Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project - Vespa Primavera ET3 1977


Dakke

Aanbevolen berichten

Gegroet!

In vorige topics van mij heb je kunnen zien dat ik onlangs een Vespa Primavera ET3 van 1977 heb aangeschaft. De bedoeling is dat ik deze ga restaureren.

Zo heb ik hem gekocht!

miniimg1516tn9.jpg

miniimg1517io0.jpg

miniimg1518ds5.jpg

miniimg1520di6.jpg

miniimg1522ft2.jpg

Intussen heb ik niet stilgezeten en ben ik er rustig aan aan begonnen.

Eerst de makkelijk te demonteren stukken...

miniimg1535gf6.jpg

Het stuur:

miniimg1536rq9.jpg

Wat losse spullen, mooi gesorteerd en opzij gelegd

miniimg1537qe6.jpg

De motor gedemonteerd:

miniimg1540kb7.jpg

miniimg1541lv7.jpg

Het voorvork:

miniimg1539hc0.jpg

Volledig gestript en klaar om naar de straler te brengen, waar hij de Kerst-en Nieuwjaarsperiode zal doorbrengen ...

miniimg1542ks8.jpg

Zalig Kerstfeest allemaal!

Link naar reactie

hah da ken ik, alles schoon op't schap leggen, want dan vind je alles terug. spijtig genoeg was ik na twee weken al vergeten hoe en in welke volgorde ik het had weggelegd... nog één tip bij het restaureren, drinkt toch gene maes, maar eerder een stellake of ne jupiler.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Tijd om dit topic weer wat leven in te blazen :-)!

Na even stil gelegen te hebben (lees: druk) gaan we er weer met volle moed invliegen. Gisteren heb ik wat nieuwe spullen op de kop kunnen tikken waarvan enkele dingen op mijn verlanglijstje stonden.

Het motor gedeelte ligt even stil omdat ik aan het wachten ben op een vliegwieltrekker en koppelingstrekker die ik besteld heb.

Het carrosserie gedeelte ligt nu op onze school, waar ik les geef, in de lasafdeling, daar hebben ze de vloerplaat gelast, deze was een beetje doorgescheurd (foto’s hiervan volgen morgen)

Volgende stappen die ondernomen gaan worden zijn, stralen en metalliseren en verder het motortje reviseren.

Hier wat foto’s van de aangekochte spullen

Lijst beenschild, lijsten vloerplaat, chrome kickstarter, chrome standaard

miniimg1610ii9.jpg

Bitubo voor – en achterveer, handvaten, toeter, embleemplaatje, rempedaal rubber

miniimg1611az2.jpg

Chrome uitlaat

miniimg1616hr2.jpg

Groeten, Koen!

Link naar reactie

Een collega se :)

Mooie stukken allemaal!!

Ben benieuwd naar het eindresultaat!!!

En als ge in de zomer es wilt gaan cruisen,laat maar weten (St-Kat-Waver en Nijlen is ni zo ver he ;) )

Link naar reactie

@ DJDJC

De oude uitlaat ga ik nog even bijhouden voor de vergelijking tussen de 2, hij is wel goed verroest en is open geslepen geweest en terug toegelast (weet ook niet waarom...)

@ Cult

Dat is de doelstelling, he deze zomer ;-)! Moeten zeker is gaan cruisen dan!

Link naar reactie

Ik ben ook bezig aan mijne ET3!

De motor ligt momenteel bij Scootermarket, waar Frank haar eens flink onderhanden zal nemen. Het frame is nu iemand wat aan het uitblutsen en afschuren (diene mens wou da doen voor mij en ik zei geen neen ze haha en hij heeft er ervaring mee).

Daarna zal mijn pa haar een mooi kleurtje geven en de tekeningen opzetten die wij willen.

En dan ga ik ze (waarschijnlijk mee de handen in mijn haar haha) proberen volledig e monteren.

Als ze af is, zal ik hier ook wa foto's posten.

Grtz Michel

Link naar reactie

Ben ook bezig aan mijn primavera,is een '76 geen et3,t'is wel precies de winter van de primavera restauratie's als ik dat hier zo zie!

Ligt momenteel ook (bijna) helemaal uit elkaar,dan kan het frame ook weg voor las-straal-en lakwerk.

Mijn blokje ga ik naar Sam (lambrettafinder) doen denk ik voor revisie,

lijkt mij een goeie gast en lijkt me niet zo duur voor en revisie.

Ik zou m'n zo origineel mogelijk willen restaureren in vorm en kleur,zo zijn ze voor

mij nog altijd het mooist !

grtjs,kalle

Link naar reactie

Allee, dan zijn we al met 4. Mijnen et3 ligt ook uiteen voor een restauratie. Welke kleur komen die van jullie, dat niet hetzelfde neem.

