Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Exit Vespa? Natuurlijk! Of toch niet. Ooh jawel. Nee... FRUS


mjerome90

Aanbevolen berichten

Beste forumleden die me al dag en nacht bijstaan en waarvan ik de eer had er enkelen te ontmoeten tijdens de classic rit :-) ...

Het is op dit moment vijf voor één en dus al lang lang lang kinderbedtijd. Maar sinds zondagavond kan ik de slaap niet meer vatten. Dat zijn dus één, twee, damn, drie nachten. Gelukkig heb ik nooit echt last van wallen, wel van een rothumeur.

Ik weet echt niet meer wat ik moet aanvangen met mijn Vespa. Ik was van plan hem te verkopen, er is iemand die hem wil kopen voor een prijs waarmee ik er mijn kosten nog kan uithalen. Dan zou ik hoogstwaarschijnlijk een Zundapp kopen.

Maar nu ben ik in volle twijfel. Een Vespa, het is iets unieks... Die van mij is dan nog eens erg mooi afgewerkt... Zoiets mag je eigenlijk niet weg doen. Maar on the other side: met een Vespa zal je altijd problemen hebben... En dat haat ik echt. Ik hou van verassingen, maar stilvallen op 15km van huis, zoals me eerder is overkomen, is een andere zaak...

Iedereen weet hier wel over de hoeveelheid problemen die de Vespa mij heeft gebracht en als ik denk aan de tranen, stress en ontgoochelingen die ik door hem heb gevoeld, voel ik meteen een reflex om hem te verkopen. Iedereen zal wel een voorbeeld uit zijn leven kunnen voorschotelen toen hij iets heel graag wou, er veel voor deed en dan amper iets terugkreeg.

Maar als ik denk aan hoe graag ik een Vespa wou...

Momenteel heb ik een beetje een afkeer van Vespa's. Op de classic rit waren de mooiste verzameld. Vroeger zou ik echt beginnen flashen zijn bij het zicht, maar nu had ik enkel iets van "ach, Vespa's"... Ik kan het niet helpen, maar als ik denk aan Vespa denk ik automatisch aan ongeluk.

Het komt er op neer dat ik hem eigenlijk niet graag wegdoe. Moest ik nu al tien jaar ouder zijn, dan zou het makkelijker zijn.

Er is een Zundapp dat ik kan kopen voor 700€, met geluk nog wat minder, die zou ik dan kopen en dan zou ik bij elk probleempje de Zundapp nemen.

MAAR, (ik haat echt zo'n 'ommekeer-maar', zo'n maar die aangeeft dat het toch niet zo kan lopen), ik ben zestien en behoor tot de middenklasse.

Ik vind het onverantwoord dat ik op deze leeftijd zoveel geld uitgeef aan twee brommers.

Ik ga eens horen wat mijn ouders van deze kwestie vinden, want zij zien de Vespa plots ook niet graag meer vertrekken. Nogal tegenstrijdig met enkele maanden geleden, toen was ik de die-hard Vespaverdediger en zij de pessimisten die enkel aanzet gaven tot verkopen, en dan is het tij helemaal gekeerd.

Oftewel verkoop ik hem nu, koop een Zundapp, en koop later dan een Vnb of Vbb...

Die zal dan misschien niet zo mooi afgewerkt zijn zoals mijn Vespa nu, maar als ik kijk naar mijn hoeveelheid creativiteit zal ik daar ook wel een mouw aan kunnen passen...

Dat lijkt me dan wel het beste, dan heb ik eigenlijk geen verlies gemaakt en begin ik misschien later opnieuw.

Of is het stom niet door te zetten nu ik al zover zit?

Sowieso zal ik op het forum blijven, ik heb hier vriendelijke en hulpvaardige mensen ontmoet (over schelmke zullen we zwijgen :P), ik zou jullie echt missen =/ Als iemand zich geroepen voelt mij eens achterop te nemen tijdens een mooie rit... I'm far from home but not gone :-)

Veel vragen en natuurlijk kunnen jullie me moeilijk van antwoord dienen, het zal sowieso ik zijn die de beslissingen moet nemen...

Probeer dit niet te bekijken vanuit de positie als Vespaliefhebber, maar probeer je te verplaatsen in een meisje van 'maar' zestien lentes jong dat onvrijwillig nog steeds wat gebonden is aan haar ouders én dat het écht niet meer weet.

Ik zou niet graag spijt krijgen van mijn beslissing, ik vind spijt zowat de ergste emotie die bestaat.

Veel liefs,

Marginaal Margauxke

Link naar reactie

Voor zover ik het forum sinds een tijdje heb kunnen volgen is zo goed als geen enkel probleem niet opgelost geraakt. Ik kan dan ook niet echt goed volgen wat die constante stroom van problemen bij jouw Vespa blijft veroorzaken. Ik ben ook niet echt de hele grote kenner, maar, het blijft een simpel stukje "brainless" techniek dat door veel mensen binnenstebuiten en ondersteboven gekend is zonder geheimen.

Voor zover ik begrepen heb is de carbu één van de boosdoeners. Als je nu eens een heel klein beetje van die 700 eurie gebruikt om al eens gewoon een nieuwe carbu te plaatsen. Dat kost een schijntje en is het werk van een uurtje of zo. En dan kan daar al geen probleem meer mee zijn. Voldoende kenners in de buurt daar, heb ik ook weer begrepen. Ik wil maar bedoelen, het kan toch niet dat jij een Vespa hebt die niet eens een uurtje aan 1 stuk kan werken en niet te repareren is. Gewoon boerenlomp verstand en simpele logica!

