Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Club Magazine, Januari 1955


jurgen

Aanbevolen berichten

Van 1954 tot en met 1962 werden ook in België Vespa's geproduceerd. Hieronder een artikel uit het 'Vespa Club' magazine van januari 1955:

Te Brussel - Alle twaalf minuten wordt er een nieuwe Vespa geboren!

Sedert 1 januari worden de Vespa-scooters volledig in België, te Brussel, gemonteerd door de Societe Belge M.I.S.A. (Motor Industry S.A.). In het hartje van Brussel, namelijk in de Uytenhovestraat, te Jette, wordt thans een totaal nieuwe fabriek opgetrokken. Zij beslaat een oppervlakte van nagenoeg 12.000m2 en zal bestaan uit een administratie gebouw en grote werkhallen waar de montage- en schilder-kettingen, naar de opvattingen van de meest moderne techniek, zullen worden ondergebracht.

Een speciale spoorweg zal de fabriek met het nationale spoorwegnet verbinden, waardoor de klaargekomen Vespa's onmiddelijk in speciale wagens kunnen worden geladen en rechtstreeks van de fabriek naar de verdelers gebracht. De scooters zullen door onderlegde specialisten van de Etablissementen Piaggio van Genua, op een aangepaste piste worden beproefd.

De aldus door de M.I.S.A. gemonteerde Vespas's zijn bestemd voor de verkoop in Belgie, Belgisch Kongo, Nederland en het Groot Hertogdom Luxemburg.

Voor het jaar 1955 wordt door M.I.S.A. de montage van de volgende modellen voorzien:
 

  • Vespa 125cc (Luxe)
  • Vespa 150cc
  • Vespa 150cc (Grand Sport)

De prestaties van het wereldbekende model Vespa 125cc zullen verhoogd worden door enkele constructiewijzigingen. De Vespa 150cc (1955) is een nieuw model dat voor het eerst in Europa zal worden tentoongesteld op het Autosalon te Brussel.Zo is dan een machine met zachtwerkende maar machtige remmen tot stand gekomen waarvan de doeltreffendheid verzekerd blijft, zelfs in de moeilijkste omstandigheden. De vergroting van de diameter der remmen is vergezeld gegaan van de versteviging der wielen.

De electrische uitrusting bestaat uit een generator voor wisselstroom, een speciale droge batterij van 12ampere, benevens een omschakelaar uit metaal. Zij laat toe de waarschuwingslamp, de standlichten en de stadslampen te voeden met gelijkstroom.

Ten slotte geven de met grote zorg uitgekozen kleur, de schittering van de gebruikte politoer en de voorname afwerking van het geheel, aan de machine een zeer bijzondere distinctie.

De Vespa Grand Sport, de laatste des creaties van Piaggio, geeft door haar hoog opgevoerd rendement, aan de sportieve piloot alle voldoeningen die hij tot nog toe tevergeefs heeft gezocht bij andere modellen van voertuigen.

De M.I.S.A. stelt eveneens ter beschikking van haar clientele de triporteurs APE 150cc voor vlug en nuttig vervoer. Het is een modern uitgevoerd voertuig dat vooral de noodwendigheden van het actuele leven tegemoet komt en op onze dagen een onmiskenbare helper is voor allen: handelaars, industrielen en landbouwers. Iedereen van hen heeft elke dag en op gelijk welk moment, in deze machine een trouwe helper voor vluggere verplaatsingen en transport.

Doordat de montage thans in Belgie plaats vindt, konden de verkoopprijzen van alle modellen worden verlaagd. Het is voor de M.I.S.A. een genoegen hiervan haar clienteel te kunnen laten profiteren. Van 16 Januari af zullen de machines tegen de volgende prijzen te koop worden gesteld:

 

  • Vespa 125cc (Luxe) fr16.200
  • Vespa 150cc fr17.500
  • Vespa 150cc (Grand Sport) fr19.900
  • A.P.E. Chassis fr25.500
  • Open kast met. fr2.700
  • Gesloten kast met. fr.5400
  • Met. Kast geleider fr.2.500
  • Voor open kast fr
  • Voor gesloten kast fr2.300

Eens te meer hebben de Vespa-scooters die over al onze wegen bollen en waarvan de aanblik ons zo vertrouwd geworden is, een voorsprong genomen: Steeds de eerste scooter over de wereld en thans de eerste scooter volledig gemonteerd in België. De huidige verkoop van Vespa's in Europa bedraagt ongeveer 1.000 scooters per dag.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...