Paulzooi Geplaatst: 6 juli 2008 Delen Geplaatst: 6 juli 2008 Goedendag, Ben momenteel bezig met het in elkaar zetten van mijn Acma blok. Ga zometeen de lagers installeren. - Lagers in vriezer in plastic zakje. - Daarna wb40 spuiten, blokje verwarmen en lagers erin zetten. Dit klopt toch? 2 Vragen, zie de fotos. A B en.. ..dit is correct geinstalleerd toch? Link naar reactie
Arista Geplaatst: 6 juli 2008 Delen Geplaatst: 6 juli 2008 Of ze correct liggen durf ik niet echt zeggen hoor maar gebruik je oude lagers om je nieuwe er in te zetten. Slijp er rondom een mm af en je hebt de perfecte maat. En idd de vriezer in wd40 en verwarmen is wel handig. Maar stook de boel niet heet want dan krijg je spanningen op je blokje. Link naar reactie
maurice Geplaatst: 6 juli 2008 Delen Geplaatst: 6 juli 2008 lager moet er in zoals op foto B, niet zoals op foto A (kapje nr binnen) dacht ik toch Link naar reactie
nero Geplaatst: 6 juli 2008 Delen Geplaatst: 6 juli 2008 lager moet er in zoals op foto B, niet zoals op foto A (kapje nr binnen)dacht ik toch Klopt, tenzij het zelfsmerende lagers zijn (beide zijden gesloten). De lager moet open open zijn om de smering te verzekeren door de 2-takt. Kun je het kapje niet verwijderen, of zijn het van die lagers zoals je eerder vermelde (met teflon)? Groetjes, nero. Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 7 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2008 lager moet er in zoals op foto B, niet zoals op foto A (kapje nr binnen)dacht ik toch Klopt, tenzij het zelfsmerende lagers zijn (beide zijden gesloten). De lager moet open open zijn om de smering te verzekeren door de 2-takt. Kun je het kapje niet verwijderen, of zijn het van die lagers zoals je eerder vermelde (met teflon)? Groetjes, nero. Het zijn de lagers zoals eerder vermeld. De keerring ligt er ook goed in zo? Ik ga vandaag wat olie halen voor de koppeling, kan iemand mij vertellen hoelang ik de platen in welke olie moet leggen voordat ik hem monteer? Gr Paul Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 7 juli 2008 Delen Geplaatst: 7 juli 2008 een hele dag in de SAE30. Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 7 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2008 Thanks.. Keerring ligt goed toch? Link naar reactie
nero Geplaatst: 7 juli 2008 Delen Geplaatst: 7 juli 2008 Keering ligt perfekt! Groetjes, nero. Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 7 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2008 Top. Ja ik blijf maar vragen, want de achteras kom ik niet helemaal uit. Zie fotos. Ik heb ze nu zo neergelegd (zonder de lagers, liggen in de vriezer). Klopt dit? Wat is dat ding wat ik mijn handen heb? Die staan namelijk niet op de tekeningen. Zat vanaf buiten gezien achter de rubber erin. Klopt dat? Ik weet ook niet zo goed wat nummer 18612 is. Link naar reactie
nero Geplaatst: 7 juli 2008 Delen Geplaatst: 7 juli 2008 De naaldlager in je hand komt idd juist achter de oliekeering. Daarachter komt een metalen huls, dan een kogel- of naaldlager die op zijn plaatst wordt gehouden door de "moer" met 4 gaten. Daar komt de as in met het gemonteerde schakelkruis. Daarover komen de kamwielen. Hopelijk heb je de bovenkanten gemarkeerd bij demontage, anders wordt het een beetje puzzelen (de kamwielen moeten gelijk lopen als de vaste kamwielen, die moet je trouwens eerst monteren), dan de ring met de uitsteeksels plaatsen, en ndien alles vast zetten met de circlips. Het schakelkruis moet mooi passen (er is en uitstulping op de bout en een inkeping op het schakelkruis. Die bout (linkse draad) moet je achteraf ook verzegelen door de rondel die er wordt tussen geplaatst om te plooien (18610). 18612 kan ik ook niet direct thuisbrengen, misschien is dit een rondel om speling weg te nemen? Hopelijk is de uitleg een beetje duidelijk. Succes, nero. ps is het niet mogelijk dat 18612 de oliekeering is van de krukas (staat ook boven de andere onderdelen)? Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 7 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2008 Nero, Volgens mij is die naaldlager die ik in mijn hand het voor het metalen huls (18289). Dus dan is de volgorde: - Oliekeering 18029 - Lager 18232 - Een clip om alles bij elkaar te houden - Het buisje 18289 MET DAAR OMHEEN DE NAALDLAGER - Lager 18232A - moer met 4 gaten 18349 - en dan de rest. Gezien de naaldlager te groot is voor onderdeel 18005. Lijkt me dit logischer. Maar nero wacht. Ik heb zojuist wat franse Acma papieren erbij gehaald (deze waren italiaans). Misschien toch dom van me. Zie de franse. Voglens mij moet die naaldlager in de achteras buis, zodat het metalen buisje blijft zitten. Past precies. Denk je niet? Franse papieren: http://w13.easy-share.com/1700847596.html Ps. Ik ben zo dom geweest om die versnellingen niet te markeren..En nu? Link naar reactie
