Ga naar inhoud
Vespaforum.be

legaliteit tuning


greenbull

Aanbevolen berichten

Regelmatig lees ik ( met interesse ) veel topics aangaande tuning van scooters. Dit gaat van nieuwe uitlaten tot veel andere zaken.

In welke mate zijn zulke veranderingen eigenlijk legaal? Wat zijn de gevolgen naar verzekeringen toe in geval van ongeval en dergelijke?

Ben ik juist dat er eigenlijk niets mag veranderd worden wat betreft het mechanisch gedeelte?

Link naar reactie

In België mag in theorie niets veranderd worden aan het voertuig, zelfs geen ander achterlicht, maar gezien er geen technische controle is voor motoren/tweewielers doet iedereen maar wat.

Als jij een beperkt rijbewijs hebt (125cc) en je rijd rond met een 150/177/200cc kan de verzekering bij een ongeval weigeren tussen te komen omdat je geen geldige verzekering had, en geen rijbewijs om een voertuig met meer dan 125cc te besturen.

Link naar reactie

Als je scooter of moto voor september 1974 is geproduceerd en ingeschreven moet hij niet voorzien zijn van een gelijkvormigheidsattest en dus ook niet aan de hierin vermelde normen voldoen. Met andere woorden : je kan legaal tunen,chromeren en lawaai maken.

greetz

Link naar reactie
Als je scooter of moto voor september 1974 is geproduceerd en ingeschreven moet hij niet voorzien zijn van een gelijkvormigheidsattest en dus ook niet aan de hierin vermelde normen voldoen. Met andere woorden : je kan legaal tunen,chromeren en lawaai maken.

greetz

Leg dat maar eens uit aan de verzekeringsmakelaar als hij weigert uit te betalen omdat iemand met je 125cc rijbewijs een ongeval veroorzaakt met je 177cc-motor en er fysieke letsels bij een tegenpartij moeten vergoed worden...

Link naar reactie

Illegaal ja - is een verandering van de specificaties van je scooter, strikt genomen mag dat dus niet.

Niemand zal zijn vingers willen branden en je iets anders vertellen dan dat, je kunt wel eens een stille zijn ;)

Link naar reactie
Leg dat maar eens uit aan de verzekeringsmakelaar als hij weigert uit te betalen omdat iemand met je 125cc rijbewijs een ongeval veroorzaakt met je 177cc-motor en er fysieke letsels bij een tegenpartij moeten vergoed worden...

Da's een kwestie van rijbewijs en niet van tuning.

Voor auto's weet ik dat het volgende geldt:

Motortuning (ook carbu) is illegaal, want je gaat buiten het gelijvormigheidsattest. Een uitlaat mag je vervangen door een ander model, echter enkel als dit een E-keuring heeft. En voor zover ik weet heeft geen enkele aftermarket Vespa-uitlaat dit.

Link naar reactie
Leg dat maar eens uit aan de verzekeringsmakelaar als hij weigert uit te betalen omdat iemand met je 125cc rijbewijs een ongeval veroorzaakt met je 177cc-motor en er fysieke letsels bij een tegenpartij moeten vergoed worden...

Da's een kwestie van rijbewijs en niet van tuning.

Niet alleen van rijbewijs, maar ook van verzekering.

Link naar reactie

Strikt genomen mag je aan een scooter niets veranderen dat zijn technische kenmerken wijzigt zoals die zijn opgegeven in zijn GVA en het daarvbij horend PV van goedkeuring.

Alle technische voorzieningen geviseerd in het technisch reglement (zie website Wegwijs in het Belgisch verkeersreglement) moeten behouden blijven (van pinkers en lichten tot spatborden over vering en klaxon) en cylinderinhoud, gewicht, motorvermogen mogen zeker niet gewijzigd worden (staan wél vermeld op GVA). Let wel: in het oorspronkelijk PV van goedkeuring worden een heleboel méér zaken opgenomen dan wat uiteindelijk op je GVA en je inschrijvingsbewijs komt te staan.

Voor de MV's je mag wél andere gewichtjes steken en zelfs de eindoverbrenging veranderen : optrekmoment en topsnelheid komen niet voor in de technische gegevens die gecontroleerd kunnen worden (niet voor de garantie, da's een andere kwestie).

Voor de schakelaars : niets belet je de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak te wijzigen om sneller op te trekken en of je top- of kruissnelheid aan te passen (weer de garantie niet te na gesproken).

Voor de oude scooters (geen GVA) doe je eigenlijk wat je wil vermits het toch niet met iets vergeleken kan worden maar, je blijft zoals reeds hiervoor gezegd, onderworpen aan rijbewijs, taks (met de cylinderinhoudslimieten 125 en 250 cc) en voor de verzekering de Kw of PK die correct moet verklaard worden aan de verzekeraar.

Uiteraard, voor gebruik buiten de openbare weg (privé-terrein of circuit) geldt geen enkele beperking.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...