Ga naar inhoud
Vespaforum.be

getunede motor en batterij


Dr Who

Aanbevolen berichten

Ik heb een Malossi 221 cc motor, dus met hoge compressie en lange slag krukas in mijn PX gestoken. Probleempje is nu echter dat mijn batterij niet genoeg stoom heeft om de startmotor rond te krijgen. De batterij laadt wel op. Is dit een normaal probleem of zou ik wat zuur op de batterij moeten bijdoen, ze is een jaar oud maar heeft een paar maand stil gestaan. Ik heb ondertussen echter genoeg gereden zodat ze terug opgeladen moet zijn. Onbelast geeft ze 12,3V. Zijn er batterijen mer een groter vermogen die in een PX passen dan de standaard matterij?

Link naar reactie

Waarschijnlijk heeft je batterij onvoldoende vermogen om de startmotor rond te krijgen (met de verhoogde compressie) ofwel is de startmotor zelf niet krachtig genoeg. Laad de batterij eens volledig op met een lader. Een batterij met een hoger ampérage heeft wel een grotere opslagcapaciteit maar daarom niet meer "kracht", tenzij je huidige batterij "versleten" is. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Je kan een tweede batterij of een starthulp aan je starter koppelen, om te zien als die beter draait!Dan weet je direct als het aan de batterij of aan de starter ligt...

Maar hoge compressie zorgt inderdaad wel voor problemen met starten op batterij!

Link naar reactie

hallo,een echte vent start zijn vespa toch met de kick zeker! gooi die batterij en starter eraf, zo is je scooter een pak lichter en is hij bovendien sneller op een zeer goedkope manier! groeten jan

Link naar reactie

proficiat, ik hoop dat je naast je ipod, ook geinvesteerd hebt in een goed paar loopschoenen, want vergeet niet dat lopen een zeer belastende sport is en als beginnende loper loert een blessure steeds om de hoek, ik spreek van ondervinding! volhouden! jan

Link naar reactie

Het beste dat je eerst checkt is de spanning dat je nog effectief op de klem van je startmotor hebt.Als de motor meer "kracht" moet leveren, zal deze ook meer stroom trekken,het gevolg is dan dat de spnningsval op je kabels groter wordt waardoor de spanning op je startmotor te klein wordt.Ik leg altijd 10mm² voor startkabels, is er misschien een beetje over maar nog nooit geen problemen gehad zelfs niet met andere cilinders.

Link naar reactie

Das de goeie methode : spanning meten terwijl je electrisch start. Inderdaad meten aan de contacten van de startmotor zelf. Geheel volle batterij normaal 13,5 tot 13,8 V en géén 12 V. Dat is maar de 'nominale spanning'. Bij starten (kort vb max 3 seconden) mag de spanning niet beneden de 10 Volt vallen of er is iets mis : te weinig capaciteit in batterij/te zware startmotor voor die batterij, te dunne stroomkabels (vaak overzien euvel - kabelke niet dik genoeg of te lang en de nodige energie kan er gewoon niet door : geeft ook sterk voltageverval te zien, spanning kan zakken tot 3 à 4 Volt, ook al is batterij perfect vol -geen 'gevlochten' of gedraaide (vele kleine draadjes)koperdraad gebruiken maar dikke volle koperen kern), batterij leeg en, laatste mogelijkheid = batterij zelf naar de vaantjes.

Link naar reactie

Ik heb daarnet nog even wat geexperimenteerd. Ik heb met een startkaben contact gelegd van de massa van de batterij naar de massaschroef van de motor en met de andere kabel rechtstreeks van de pluspool naar de aansluitschroef van de startmotor. Resultaat was dat de startmotor de motor niet rond kreeg. Ik heb dan hetzelfde gedaan maar de startkabels aan de batterij van mijn auto aangesloten en net hetzelfde. Blijkbaar is de startmotor dus nu te licht voor deze motor.

Deze 2Kw startmotor voor Harley strokers zal wel niet passen zeker? (-:

gen2-ht.jpg

Link naar reactie

Idd, kicken is de enigste oplossing. Je voelt het verschil wel goed tussen een standaard 200 aankicken en deze motor. Gelukkig start hij bijna altijd van de eerste kick, en anders vanaf de tweede. Ik heb vroeger nog een Honda CR 500 tweetaks crosser gehad dus een Vespatje valt nog best wel mee. (-:

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...