HighRoller Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Om even mee op de sito kar te springen. Ik ben (min of meer) van plan om een sito+ onder mijn Lml (geen Vespa, toegegeven) te hangen en heb al wat op het forum aan het lezen geweest over het opnieuw afstellen van je carburator. Maar de berichten zijn nogal tegenstrijdig, dus nu voor eens en voor al: moet je die sito er gewoon op vijzen en voor de rest alles met rust laten, of moet je ook nog beginnen prutsen aan de afstelling? Ik heb eigenlijk de indruk dat die lml's sowieso nogal warm lopen... Tweede vraag: van wat ik er van heb begrepen is de catalysator of in elk geval een veranderde pot in de laatste reeksen de grote boosdoener zijn voor het vermogensverlies. Kan je nog originele potten vinden, die dit probleem niet hebben? Ik heb een beetje schrik voor het geluid van die Sito, van daar zou een niet schel klinkend alternatief wel erg welkom zijn. Ik krijg echt voortdurend de indruk dat ze om aan die Euro 3 norm te kunnen voldoen van die 125 cc's een brommertje hebben moeten maken. Ik moet bijna plat op mijn voorlicht gaan liggen om 70-75 te halen als er een beetje wind staat, belachelijk gewoon... En een laatste vraag : met welk type vespa komt een lml overeen in de scooterbase van sip? Kwestie van in de toekomst geen onderdelen te bestellen die niet passen. Bedankt voor jullie bijdragen! Link naar reactie
Arista Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Op de rest kan ik niet met zekerheid antwoorden maar een sito+ klingt niet 'schel' maar 'knalt' eerder. Link naar reactie
HighRoller Geplaatst: 26 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Px heeft bij sip een hele hoop onderverdelingen, onder andere afhankelijk van het bouwjaar, welke is de "juiste" of zijn ze allemaal goed? Link naar reactie
josse Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 als ik het allemaal goed begrpen heb, zij die LMLs nogal arm afgesteld etc om aan de euro-norm te voldoen. Als je nu die standaard uitlaat vervangt door een Sito of zelfs door een standaard (non-cata)van Vespa, moet je je sproeiers veranderen. Ik zou als referentie dezelfde grootte gebruiken van een pre-catalysator-px125. Geen idee of de ontsteking ook anders staat bij een lml. Link naar reactie
greenbull Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Op het Amerikaans forum van de Stella, wat (bijna) krak hetzelfde is als de LML, kan je een schat aan info vinden. Zeg wel 'bijna' omdat in de US geen sprake is van Euro3 (nogal logisch) en die 'secundaire luchtaffaire' die aan het carburator-deksel vasthangt bij hen niet aanwezig is. http://forums.stellaspeed.com/ Ben benieuwd naar hoe je het gaat doen, want ik ben zinnens net hetzelfde te doen eens ik uit rodage ben. Wat zij in de US aanraden is: Sito+, blauwe laag verwijderen van de luchtfilter en upjetten (andere sproeiers). Dit beschouwen zij als hoe de LML standaard zou moeten zijn ipv de 'dichtgeknepen' versie uit de showroom. Waar ik voor terughoudend ben is 1) hoe is het geluid? (ik wil zeker geen uitlaat die je van op een km hoort aankomen) 2) de legaliteit van zo'n verandering... Link naar reactie
EriX Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Waar ik voor terughoudend ben is 1) hoe is het geluid? (ik wil zeker geen uitlaat die je van op een km hoort aankomen) 2) de legaliteit van zo'n verandering... Het geluid zal zeker harder zijn, dus als je een 'stille' scooter wil moet je zeker niet beginnen met eender welke andere uitlaat (maakt niet uit wat merk want alles klinkt harder dan de standaard uitlaat) te steken! Alles wat je verandert aan je scooter (motorisch) is illegaal dus als je daar van wakker ligt begin er dan ook niet aan. Link naar reactie
josse Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 en waarom geen gewone standaard PX uitlaat. Er wordt hier soms gedaan alsof een Sito+ een groot verschil maakt, wat niet het geval is. De grootste reden waarom er zoveel Sito+ verkocht worden is omdat ze verdomme goedkoper zijn dan een standaard uitlaat. Link naar reactie
