Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Veilig ! Motorisch Onveilig ?


Pierre Pieter Pierrot

Aanbevolen berichten

Of diene Vespa al dan niet veilig is hangt hoofdzakelijk af van elk één zijn persoonlijke mening en ingesteldheid,net als mooi of niet mooi:Goesting is koop !

Persoonlijke ervaring?

Motorisch vind ik,de 250 cc ver van veilig op het randje af van gevaarlijk,zelfs:De krachtoverbrenging is ondermaats en onvoldoende.

PERSOONLIJK :

Zeer negatieve ervaring op de snelweg door zijn erg beperkte krachtoverbrenging en motorische reserve:Met de tijden eigen aan dit seizoen en bij een noodgedwongen rit via de autosnelweg is zelfs een " 250" niet sterk genoeg om tussen het vrachtverkeer - op het rechtse vak - veilig te rijden.

Geplakt tussen camions voor en achter,geeft het een akelig gevoel van... ..moest er net nu iets voorvallen aan dit machientje ... dan word ik platgewalst door die weg-reuzen,die mij in het nouw drijven.

Tweede vak rijden?Ongeveer onmogelijk : Gashendel tot het stut aangevezen...en toch maar amper een echte 110 - 112 km/u - gemeten over een afstand van een dikke 60 km autobaan - Garmin GPS. - Wind op.

Niet leuk maar goed om weten.

de Pierre

...en ik weet bij voorbaad dat er boze reacties komen zullen !

Link naar reactie

Als je sneller wil rijden (koop een racemachien hé) en veiliger (wat dat ook mag zijn, iets met 4 wielen?) dan had je geen vespa moeten kopen maar iets anders!

Een vespa is om te cruisen op de landwegen (la vita e bella) en niet om op de autostrade tussen al die idioten met hun zware auto's/vrachtwagens te gaan rijden.

Dit gezegd zijnde rijd ik zelf wel bijna dagelijks over de ring van Antwerpen tegen een snelheid van 110km/u en ondervind geen problemen met mijn PX, maar ik ben dan misschien ook wat zotter dan de doorsnee vespist/automobilist. ;-)

Link naar reactie

awel, uwe BMW voor op de autostrade en uwe vespa om korte gezellige ritjes te doen of je kan er ook in 3 dagen mee naar Italië rijden, het zere gat moet je er dan wel bijnemen hé. ;-)

Link naar reactie

Je mag op de ring in Antwerpen toch geen 110 rijden??? ;o)

Als je sneller wil rijden (koop een racemachien hé) en veiliger (wat dat ook mag zijn, iets met 4 wielen?) dan had je geen vespa moeten kopen maar iets anders!

Een vespa is om te cruisen op de landwegen (la vita e bella) en niet om op de autostrade tussen al die idioten met hun zware auto's/vrachtwagens te gaan rijden.

Dit gezegd zijnde rijd ik zelf wel bijna dagelijks over de ring van Antwerpen tegen een snelheid van 110km/u en ondervind geen problemen met mijn PX, maar ik ben dan misschien ook wat zotter dan de doorsnee vespist/automobilist. ;-)

Link naar reactie

De teller op een vespa liegt altijd in je eigen voordeel. Dus 110 op mijn teller is ongeveer 100 int echt. Heb je al eens op de Antwerpse ring gereden? Iedereen maar dan ook iedereen steekt mij daar voorbij dus denk niet dat er veel mensen rekening mee houden. En de gele nummerplaten vlammen nog het hardste want die boete krijgen ze toch nooit in hun brievenbus!

Link naar reactie

Het is wat je gewoon bent, als je van een PX200 overstapt naar een GTS250 voelt deze veel veiliger aan .Als je van bvb een BMW 1200 naar een GTS250 pak je de schrik van je leven tegen 130km .Ik haal met mijn GTS vrij vlot 140km en altijd 130km,daarme moet je geen zotte kuren gaan doe op de snelweg maar je kunt best de auto's volgen.Over de remmen heb ik zeker geen klagen,je steekt over je stuur als je goed doorremt,heb er wel ABS opstaan.Toch had ik liever de 300cc gekocht maar hoelang is dat nog wachten ?

Link naar reactie

Dag Pierre, verduidelijk even je tekstje ... moest er iets voorvallen met dit machientje ...

Denk je nu echt als er iets voorvalt met je dikke bmw 1200 je niet in de shit zit ?

En is het zo veel veiliger aan 140 te rijden waar je maar 120 mag rijden ?

Ik denk gewoon dat je een heel andere rijstijl hebt met een zwaardere moto, je voelt je inderdaad veiliger hé... maar is dit wel zo ? Als ik al eens op de autoweg rij zie je me vooral defensief rijden, gewoon wat afstand houden al is het op vrachtwagens, ik kom er ook wel aan 100km /uur hoor. Ik ben nog nooit in de remmen moeten gaan tot nog toe. Vesparijden is genieten en niet racen ...

Als je op je vespa kruipt draai dan je knopje in je bovenkamer om en denk niet dat je op Francochamps zit maar op de draaimolen van de Sinksenfoor... :-))

Link naar reactie

mannekes,

deze man heeft gewoon helemaal gelijk. Ik voel me ook nooit helemaal veilig tussen vrachtwagens op de snelweg. En allen die denken dat er weinig kan gebeuren, rijden waarschijnlijk nog niet zo lang rond.

Ik heb al vanalles gehad : bougiekop losgetrild, vastloper/warmloper, zonder naft/ op reserve moeten zetten terwijl ge 100 rijdt tussen vrachtwagens, vuiltje in de sproeier, platte band,... Als je dat op het verkeerde moment hebt, dan ben je eraan voor de moeite. En dan zwijg ik nog over automobilisten die je van de weg rijden of alles toegooien voor je neus...