Link naar reactie

Hehe! De Primavera dan maar uitroepen tot populairste Vespa... :-)

Over de kleur ben ik nog helemaal niet uit, zal ook nog wel even duren voor die erop komt, aangezien ik zoveel mogelijk zelf doe. Ik dacht iets in de richting van mosterdgroen maar dat is nog helemaal niet zeker!

Gisteren ben ik nog wat aan het beulen geweest met het voorvork, het laswerk aan de bodemplaat is ook klaar, zal straks hiervan even wat fototjes posten!

Groeten, Koen

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gisteren mee de VBB naar Scootermarket gereden en daar lag ook al mijn ET3 motorblokje klaar. Frank heeft ze eens doen draaien en mmmmmmmm lekker geluid.

Der zit nu een 133cc DR onder met reed valve en een banaan uitlaatje en nog een paar dingens. Volgende week ga ik da blokske gaan halen mee den auto, want gisteren op de VBB zou da moeilijk gegaan hebben ;-) . Als het frame gespoten is kan ik er eindelijk aan beginnen ze proberen in elkaar te prutsen :-s en met het nodige gevloek waarschijnlijk hahahahaha

Link naar reactie
@Dakke

Al foto's van de vorderingen??

Het ligt nu al enkele weken stil omdat ik nog steeds aan het wachten ben op een vliegwieltrekken en een koppelingstrekker die ik besteld heb bij lambrettafinder... (ondertussen al 3 weken op aan het wachten)

De laatste vorderingen zijn: voorveer gedemonteerd en de cilinder er eens afgehaald. Ook het laswerk op school is gedaan!

miniimg1619hr3.jpg

miniimg1620jf7.jpg

miniimg1621jd0.jpg

miniimg1628kt9.jpg

miniimg1629ke3.jpg

miniimg1631qr5.jpg

miniimg1632ff6.jpg

Groeten, Dakke

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Hoi hoi,

Het heeft hier weer een tijdje stilgelegen maar nu komt er weer schot in de zaak! Ik heb geen deadline dus daarom gaat het niet altijd even snel vooruit, ik werk eraan wanneer ik tijd heb!

Vandaag heb ik het vliegwiel eraf gehaald en verder het blokje gesplitst, nu moet ik nog even een koppelingstrekker halen om alles volledig te splitsen. Ik moet zeggen dat ik er van schrok hoe alles nog in een goede staat was in het blokje (op het eerste zicht toch).

Nu gaat het frame zo snel mogelijk naar de straler en hopelijk blijft de vaart er nu een beetje in.

Dan nog even een vraagje; Hoe kan je controleren of je onsteking nog werkt?

Groeten, Koen

Link naar reactie

hallo , waar hebt ge die chromé staander gekocht? en waar die 2 veringen? ewat was de prijs ervan?

grtz

Link naar reactie

Men primavera is nu bij de straler en zal dit weekend klaar zijn, gestraald en verzinkt! Foto's volgen dan wel!

hallo , waar hebt ge die chromé staander gekocht? en waar die 2 veringen? ewat was de prijs ervan?

grtz

Ik heb die veren en die staander op de kop kunnen tikken voor een prijsje (iemand die ermee stopte). De normale prijs per veer was dacht ik 150 euro.

Volgens mij bij SIP te bestellen...

Groeten, Koen

Link naar reactie

Hij wordt ineens in epoxy primer gezet bij de straler, zo kan ik lekker beginnen plamuren en hopelijk binnen een aantal weken het kleurtje erop zetten.

De motor is nu volledig gestript op de de krukas na, alle onderdelen zijn besteld voor het motorische gedeeld (krukas, koppelingsplaatjes, schakelkruis, kickstarter tandwiel, enz.) Hopelijk zijn deze snel binnen en kan ik alles terug monteren!

Foto's volgen als hij terug is van de straler.

Groeten, Koen

Link naar reactie
  • 2 weken later...

En men primaveratje is terug van de straler, hij heeft daar een mooie beurt gehad :-)

Gestraald, verzonken en epoxy primer. Het resultaat is héél goed en echt met het nodige vakmanschap uitgevoerd, ben heel tevreden!

Hier wat fototjes ter illustratie...

miniimg2675bi9.jpg

miniimg2676dw0.jpg

miniimg2677tq2.jpg

miniimg2678yk3.jpg

miniimg2679mm9.jpg

miniimg2680ci3.jpg

miniimg2682cd0.jpg

miniimg2683uu4.jpg

En dan nu plamuren!!

Groeten, Koen!

Link naar reactie
Al een kleurtje gekozen?

Ja ik heb al een kleur gevonden maar weet nog niet welke code ze heeft... Vlak bij de school waar ik lesgeef staat er soms een VW Kever met echt een prachtkleurtje, maar ik heb de eigenaar nog niet te pakken gekregen en de wagen heb ik nu al een tijdje niet meer gezien. Ik kijk nu elke dag of hij er staat :-p Afwachten dus...

Goe bezig!

Thanks!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...