Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Tuning stap voor stap


Scooterboy

Aanbevolen berichten

Ik ben een motor van een sprint Veloce aan het oppeppen.

Wat zal er gebeuren:

-omvormen naar electronische ontsteking

-Si24mm carb

-PX 200 koppeling

-polini 177 cc cilinder

Al hetgeen ik zal uitvoeren zal ik op mijn site zetten zodat mensen met weinig tuninervaring er ook iets aan hebben.

Vandaag deel 1:

Omvormen naar electronische ontsteking!!

http://users.pandora.be/t090739/conversie.htm

Link naar reactie

Goe bezig, ik ga hier morgenavond een electronische Bajajonsteking monteren op een Sprint-blok met 24/24 carbu, Sito Plus en DR 177...

Gelijk ofda ze zeggen é: Great minds think alike...!

Link naar reactie

bij mijnen sprint-moteurke (vlb- en nog iets) paste dat vliegwiel zonder aanpassingen, een van de laatste serie miss.?of zit er verschil tussen px 125 en 200 kwa diameter van de as?

vind het wel interessant, zou ons vnb-tje ook zo willen aanpassen!

voor de 200 koppeling, moet je het primair tandwiel wisselen zekers?

ik heb da nie gedaan en't spijt me een beetje ...

oja, heeft er nog iemand een px vliegwiel en grondplaat liggen?laat maar weten.

tof project, heel veel plezier gewenst!

wim

Link naar reactie

Of het werkt weet ik nog nie...gisteren jammer genoeg met de slijpschijf in mijn vinger "geslepen".Serieuze brok uit mijn vinger.Dit heeft de werkzaamheden een beetje vertraagd.Maar ik heb er het volste vertrouwen in.

Het afstellen van de ontsteking is geen probleem.

Gewoon je bovenste punt zoeken.

Je vliegwiel zoveel graden tegenwijzerzin terugkeren of nodig.

Dit punt markeren en dan met de stroboscoop dit gemarkeerde punt controleren.

Dit is de procedure die ik altijd toepas.De indicatie op je carter/ontstekingsplaat is niet altijd even juist!

Link naar reactie

Electriciëns en slijpschijven, da ga nie samen é... ;-)

Grapje, serieus pijn gedaan of is't nie erg...?

Hoe heb je de positie van de ontstekingsmagneten uitgelijnd tov de spiegleuf in de centerbus? Kwamen die gaten gewoon overeen zodat de spiegleuf sowieso goed zat of ga je de stator ronddraaien tot het past?

En kan ik eventueel deze week ergens eens passeren om mijn ontsteking ook eens te "stroboscopiseren", volgende week moeten we met die scooter tot voorbij Lyon geraken en 't zou zonde zijn een gat in de piston te flikkeren...

Link naar reactie

of een pinasco?

Link naar reactie

Heb geen ervaring met Pinasco cilinders voor PX125/150 enkel maar voor PX200 en daar ben ik tevreden over.

De polini, daar kan ik nie veel over zeggen naar betrouwbaarheid toe omdat deze nog niet gemonteerd is.

Malossi marcheert goed!

DR ook maar nie zo krachtig!

Link naar reactie

't dat ik juist op een Sprint-blok gemonteerd heb...

Ziet er redelijke kwaliteit uit, is eigenlijk gewoon een Baja-ontsteking.

Het vliegwiel is een stalen klok waartegen dan een plastieken fan(schoepenwiel) gemonteerd word om het uitzicht van een traditioneel Vespavliegwiel te geven. Om die fan te monteren tegen het vliegwiel heb je 4 schroeven van M7x10 nodig, en ik vond dat ze dat best mochten bijleveren want NIEMAND heeft die liggen! Ik heb de gaten dan uitgeboord en M8 getapt. De gaten in de fan en het vliegwiel komen niet perfect overeen, en terwijl je met bouten van M7 'misschien' nog genoeg speling hebt om dat zootje gemonteerd te krijgen, is het met bouten van M8 HEEL nipt, maar 't is gelukt.

Om de stator te monteren is er één gat voorgeboord(geen sleuf, een gat, dus je kan de ontsteking niet bijregelen tenzij je een beetje handig bent met een Dremel!) en blijkbaar moest je(volgens de bijgeleverde handleiding) vroeger zelf de twee andere gaten bijboren maar op mijn stator zaten er 2 sleuven (blijkbaar een aanpassing geweest) waarvan ik er één een beetje moeten bijvijlen heb omdat ie nie breed genoeg was.

De bekabeling is OK (hoewel niet volledig, je moet zelf nog 2 kabels met aansluitklemmen bijmaken) maar de handleiding om alles aan te schakelen vind ik wa mager (zeker voor een elektrisch nulpunt gelijk ik!).

Waar de originele bobine aan een Sprint-blok gemonteerd word kan je nu de nieuwe hangen, maar dan zit je nog met een extra 'black box' die je zelf maar ergens moet zien te monteren! Ik heb nu zelf een klein inox'en steuntje gemaakt om alles op te hangen maar ook dit mocht bijgeleverd worden!

Verder is er NIETS voorzien om de boel wa waterbestendig te maken, geen enkel rubber om de aansluiting voor de regen te beschermen en de bougiekop is eigenlijk gewoon een geplooid stuk koper zoals je op een scooter uit de jaren 60 wel eens vind, ontoelaatbaar dus!Conclusie, dit is niet echt een 'plug and play' item en de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over, maar het werkt wel, dus een 7/10!

Link naar reactie

dat valt dus wel tegen zo te horen, ben wel anders gewend van SIP, maar soit, het is toch weer en extra piste.

Wat die M7 betreft, ik zou zeggen : zoek eens een een fatsoenlijke ijzerhandel. Ik ben er zelfs redelijk zeker van dat ze zoiets in de Briko etc hebben. Ikzelf koop die bouten bij Fabory, Noorderlaan, Antwerpen. Kun je ze zo per 100 krijgen, op voorraad.

Trouwens al die lagers waar ze soms belachelijk veel geld voor vragen, kun je nagenoeg ook allemaal krijgen in gespecialiseerde lagershops in de Antwerpse haven. No-problemo en cheap.

Joost

Link naar reactie

M7 moeren en bouten heb ik ook nieuw liggen,zelfs in galvanisé.

Maar bv in de gamma zijn ze niet te krijgen.

In de meeste ijzerwinkels en autoparts zijn ze te krijgen.

In tielt zijn ze te krijgen bij de stalen greep.

Gr nico

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...