Tommy Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 Hey, Sinds onlangs is er een defekt aan mijn Vespa VNB uit '58. Starten is geen enkel probleem, maar als hij een tijdje aan 't rijden is, begint hij te sputteren en valt uiteindelijk stil. De afstand dat ermee gereden kan worden voor hij stilvalt varieert, maar zal +/- 3 km zijn. Opnieuw starten is dan onmogelijk tot hij opnieuw een tijdje heeft stilgestaan. Ik heb al 't één en 't ander nagekeken (bougie, vuile carburator), maar daar blijkt niets mis mee te zijn. Technisch gezien ken ik te weinig om dit zelf op te lossen, maar zou dit wel zeer graag doen. Kan iemand mij op weg helpen ? Alvast bedankt voor de nuttige info, Tommy Link naar reactie
fajes Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 heb jij onderaan je naftbak nog zo'n glazen potje? Link naar reactie
Tommy Geplaatst: 2 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2008 Ja, inderdaad nog zo'n glazen potje. Ik was in de veronderstelling dat dat een filter is ? Link naar reactie
designo Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 Een VNB van 1958? Is dat een foutje of heb je er zo één op 10 inch velgen met gele rubbertjes onder de centrale poot? Link naar reactie
fajes Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 idd, eerste serie VNB: http://www.scooterhelp.com/scooters/VNB1T.125.html Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 Filtertje vervangen, kan gewoon verstopt zitten waardoor de naft niet goed doorloopt maar héél traag doorsijpelt. Na 3 km rijden is de naft die reeds is doorgesijpelt opgereden en kan je niet meer starten, als ie even stilligt loopt het vlotterkamerke terug vol... Link naar reactie
stanman Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 Dat zou een oplossing kunnen zijn, toch ook eens de bougie nakijken type? Link naar reactie
Tommy Geplaatst: 2 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2008 Bedoel je het filtertje onderaan in de naftbak ? Link naar reactie
fajes Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 dat glazen potje waar ik van sprak, daar zit een soort van pakking op (vroeger kurk, nu in rubber verkrijgbaar). als die versleten is kan het zijn dat je daar valse lucht trekt. als je rijdt, gebruikt je motor de naft die er in zat (kamertje en darm) en door die lucht trekt het kamertje niet terug vol. gevolg, je rijdt elke keer tot het leeg is en dan val je stil. als je dan stopt loopt het terug vol en kan je weer verder. zo was het bij mij bij mijn GL. er zijn natuurlijk nog veel andere mogelijkheden... Link naar reactie
nero Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 Misschien eens nakijken of het gaatje in de benzinedop niet verstopt of toe geverfd is, dan wordt de benzinetank vacuum getrokken en loopt de benzine er ook moeilijk door. Doe eens een (klein) ritje met een geopende benzinedop (maar zie dat er geen vuil in je tank kan), dan kun je deze mogelijke oorzaak uitsluiten. Groetjes, nero. Link naar reactie
chocolateman Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 of een slechte condensator, of bobijn? Link naar reactie
vespapostino Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 Ik zou gokken op de bobijn. Best een externe zetten. Bij mij was dat probleem zo verholpen. Link naar reactie
Vespake Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 Ik heb compleet hetzelfde type en heb ook ooit dit probleem gehad. Ik heb gedaan wat vespapostino zegt, de condensator en de bobijn vervangen en het probleem was opgelost.Het zou me verwonderen moest dit een carburatie probleem zijn. Link naar reactie
vespapostino Geplaatst: 2 september 2008 Delen Geplaatst: 2 september 2008 Ik heb compleet hetzelfde type en heb ook ooit dit probleem gehad. Ik heb gedaan wat vespapostino zegt, de condensator en de bobijn vervangen en het probleem was opgelost.Het zou me verwonderen moest dit een carburatie probleem zijn. Dit is een zwak punt van de vnb'kes: de ontsteking. Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 3 september 2008 Delen Geplaatst: 3 september 2008 Hey Tommy, ik heb anders nog zo'n bobijnen liggen en condensators. Je hebt als het nog origineel is een inwendige bobijn. Die zijn niet al te best. Vgr nico nico.sagaert@scarlet.be Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.