Teckel1962 Geplaatst: 23 februari 2008 Delen Geplaatst: 23 februari 2008 Hallo, ik wil deze zomer met mijn wesp naar het zuiden trekken. Ik moet zo'n 1000 km overbruggen. Mijn vrouw zal met de auto en de kinderen ongeveer dezelfde weg afleggen. Ik moet alleen maar rijden en tanken. Heeft iemand van jullie dit al gedaan? Wat is een realistische afstand om per dag af te leggen? Ik rij met een GTS 125: moet ik speciale voorzorgen nemen? Gaat mijn bakske dat volhouden? Graag jullie opmerkingen! Groeten, Teckel Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 februari 2008 Delen Geplaatst: 23 februari 2008 Dit onderwerp is reeds een paar maal aan bod gekomen. Probeer eens met de zoekfunctie. Probeer wel van een paar dagen eerder te vertrekken dan je vrouw en kinders, dit om onnodige stress-situaties te vermijden langs beide zijden. Groetjes, nero. Link naar reactie
Teckel1962 Geplaatst: 24 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2008 Bedankt voor de tip. Ik heb wel al het één en ander kunnen vinden. Er is echter weinig info aangaande de GT of GTS. Zijn ze betrouwbaarder dan de tweetakten zonder waterkoeling? Is het zitcomfort hoger? Zoals ik het begrijp zou 3 a 400 Km per dag het maximum zijn. Link naar reactie
jurgen Geplaatst: 24 februari 2008 Delen Geplaatst: 24 februari 2008 Ik mag het hopen dat een model van 2008 betrouwbaarder is dan eentje met een concept van 1946... Ik vermoed dat je geen problemen zal hebben. Om te weten wat je pijngrens is, zou ik 'ns een dagje erop uit trekken en 400 kilometer rijden, zodat je weet wat het inhoudt om 400 kilometer op een Vespa te zitten... dat lijkt me het veiligst. Link naar reactie
Ex-scooterboy Geplaatst: 24 februari 2008 Delen Geplaatst: 24 februari 2008 1° dag is het ergste, vanaf dag 2 begint uw achterwerk zich te vormen naar het zadel.(of andersom) Link naar reactie
Teckel1962 Geplaatst: 24 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2008 Ik stel de vraag niet voor niets...toen ik vorig jaar mijn GTS kocht stond ik na drie dagen aan de kant met een gesmolten voedingskabel. Het blijft een Italiaan hé! Ondertussen, gelukkig, niets meer aan de hand gehad Ik mag het hopen dat een model van 2008 betrouwbaarder is dan eentje met een concept van 1946... Ik vermoed dat je geen problemen zal hebben. Om te weten wat je pijngrens is, zou ik 'ns een dagje erop uit trekken en 400 kilometer rijden, zodat je weet wat het inhoudt om 400 kilometer op een Vespa te zitten... dat lijkt me het veiligst. Link naar reactie
breeze Geplaatst: 24 februari 2008 Delen Geplaatst: 24 februari 2008 pech kan je altijd voorhebben hé maar zo'n nieuwe scooter moet gewoon betrouwbaar zijn! ik plan om deze zomer met een vesp van '65 op reis te gaan in Frankrijk maar dan vooral om te genieten en niet om zoveel mogelijk kilometers te doen al zijn er natuurlijk mensen die naar bvb kroatië rijden en zo weinig mogelijk onderweg te stoppen (sorry tom, 't zal ongetwijfeld de max worden!!) ik rij nog steeds met een scooter voor het plezier, en denk dat dat plezier verdwijnt als je persé 400 km per dag wil rijden - da's mijn gedacht natuurlijk maar laat iedereen met een scooter rijden om zijn/haar beweegredenen ik sluit mij aan bij jurgen: trek er eerst eens een dagje op uit en rij 400 km, zo weet je waaraan te verwachten Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 24 februari 2008 Delen Geplaatst: 24 februari 2008 ik heb reeds verschillende malen een trip naar het zuiden gedaan. Ofwel met mijn T5, ofwel met mijn px 200. Test inderdaad jezelf eerst eens door een trip van 300 a 400km te rijden (als dat je doel per dag is) Onthoud vooral ook hoe je jezelf de dag nadien voelt. 1 dag 300km rijden zal zo geen probleem zijn, maar met een pijnlijk achterste, en rug van de dag voordien op dag 2 dezelfde afstand afleggen is vaak al andere koek. Houdt er ook rekening mee dat je, wanneer je voor kamperen kiest, je wel wat tijd verliest met 's ochtends je tent op te kramen, en 's avonds een camping te zoeken en je tent terug op te zetten. Wat ik meestal deed toen het snel moest gaan is overnachten in een formule 1 hotel of iets dergelijks. probeer je te beperken tot het minimum aan bagage, bespaar niet op beschermende kledij, zorg er altijd voor dat je water bijhebt en een beetje noodproviant (vitabis, blik ravioli,...) voor het geval je toch langs de kant van de weg in panne komt te staan en je enkele uren dient te wachten. Verder had ik ook altijd een pechverhelping voor het geval het echt misloopt belangrijke tip: zorg voor een frisse pils elke avond van je etappe als ik nog aan iets denk dan post ik het hier wel Link naar reactie