Ze noemen dat de charme van een stukje techniek uit de jaren 50.

Link naar reactie

ja, ge hebt misschien wel gelijk josse. ik rijd dagelijks naar't werk (de dok) tussen camions en zware voeten op de noorderlaan (wel aan de dok, ni het stukske vanuit A'pen met de lchten en de flitspalen!) en daar zie je geregeld je leven voorbij flitsen. ene keer platte band gereden tss 2 camions, da's efkes flippen natuurlijk! maar ja, i love my scoot dus ik blijf daar maar rond crossen hé...

Link naar reactie

Yep, der is dus wél een prob met de Pierre zijne GTS hé want op GPS gemeten gaan die normaal allemaal en stuk harder dan 120 Km/u, zeker als er een behoorlijk scherm op staat.

Ik heb hier al eens verteld dat ik, van Brussel tot verdoriehoeheetdatnuookweer, twee afritten voorbij Leuven .. Boutersem juist, een een paar uur later terug, op en normaal drukke weekdag, van geen enkele camion last heb gehad, die snorde ik allemaal vlot voorbij en de 120 rijdende auto's gingen gewoon met mij mee of omgekeerd. Er bleef nog wat reserve maar het was en beetje te koud om constant nog harder te gaan snorren en trouwens, damagni.

Link naar reactie
Da's dan toch niet met uwe GTV gebeurd he ?

dat laatste wel en van loskomende bougiekoppen bij GTS heb ik ook al hier gelezen. Soit een tweewieler blijft gevaarlijk hé. En dan komt er nog de kwaliteit van de bestuurder bovenop. (in mijn geval is dat uiteraard een verzwarende factor)

of zullen we het eens hebben over losgekomen bagage midden op de weg... ergens in Wijnegem... ?

Link naar reactie

Als we het over een GTS hebben, hebben we het niet over de draaimolen op de sinksefoor.

De GTS is wel een pakske vlotter en ge zit daarmee geen toerkes te draaien (toch zeker nie met gps).

De GTS is ook veilig. Maar het hangt er vanaf waar ge ze voor gebruikt en waar deze voor gemaakt of aangepast is. KEN UW MACHIEN

De reden waarom ge u nie veilig voelt, is da ge waarschijnlijk zelf dinge doet die nie verantwoord zijn. Door verkeerde inschatting ofzo.

Link naar reactie

Conclusie... blijf zoveel mogelijk van de autoweg weg, neem secundaire wegen, dan is de vespa krachtig genoeg hé, toch zeker de 250... Het is inderdaad leuker en veeeeel veiliger ergens bachten de kupe of in het wondermooie Toscane rond te toeren dan op de ring rond Brussel... persoonlijk heb ik het niet voor die kracht of racemotoren. Als je al eerlijk bent met jezelf nodigt zo'n race-machien wel eens uit om alle gas open te draaien, geef me juist al daarom een leuke vespa met zijn beperkingen. Ik rij ook mountainbike en heb daar ook mijn sleutelbeen na een valpartij over gehad ... dus mijn leuze is zowel bij mountainbike als vesparijden de volgende : Rij nooit sneller dan je bewaarengel kan vliegen :-)) en laat het nu maar stillekes zomer worden, droog op de baan, al een stuk veiliger en genieten maar...

Link naar reactie
Als we het over een GTS hebben, hebben we het niet over de draaimolen op de sinksefoor.

De GTS is wel een pakske vlotter en ge zit daarmee geen toerkes te draaien (toch zeker nie met gps).

Da was een grapke hé , ik rij zelf met een gtv 250 en voor mij gaat da bakske snel genoeg vooruit... maar 't is een feit als je een vrachtwagen wil inhalen aan 100 a 110 km/u je inderdaad niet zoveel overschot hebt, het lukt je wel maar daar is alles mee gezegd hé. En op het tweede vak blijven rijden, daar is de vespa nu net iets te licht voor. " Ge zit ook recht op een vespa en je vangt dan nogal wat wind, dus een snelheid van 120 a 130 km constant aanhouden is niet aan te bevelen... zeker bij slecht weer.

Link naar reactie

Dan is er toch één iemand die de goede kanten van zijne Vespa kent door zijn beperkingen te leren en te willen aanvaarden!

Toeval ?

Net op Radio 1 : De Vespa is de trendsetter en wordt weer een zeer gegeerde scooter...maar net als ik voordien al zei,nu ook op te radio:Blijf weg met uwe scooter van de autobaan!

Met vriendelijke groet.

Link naar reactie
Dan is er toch één iemand die de goede kanten van zijne Vespa kent door zijn beperkingen te leren en te willen aanvaarden!

Toeval ?.

Ik denk dat bijna iedereen hier op het forum en ook ver daarbuiten de beperkingen wel kent van hun vespa en deze wil aanvaarden. Volgens mij ben je momenteel de enige die zich daar druk over maakt (veilig of niet), de rest heeft zich daar al heel lang bij neergelegd dat een vespa niet te vergelijken is met andere moto's. Maar nogmaals dat hoort nu eenmaal bij de charmes van een vespa hé. ;-)

Link naar reactie

Pierrot hoeft niet echt op het eerste vak te rijden met zijne BMW hé, wij wel... dus heeft ie wel een punt dat wij iets kwetsbaarder zijn. Eigenlijk zou ik wel eens graag de statistieken in handen krijgen van het soort ongevallen met een moto, scooter of dergelijke... al of niet op de autoweg... enz... misschien interessant ... pas dan kunnen we misschien wel vaststellen dat juist de vesparijders de veiligste zijn, wie weet ?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...