nero Geplaatst: 7 juli 2008 Delen Geplaatst: 7 juli 2008 Precies veel singles in waterloo.. (De franse tekening vind ik niet weer) Van links naar rechts: oliekering(met clips), naaldlager, holle buis die er voor zorgt dat de naalldlager op zijn plaats blijft, kogellager, moer met 4 ronde openingen om ze vast te zetten. Daarin komt de as met het schakelkruis. Volgens de tekening hebben de kamwielen een "bolle" en een "holle" zijde. Zo te zien moet de holle zijde naar beneden (als je er de kamwielen over steekt), maar controleer voor zekerheid dat de kamwielen mooi overeenkomen. Soms zijn de tandwielen in het fabriek gemerkt (een "O" of iets dergelijks). Als je één kamwiel correct kan plaatsen, kun je de andere met het kenteken langs dezelfde zijde plaatsen. Groetjes, nero. Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 9 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 9 juli 2008 Okay, Achteras zit erin, nu alleen nog de schakelbak/kruis. Ik heb namelijk een nieuwe gekocht maar deze heeft een hele andere vorm dan de het origineel. Zie fotos. Het origineel is rechts op de foto, ziet er heel anders uit. De nieuwe past wel, heb even snel gekeken. Ik gebruik uiteraard liever het origineel. Kan ik het origineel nog gebruiken? Link naar reactie
B-MAN Geplaatst: 9 juli 2008 Delen Geplaatst: 9 juli 2008 [offtopic]die foto's van je kruisjes zijn precies kunstwerken knap [offtopic] Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 9 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 9 juli 2008 Heb een jaar kunstacademie gedaan, misschien vandaar Link naar reactie
nero Geplaatst: 9 juli 2008 Delen Geplaatst: 9 juli 2008 Het originele schakelkruis is doodversleten, en kun je best vervangen. Als het nieuwe past (zelfde nuttige afmetingen) is er geen probleem. Groetjes, nero. Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 9 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 9 juli 2008 Nero, Alles zit erin behalve de tandwielen. Als ik ze installeer moeten ze dan op 1 rechte lijn staan zodat het kruis er vrij op en neer in kan? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoelt. Of maakt dat niets uit? Link naar reactie
nero Geplaatst: 9 juli 2008 Delen Geplaatst: 9 juli 2008 Dit maakt niets uit. Het schakelkruis draait los ten opzichte van de verschillende kamwielen. Het beruchte "klakken" bij het schakelen is daar een gevolg van (telkens als het schakelkruis een ander kamwiel mee neemt). Zorg er wel voor dat je de kamwielen zo plaatst dat de vaste kamwielen maar 1 los kamwiel tegelijkertijd kan mee nemen, anders rijdt je de boite direkt stuk. Groetjes, nero. Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 9 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 9 juli 2008 Zorg er wel voor dat je de kamwielen zo plaatst dat de vaste kamwielen maar 1 los kamwiel tegelijkertijd kan mee nemen, anders rijdt je de boite direkt stuk. Dit kan ik controleren door de schakelkruis eventjes alle versnellingen(tandwielen/losse kammen) te laten voelen toch? Volgens mij staan ze goed zo. Het zit momenteel zo, ik moet het alleen nog even vastmaken met een clip en een tussen ring. Bij mijn 50N klakt hij moeilijk in de versnelling, wil dat zeggen dat de schakelkruis dan versleten is? Of ligt dat aan de koppelingsplaten? Heb je nog wat tips als het gaat om dit gedeelte? Want dan ga ik morgen de koppeling afmaken en de krukas erin doen. Bedankt voor alle info Link naar reactie
josse Geplaatst: 10 juli 2008 Delen Geplaatst: 10 juli 2008 hele interessante topic, hopelijk blijven de foto's ergens online staan de komende jaren. Dit zijn van die topics waar je jaren later veel aan kan hebben ! allez hop, en nu dat ding aan de praat krijgen ! succes. Link naar reactie
Paulzooi Geplaatst: 10 juli 2008 Auteur Delen Geplaatst: 10 juli 2008 Ik maak van elke beweging die ik maak foto's en ga ze op flickr zetten Link naar reactie
nero Geplaatst: 10 juli 2008 Delen Geplaatst: 10 juli 2008 Bij mijn 50N klakt hij moeilijk in de versnelling, wil dat zeggen dat de schakelkruis dan versleten is? Of ligt dat aan de koppelingsplaten? Ik zou eerst proberen de koppelingskabel iets aan te spannen (zorg er wel voor dat je hem niet te hard aan spant, anders schuift je kickstart door). Als hij stroef schakelt kan je ook de hendel/kabels/versnellingsapparaat eens goed doorsmeren. Een versleten koppeling herken je vooral als deze begint te door te slippen, tenzij er stukken kurk losgekomen zijn in je koppeling of de platen aaneenkleven door lang stil staan. Met een versleten schakelkruis gaat de vespa uit zijn versnelling gaan zonder dat je schakelt, of (vooral) van tweede naar derde gaan zonder dat je schakelt. De tandwielen lijken mij goed te zitten (volgens de foto). Controleer toch even of de as (waar het schakelkruis is opgevezen) niet krom is, evenals het ronde platte "eindvlak". Volgens de foto (kan gezichtsbedrog zijn) lijkt het dat dit plaatje (waar het versnellingsapparaat achter pakt) niet mooi gecentreerd is. Voor zekerheid kan je idd de motorhelften aaneen zetten (met een paar vijzen) zonder dichting om de versnellingen uit proberen. Eventueel kan je dan ook uittesten of de kickstartkamwielen niet te erg versleten zijn (dan moet je ook de krukas monteren om tegendruk te kunnen geven). Succes met de montage, nero. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.