Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Olie verversen motorblok (pk50xl)


pk50xl '86 Pisa>Sicil>Be

Aanbevolen berichten

Ik ben pas ingelogd op de site en heb reeds een vraag!

Ik zal het proberen kort te houden; ik ben volop mijn vespa aan het restaureren. (Carrosserie is eindelijk af.) Ben nu bezig met het motorblok. Voor ik de vespa uit elkaar haalde reed de brommer eigenlijk nog goed; ik had enkel problemen met het schakelen, ik had de indruk dat hij de vitessen soms niet vond, maar ja kheb er waarschijnlijk maar 2 km mee gereden en hem onmiddelijk beginnen restaureren, heb eigenlijk geen ervaring met vespa's rijden. Hopelijk zal door olie te verversen en nieuwe kabels te leggen probleem opgelost te zijn?

Van het motorblok heb ik nu de bovenkant vd zuiger, cilinderkop, uitlaatgat tussen cilinder en uitlaat allemaal ontroet. Nu de olie verversen...

Welke en hoeveel olie zou ik moeten gebruiken?? En wanneer weet je éénmaal dat er niet te veel en niet te weinig in zit??

Groeten Jan.

Link naar reactie

Hallo,

Voor in het carter gebruik je SAE30, dat is olie die vooral voor grasmaaiers wordt gebruikt. Vandaag nog een bus van 1L gekocht voor €4,32 kost (bijna) niks dus. Je vind die olie in elke autozaak, maar ook bij de meeste tuin- doe-het-zelf-handels denk ik. Om de olie af te laten draai je de onderste zeskant die recht in je carter steekt er volledig uit. De vuldop steekt aan de achterkant van je blok, in de buurt van de bevestiging van je schokdemper.

Je moet het carter vullen tot aan het niveau van de vulstop (een goeie halve liter ongeveer). Ik gebruik hiervoor een grote spuit.

Succes met de restauratie !

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik ben dus begonnen met vullen met minerale olie (nl SAE 30) 600-650 cl in gedaan, maar tis nog steeds niet vol genoeg denk ik. Hoeveel moet er best in, en hoeveel moet er minimum in? Er staat nu een nieuwe "discussie" online tussen het gebruik van volsynth, halfsynth of minerale olie.

Ik twijfel nu als ik best aanvul met minerale of half-synthetische olie. Of mag je niet mengen?

Voor alle duidelijkheid; ik rij met een vespa pk 50 xl uit '86.

allesinds al bedankt voor de antwoorden!!

groeten jan

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Ik ben een leek maar bereid veel te leren :-)

Heb nu sinds zondag een pk 50 xl en heb een beetje onderhoud aan het uitvoeren geweest. Carbu en luchtfilter zijn reeds schoongemaakt.

Vandaag ging ik naar auto 5 om een flesje sae30 olie om die ook eens te verversen maar op het enige flesje waar sae30 opstond stond ook 4 takt. Goed genoeg? Of niet juist? Daar ik toch op 2takt rij :-)

Link naar reactie

Thijs,

Er gaat dacht ik een 250ml in...

gewoon blijven ingieten, of inspuiten met een spuit of zo, tot de olie er vanzelf bovenaan uitloopt, vol gieten dus...

best je motor goed warm laten draaien alvorens olie te verversen..draai de vulbout (en aflaatbout) niet te hard aan, bouten zijn harder dan je aluminium carter! Vergeet niet een kartonnen of koperen rondel over de boutjes te schuiven..

De sae 30 olie waar je van spreekt (waar de vermelding 4 takt op staat,is idd een beetje verwarrend) is degene jij nodig hebt...

Als je nog vragen hebt, gebruik eens de zoekfunktie, rechts bovenaan je scherm..en als je daar geen antwoord(en) vind, maak dan een eigen topic aan...

Check ook eens www.scooterhelp.com

succes, mvg, Bardi

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...