HighRoller Geplaatst: 26 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Dat was dus inderdaad eigenlijk mijn vraag : zijn er nog standaard px-uitlaten zonder die katalysator, volgens mij lost dat al een deel van de problemen op... En zo ja : wat is hun serienummer bij Sip? Kwestie van geen fouten te maken bij de aanschaf http://forums.stellaspeed.com is inderdaad een goudmijn, bedankt voor die link! Die blauwe buitenlaag van de luchtfilter afhalen en de sproeiers aanpassen zou al goed moeten zijn voor +1pk - das wel redelijk spectaculair voor zo een kleine ingreep. Link naar reactie
HighRoller Geplaatst: 26 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2008 http://www.stellastats.com is ook heel nuttig... Link naar reactie
EriX Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Misschien kunnen ze hier beter een ander forum beginnen met LML's, Stella's, curry's allerhande (vietnam, indonesië, bali, enz...) en de moderne 4 takten... Of een onderverdeling maken op deze website. ;-) Link naar reactie
HighRoller Geplaatst: 26 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Tja, hier zitten nu eenmaal de experts en de mechaniek is voor 99 procent hetzelfde als bij de klassieke PX. Maar die Amerikaanse site van is een goed alternatief als ik hier niet welkom ben met mijn vraag, het is inderdaad een Vespaforum, geen probleem... Link naar reactie
EriX Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Maar die Amerikaanse site is een goed alternatief als ik hier niet welkom ben met mijn vraag, geen probleem... Ik denk dat u me verkeerd begrijpt. Ik heb toch nergens gezegd dat u niet welkom bent, trouwens wie ben ik om daar over te oordelen?! Het lijkt me gewoon nuttig om een onderverdeling te maken zodat er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt want voor vele nieuwkomers is het op den duur niet meer overzichtelijk. Zij weten immers niet altijd het verschil tussen de velen diverse modellen van oldtimers, curry scooters, nieuwe PX'en of LML's, 4 taktscooters (ook genkend onder de naam PLASTIEK!), etc... Zo blijven de classic's in hun eigenwaarde en de nieuwere modellen krijgen de aandacht van de leden die daar mee bezig zijn. Je moet je dus niet aangevallen voelen ofzo, het was voor één keer eens positief bedoeld van mijn kant. Nu wil ik eens een constructieve bijdrage leveren en dan is 't weer niet goed! Vanaf nu dus maar terug op oorlogspad gaan en alles wat niet "vespa related" is afschieten want blijkbaar hebben ze dat dan liever! ;-) Link naar reactie
HighRoller Geplaatst: 26 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Nee, ik bedoel het ook niet slecht hoor. Het is allemaal nogal delicaat, ik vind bvb die lml's met hun "mijn tanden klapperen tegen elkaar als ik over de kaseien rijd en ik raak niet in vitesse terwijl ik moet vertrekken aan het licht" - stijl meer "vespa" van feeling dan die nieuwere modellen. Enfin genoeg bloemetjes over en weer gestrooid, het moet niet té melig worden hé. Terug naar de mechaniek! - - - - - - Voor zover ik het heb kunnen opmaken heb ik tot nu toe : Blauw van de luchtfilter afhalen (zou geen probleem mogen zijn qua vuil) Sito (plus) Stationair sproeier : 55/160 (40265516) Luchtstelschroef : 160 (58274000) Menger : BE3 (40406000) Sproeier : +/- 100 (61810000) Standaard bougie vervangen door B8HS - CHAMPION, L4J/L5 (88040000) Link naar reactie
EriX Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 of zoals josse voorstelt een standaard sito uitlaat voor vespa (minder lawaaierig dan de sito+) Link naar reactie
greenbull Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Misschien kunnen ze hier beter een ander forum beginnen met LML's, Stella's, curry's allerhande (vietnam, indonesië, bali, enz...) en de moderne 4 takten... Of een onderverdeling maken op deze website. ;-) LML's zijn quasi gelijk aan de PX, voor zover ge van 1 model PX kunt spreken natuurlijk, want ook daar zijn er verschillen op 30 jaar productie. Een apart forum is dus overbodig. Dan kan je net zo goed beginnen onderverdelen voor PX/PK/Vnb enz. De respons op vragen zal dan veeeel lager zijn! Verder gaat ge toch niet een LML op 1 hoopje gooien met curry en 4-takten zeker. Stella is de Amerikaanse LML en vindt je hier niet... Link naar reactie
