ik ben in ieder geval happier met deze draad, dan weer de zoveelste die denkt dat we hier de Paperino nog nooit gezien hebben. De paperino? )) Idd leuker initiatief als vele van de laatste posten... @DJ Vespa-noize: als je de bron vermeldt vermijdt je alle misverstanden. Groetjes, nero. Zal ik doen Link naar reactie
frutsab Geplaatst: 8 september 2008 Delen Geplaatst: 8 september 2008 prima initiatiefje - misschien kunnen jurgen en dave hier ook iets mee aan voor de nieuwe versie van het forum - een soort "wist-je-dat"-topic grts frutsab Link naar reactie
DJ Vespa-noize Geplaatst: 8 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2008 Vanwege de overwegend positieve reacties, zal ik een vervolge schrijven ( ook weer uit het boekje van Valerio Boni) Ingenieur Corradino D' Ascanio ontwikkelde een voertuig dat comfortabel en gemakkelijk te berijden was.. "met een motor die van buiten niet te zien is" zoals Enrico Piaggio had gevraagt... D'Ascanio was geen motor-fan en was dus zeer gemotiveerd om met iets helemaal nieuws te komen. Hij had helemaal geen scrupules om oplossingen te lenen van andere industrietakken. Hij besloot om de motor af te dekken en uit de weg van de bestuurder te plaatsen, zoals dat gedaan word bij een auto. De voorwielophanging werd overgenomen uit de luchtvaart ( waar ze reeds ervaring me hadden). En in de plaats van een kader besloot hij een carrosserie van metaalplaat te gebruiken, die de belasting zou dragen. De prototypes snorde reeds 3 maand later (!) al door de straten van de thuisbasis Pontedera. De Vespa was geboren Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 september 2008 Delen Geplaatst: 8 september 2008 Niet de paperino,... niet de paperino...! Groetjes, nero. Link naar reactie
DJ Vespa-noize Geplaatst: 8 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2008 Niet de paperino,... niet de paperino...! Groetjes, nero. ik kan niet volgen... Link naar reactie
DJ Vespa-noize Geplaatst: 9 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 9 september 2008 Vervolg: Los van alle tradities van de auto motorindustrie, bracht Piaggio een echt vernieuwende scooter uit die met de comst van de mp6-prototype ( zie onder ) in december '45 voorgoed brak met aloude tradities. In april van het volgend jaar kwam de eerste massaal geproduceerde vespa 98cc ( zie onder) op de markt mp6 vespa 98cc Alweer uit Valerio Boni Link naar reactie
smitspieterke Geplaatst: 9 september 2008 Delen Geplaatst: 9 september 2008 was ook niet bedoeld als comment hoor. Amai mijn frakske ze hebben hier percies allemaal een redelijk kort lontje. Kwas nochtans possitief over uwen post meende ik maar ja ge kunt blijkbaar niet snel goed doen he. greetz pie Link naar reactie
DJ Vespa-noize Geplaatst: 9 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 9 september 2008 was ook niet bedoeld als comment hoor.Amai mijn frakske ze hebben hier percies allemaal een redelijk kort lontje. Kwas nochtans possitief over uwen post meende ik maar ja ge kunt blijkbaar niet snel goed doen he. greetz pie Geen probleem hoor... Greetzz..Senne Link naar reactie
DJ Vespa-noize Geplaatst: 11 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2008 Vervolg: Piaggio was het die de vespa naar Indië haalde, die daar een bedrijf stichtte. door de gunstige economie... Naast de klassieke vespa werd daar de ape geproduceerd om later als taxi te fungeren! Valerio BOni Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 11 september 2008 Delen Geplaatst: 11 september 2008 Hier een foto van de fabriek in “Final Ligure”, ben er ooit eens op vakantie geweest en uit interesse een foto van genomen: Shot with HP PhotoSmart 315 at 2008-09-11 Groeten Jan! Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 11 september 2008 Delen Geplaatst: 11 september 2008 En nog ééntje van een andere fabriek in "Final Ligure", hier worden nog steeds dingen geproduceerd voor de luchtvaart industrie: Shot with HP PhotoSmart 315 at 2008-09-11 Even binnen kijken op de binnenkoer: Shot with HP PhotoSmart 315 at 2008-09-11 Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 11 september 2008 Delen Geplaatst: 11 september 2008 En natuurlijk, het mekka voor de Vespa liefhebber, de oude fabriek in Pontedera: Shot with HP PhotoSmart 315 at 2008-09-11 Link naar reactie
DJ Vespa-noize Geplaatst: 11 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2008 Mooie illustraties jonges, danku voor de steun Greetzz, Senne Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.