pk50xl '86 Pisa>Sicil>Be Geplaatst: 5 november 2007 Delen Geplaatst: 5 november 2007 Ik ben pas ingelogd op de site en heb reeds een vraag! Ik zal het proberen kort te houden; ik ben volop mijn vespa aan het restaureren. (Carrosserie is eindelijk af.) Ben nu bezig met het motorblok. Voor ik de vespa uit elkaar haalde reed de brommer eigenlijk nog goed; ik had enkel problemen met het schakelen, ik had de indruk dat hij de vitessen soms niet vond, maar ja kheb er waarschijnlijk maar 2 km mee gereden en hem onmiddelijk beginnen restaureren, heb eigenlijk geen ervaring met vespa's rijden. Hopelijk zal door olie te verversen en nieuwe kabels te leggen probleem opgelost te zijn? Van het motorblok heb ik nu de bovenkant vd zuiger, cilinderkop, uitlaatgat tussen cilinder en uitlaat allemaal ontroet. Nu de olie verversen... Welke en hoeveel olie zou ik moeten gebruiken?? En wanneer weet je éénmaal dat er niet te veel en niet te weinig in zit?? Groeten Jan. Link naar reactie
PK50 Geplaatst: 5 november 2007 Delen Geplaatst: 5 november 2007 Hallo, Voor in het carter gebruik je SAE30, dat is olie die vooral voor grasmaaiers wordt gebruikt. Vandaag nog een bus van 1L gekocht voor €4,32 kost (bijna) niks dus. Je vind die olie in elke autozaak, maar ook bij de meeste tuin- doe-het-zelf-handels denk ik. Om de olie af te laten draai je de onderste zeskant die recht in je carter steekt er volledig uit. De vuldop steekt aan de achterkant van je blok, in de buurt van de bevestiging van je schokdemper. Je moet het carter vullen tot aan het niveau van de vulstop (een goeie halve liter ongeveer). Ik gebruik hiervoor een grote spuit. Succes met de restauratie ! Link naar reactie
vespapostino Geplaatst: 6 november 2007 Delen Geplaatst: 6 november 2007 Ben jij eignlijk van pisa of sicil of van be? Link naar reactie
pk50xl '86 Pisa>Sicil>Be Geplaatst: 9 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2007 Bedankt voor de info en uitleg. Ik ben van West-Vlaanderen. Maar de vespa heeft reeds in Italië en Sicilië gebold. Ik ga binnenkort de olie verversen. groeten jan. Link naar reactie
velcro Geplaatst: 9 november 2007 Delen Geplaatst: 9 november 2007 Best eens profiel aanvullen zo zal je vlugger geholpen worden. Veel geluk met vespa Link naar reactie
pk50xl '86 Pisa>Sicil>Be Geplaatst: 24 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 24 november 2007 Ik ben dus begonnen met vullen met minerale olie (nl SAE 30) 600-650 cl in gedaan, maar tis nog steeds niet vol genoeg denk ik. Hoeveel moet er best in, en hoeveel moet er minimum in? Er staat nu een nieuwe "discussie" online tussen het gebruik van volsynth, halfsynth of minerale olie. Ik twijfel nu als ik best aanvul met minerale of half-synthetische olie. Of mag je niet mengen? Voor alle duidelijkheid; ik rij met een vespa pk 50 xl uit '86. allesinds al bedankt voor de antwoorden!! groeten jan Link naar reactie
nero Geplaatst: 24 november 2007 Delen Geplaatst: 24 november 2007 Je verward de carterolie met de tweetaktolie! Nooit volsyntetische olie gebruiken voor je carter maar altijd SAE30 anders gaat je koppeling slippen. De discussie in het andere topic gaat over de olie die je bij de benzine moet mengen. Groetjes, nero. Link naar reactie
pk50xl '86 Pisa>Sicil>Be Geplaatst: 24 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 24 november 2007 Bedankt Nero voor de reactie, Nu worden de reacties in de topic me al een heel stuk duidelijker! Heb nu eigenlijk nog een vraag. Welke benzine gebruik je het best voor een pk 50 xl (V5X3T)? loodvrij 95, of loodvrij 98,.. ? Wat is het goedkoopst? groeten jan Link naar reactie
nero Geplaatst: 24 november 2007 Delen Geplaatst: 24 november 2007 Loodvrij 95, het beste en het goedkoopste... Groetjes, nero. Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 24 november 2007 Delen Geplaatst: 24 november 2007 95 is het goedkoopste Welke je tankt , iedereen heeft zo zyn eigen mening er over Link naar reactie
vespagirl008 Geplaatst: 25 november 2007 Delen Geplaatst: 25 november 2007 ik gebruik 98 loodvrije benzine rijd veel beter. Link naar reactie
thijs84 Geplaatst: 13 oktober 2012 Delen Geplaatst: 13 oktober 2012 Ik ben een leek maar bereid veel te leren :-) Heb nu sinds zondag een pk 50 xl en heb een beetje onderhoud aan het uitvoeren geweest. Carbu en luchtfilter zijn reeds schoongemaakt. Vandaag ging ik naar auto 5 om een flesje sae30 olie om die ook eens te verversen maar op het enige flesje waar sae30 opstond stond ook 4 takt. Goed genoeg? Of niet juist? Daar ik toch op 2takt rij :-) Link naar reactie
nero Geplaatst: 14 oktober 2012 Delen Geplaatst: 14 oktober 2012 Sae30 is perfect voor het versnellingsapparaat, maar niet om bij je benzine gieten. Groetjes, nero. Link naar reactie
janvda Geplaatst: 14 oktober 2012 Delen Geplaatst: 14 oktober 2012 ik weet ook niet goed waar je de olie aan het ingieten bent, maar ik denk dat 6 à 6,5l wat te veel carterolie gaat zijn. Link naar reactie
bardi Geplaatst: 14 oktober 2012 Delen Geplaatst: 14 oktober 2012 Thijs, Er gaat dacht ik een 250ml in... gewoon blijven ingieten, of inspuiten met een spuit of zo, tot de olie er vanzelf bovenaan uitloopt, vol gieten dus... best je motor goed warm laten draaien alvorens olie te verversen..draai de vulbout (en aflaatbout) niet te hard aan, bouten zijn harder dan je aluminium carter! Vergeet niet een kartonnen of koperen rondel over de boutjes te schuiven.. De sae 30 olie waar je van spreekt (waar de vermelding 4 takt op staat,is idd een beetje verwarrend) is degene jij nodig hebt... Als je nog vragen hebt, gebruik eens de zoekfunktie, rechts bovenaan je scherm..en als je daar geen antwoord(en) vind, maak dan een eigen topic aan... Check ook eens www.scooterhelp.com succes, mvg, Bardi Link naar reactie
larscobbaut Geplaatst: 14 oktober 2012 Delen Geplaatst: 14 oktober 2012 benzine euro 95 is meer dan genoeg voor een pk50xl...2% olie erbij is voldoende. Link naar reactie
thijs84 Geplaatst: 14 oktober 2012 Delen Geplaatst: 14 oktober 2012 @ bardi, dat moest ik weten :-) @ de rest, ik was er heus wel uit dat ik deze olie niet bij de benzine mocht doen :-) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.