greenbull Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 @Highroller: hou er rekening mee dat de Stella's 150 cc zijn. Weet niet of dit veel uitmaakt, maar toch. Link naar reactie
HighRoller Geplaatst: 26 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Er loopt daar een thread van een Schot die de specificaties van zijn 125 cc sproeiers etc heeft doorgestuur en die zijn kennelijk hetzelfde als die 150's. http://forums.stellaspeed.com/viewtopic ... 15&t=10331 Hij heeft zowat gedaan wat wij van plan zijn: sito deblue sproeiers Link naar reactie
greenbull Geplaatst: 26 mei 2008 Delen Geplaatst: 26 mei 2008 Ook interessant is de PDF van de Stella service manual: http://iheartstella.com/tag/manuals Ik ben aan het zoeken of er een gelijkaardige PDF is over de LML. Hou ons op de hoogte hoe alles functioneert eens je de ombouw gedaan hebt! Houveel km heb je nu op de teller? Link naar reactie
HighRoller Geplaatst: 26 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2008 500km, dus ik ga nog even voort roderen maar ik zal snel aan de 1500 zitten denk ik en dan begin ik er aan... Begin nu toch eerder wat te neigen naar die originele Piaggio of een gewone sito uitlaat in combinatie met andere sproeiers en dat de-blue'en zou dat toch zowat moeten resulteren naar waar ik naar op zoek ben denk ik: 10-15 % meer vermogen... Is me wel niet helemaal duidelijk wat ze bedoelen met "originele" Piaggio uitlaat bij Sip, maw verschilt deze van deze op de allerlaatste PX'en en dus ook LML'en. Ik denk het wel... Link naar reactie
HighRoller Geplaatst: 27 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2008 Deblue Versus Link naar reactie
greenbull Geplaatst: 6 juni 2008 Delen Geplaatst: 6 juni 2008 Ik heb vandaag de boel op mijn LML omgebouwd. Sito+, 55/160 idle, 160AC, BE3, 101 main jet en deblue.Dit gaat heel simpel. @highroller: uw referentienr van de main jet is van een ander merk. Je moet de Dell'orto jets nemen: Art.-Nr. 40261000; de sito+: Art.-Nr. 23000000 Enig probleem was de laslip van de sito+ die interfereerde met de staander in opgeklapte positie. Te verhelpen door de laslip naar onder wat om te plooien. Startte onmiddellijk. Wel veel blauwe rook (kuch-kuch in mijn garage box) en veel lawaai! Ik ga met andere woorden van euro3 naar euro-3 denk ik... Morgen probeer ik te testen. Ik heb ook gelezen dat er in de onderkant van de luchtfilter, net boven de mainjet, een gat van 5mm kan geboord worden en dat dit vroeger zelfs standaard aanwezig was op de oude PX'en. Weet niet hoeveel dit doet en natuurlijk moet je weer upjetten. Link naar reactie
Dr Who Geplaatst: 7 juni 2008 Delen Geplaatst: 7 juni 2008 De Cosa heeft een luchtfilter met twee gaten boven de jets. Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 7 juni 2008 Delen Geplaatst: 7 juni 2008 Ik heb vandaag de boel op mijn LML omgebouwd. Sito+, 55/160 idle, 160AC, BE3, 101 main jet Volgens mij is dit veel te rijk, ik zou alleen de hoofdsproeier veranderen. Mike. Link naar reactie
greenbull Geplaatst: 7 juni 2008 Delen Geplaatst: 7 juni 2008 Eerste test: 'k heb een andere machiene! Serieus verschil met wat het voordien was. @fastpx: de specificaties heb ik overgenomen van het Stella forum. Enige verschil is dat de Stella een 150cc is. Ik ( en anderen ) hebben gevraagd naar wat zij aanraden ivm de kleinere cc's. Zij zeggen dat enkel de hoofdsproeier wat kleiner moet genomen worden. Door de blauwe laag weg te nemen van de luchtfilter is hij ook minder restrictief, wat het geheel armer maakt. Ik hoor het natuurlijk wel graag als er iemand met zekerheid iets kan toevoegen! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.