Teckel1962 Geplaatst: 24 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2008 Mijn bedoeling is niet om kilometers te malen maar om in de provence op mijn gemak een toerke te doen, roséke te drinken nog een toerke en nog een roséke...en dan een pastiske...en een geitekaas... Maar ik moet die kist wel ginder krijgen. Helaas werk ik niet in het onderwijs en heb ik géén twee maanden verlof. pech kan je altijd voorhebben hémaar zo'n nieuwe scooter moet gewoon betrouwbaar zijn! ik plan om deze zomer met een vesp van '65 op reis te gaan in Frankrijk maar dan vooral om te genieten en niet om zoveel mogelijk kilometers te doen al zijn er natuurlijk mensen die naar bvb kroatië rijden en zo weinig mogelijk onderweg te stoppen (sorry tom, 't zal ongetwijfeld de max worden!!) ik rij nog steeds met een scooter voor het plezier, en denk dat dat plezier verdwijnt als je persé 400 km per dag wil rijden - da's mijn gedacht natuurlijk maar laat iedereen met een scooter rijden om zijn/haar beweegredenen ik sluit mij aan bij jurgen: trek er eerst eens een dagje op uit en rij 400 km, zo weet je waaraan te verwachten Link naar reactie
jonaax Geplaatst: 24 februari 2008 Delen Geplaatst: 24 februari 2008 kunt ge niet gewoon uw wesp op een aanhangwagen zetten en samen met vrouwke en kindjes naar ginder rijden.daar kunt ge dan 'pastissen' en rosé binnenkletsen zoveel ge wilt. gr john Link naar reactie
breeze Geplaatst: 24 februari 2008 Delen Geplaatst: 24 februari 2008 Helaas werk ik niet in het onderwijs en heb ik géén twee maanden verlof. ja goed gelezen in mijn profiel hé! vul gerust dat van jou in en ik denk zelf een 10tal dagen te gaan (want de rest werk ik wel degelijk) vraag me trouwens af wat dat ermee te maken heeft misschien kun je dan best de vespa met de trein naar ginder brengen? of op een remorque? Link naar reactie
Teckel1962 Geplaatst: 24 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2008 Oei...lange tenen. Ik had je profiel nog niet bekeken en heb zeker niet de bedoeling iemand te beledigen. Ik heb de optie van een remorque al onderzocht en heb daar wat twijfels over. Alle oplossingen die ik hier zag geven geen garantie om geen lakschade te hebben. Zoals het er nu uit ziet laat ik de wesp thuis en rij ik ermee als ik terug ben uit vakantie. Helaas werk ik niet in het onderwijs en heb ik géén twee maanden verlof. ja goed gelezen in mijn profiel hé! vul gerust dat van jou in en ik denk zelf een 10tal dagen te gaan (want de rest werk ik wel degelijk) vraag me trouwens af wat dat ermee te maken heeft misschien kun je dan best de vespa met de trein naar ginder brengen? of op een remorque? Link naar reactie
prince.coxson Geplaatst: 24 februari 2008 Delen Geplaatst: 24 februari 2008 In de jaren 90 zijn wij ooit met de club naar Aix-en-Provence gereden voor Eurovespa. Allen met ofwel Cosa's,ofwel een T5 ofwel een PX200. De eerste dag om 6u in de ochtend vertrokken en rond middernacht aan ons eerste Formule 1 hotel aangekomen. Door een wegvergissing hebben we de eerste dag zo om en bij de 850 Km gebold. Voordeel hiervan was dat we de 2 volgende dagen,weliswaar geradbraakt, niet zo danig veel KM meer moesten snorren en rustig konden genieten. Maar als ik er nu over nadenk, over die eerste dag : zot zijn doet helemaal geen zeer ! 't Jeukt alleen maar aan uw gat !! Link naar reactie
nero Geplaatst: 24 februari 2008 Delen Geplaatst: 24 februari 2008 Zoals het er nu uit ziet laat ik de wesp thuis en rij ik ermee als ik terug ben uit vakantie. Met een moderne vespa kan je volgens mij een gemiddelde van 500km/dag vrij gemakkelijk halen als je een beetje door rijdt en het weer wat meezit. Eénmaal in de provence aangekomen ga je de vespa zeker missen, zeker als je altijd de auto in moet om gaan te aperitieven, roseën of geitekazen. groetjes, nero. Link naar reactie
Gette Geplaatst: 25 februari 2008 Delen Geplaatst: 25 februari 2008 van't weekend ben ik ook weg geweest met de wesp, in het heen rijden ongeveer 280km gereden, en voornamelijk gebruik gemaakt van kleine wegen. Regelmatig gestopt, rustig gegeten. 's morgens rond 9 uur vertrokken, 's avonds rond 18h aangekomen. Echt wel mooie en rustige wegen. Voor het terugkomen hebben we een 240 km gereden en gebruikt gemaakt van iets drukkere wegen. 's morgens rond 9.30 uur vertrokken en rond 16h thuis. Dus ik zou toch zeggen als je wil genieten, je limiet tot 300km te beperken De rit hebben we gedaan met en px 125 en een sprint 150. Met mijn Px had ik iets meer reserve dan de Sprint. En ik vermoed dat de nieuwere modellen nog iets meer comfort geven en idd misschien iets meer km aan kunnen (als je gebruik maakt van grotere wegen) Mvg Gerd Link naar reactie
josse Geplaatst: 25 februari 2008 Delen Geplaatst: 25 februari 2008 Ik zou zeggen, kom eens oefenen : zaterdag 12 april 2008: VCA Puzzelrit & dinner. Sint-Vincentschool, Leugenberg Ekeren Link naar reactie
josse Geplaatst: 25 februari 2008 Delen Geplaatst: 25 februari 2008 ... Onthoud vooral ook hoe je jezelf de dag nadien voelt. 1 dag 300km rijden zal zo geen probleem zijn, maar met een pijnlijk achterste, en rug van de dag voordien op dag 2 dezelfde afstand afleggen is vaak al andere koek.... je wordt oud Geert ;-) En alles valt mee zolang het droog, maar in de gietende regen ... . remember Geert ? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.