Voor mijn part stellen we een rescue team samen van Vespa specialisten en ik rij ze wel tot daar. Dat moet toch opgelost geraken!!!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Beste Margauke,

Ik stel voor dat je, je vespa eens bij Jan van classicscooter binnen duwt, de winter staat voor de deur, dus geef die mens een rustig de tijd om uw machientje goed te laten bollen, en geloof me eens de oorzaak van je probleem gevonden en opgelost is, ga je nog zeer weinig problemen kennen, ik heb je het al verteld op de rit, mijn eerste vespa, de px waar ik trouwens mee op de rondrit was kocht ik zo een 14 jaar geleden, en ik ben daar ook meer dan eens al duwend mee thuis gekomen, dat de ganse straat dacht van koop u toch een nieuw brommerke, dikwijls denk je dan zelf, binnenkort zet ik de nest te koop, maar ik ben toch blij dat ik het nooit gedaan heb.

En je vespa staat er echt mooi bij, je zal zeker spijt hebben als je die verkoopt.

De volhouder wint ALTIJD

Link naar reactie

Je bent 16 en dan wil je wel wat, op alle gebied, maar bovenal dat het vooruit gaat en als het kan dat er een motor onder steekt. Zwijg me ervan, ik heb zelf zo een stel 16 jarigen in huis gehad. Een Vespa heeft de status van een icoon, en een behoorlijk werkend exemplaar is een symbiose van mechaniek en design, ontstaan uit bittere na-oorlogse noodzaak maar zo verfijnd, doordacht en uitgepuurd dat het alledaagse overstegen wordt. Een 2 PK is dat ook, en zo zijn er natuurlijk nog. Het is ongelooflijk knap dat een 16 jarige dit aanvoelt, voor de meeste leeftijdsgenoten is het enkel belangrijk een vervoersmiddel te hebben en dus grijpen ze naar boosterke of iets gelijkaardigs.

Ik begrijp dus je frustratie, en zeker als je de kans hebt je vesp te verkopen met recuperatie van de gemaakte onkosten, dan zou ook mijn geloof aan het wankelen gebracht worden. Als 16 jarige zou ik me echter ook niet vastpinnen op deze ene icoon, want geloof me vrij, heel veel design objecten, of het nu koffiepotten of meubelen zijn, zijn mooi van lijnvoering maar laten in gebruik soms heel veel te wensen over. Ik heb bijvoorbeeld een bestek van een Deens designer, schitterend om naar te kijken meer ermee eten, ho maar! Geloof dus niet dat een Zündapp or wathever probleemloos zal functioneren. Ik denk dus dat je het ene probleem zou inruilen voor een ander. Enig overblijvende optie is dan de vesp vervangen door….een boosterke of iets van die aard.

De vesp verkopen is blijkbaar niet zo moeilijk, dat kan dus later ook nog. Misschien kan je ze dus nog even bijhouden (praat eens met je ouders ?) en ga in op Fox’kes aanbod voor een nazicht en Stanneman's idee, rij er dan nog een tijdje mee en beslis in het voorjaar wat je ermee aanvangt.

En als je 16 bent staat of valt de wereld niet met een vespa hoor.

Walter

Ps: is dat hier de flair of wa?

Link naar reactie

maar nee jong, de Joepie :P

maar om op haar probleem terug te komen, ik heb het er gisteren met Mgent nog over gehad...als je een oud stukje mechaniek hebt om mee te rijden, zorg er voor dat je een modern rijtuig staan hebt ook als het je dagelijks vervoer moet zijn. Zeker als je niet tegen de stress bestand bent om telkens je toolbox binnenstebuiten te keren om je halve scooter aan reserve-onderdelen te vervangen. Let op, ik heb het zelf ook jaren gedaan en met plezier zelfs, maar het is niet voor iedereen weggelegd om te zeggen van joepie,mijne kabel is weer afgebroken om 1u56 's nachts, ik ga mijn pillampke es pakken en een nief kabelke steken sterwijl ik in de regen in een donker straatje 23km van huis sta.If you can't handle this kind of stress... koopt iets nieuws, de nieuwe vespa 50 schijnen zeer probleemloos te rijden en behouden toch nog iets van de oude charme. Een zundapp ziet er ook prachtig uit, maar je mag er verdomd zeker van zijn dat je met zeer gelijkaardige feiten kan geconfronteerd worden...

voila,

my 2 Euriescents

Link naar reactie

Da is toch wel.

Wat is er nu leuker dan met een Wespke in the middle of nowhere in panne te staan, en proberen een oplossing te zoeken. Later kan je dan zoveel sappige straffe verhalen vertellen, dat je kinderen en kleinkinderen uren aan je lippen zullen hangen. (je moet nu al aan de toekomst werken, die kinderen zullen wel eens komen ooit)

En zo leer je ook nog wat symphatieke mensen kennen, die een hulpeloos meisje uit de nood willen helpen (pas daar wel met op, dat we niet te symphatiek willen overkomen eh ;))

Link naar reactie

Ik denk al langer bij het lezen van je posts betreffende je problematiek hetgene stanman en fox hier zeggen.

Eens een vespa "goed staat" kan ik me echt niet inbeelden wat er de komende 1000en kms kan fout gaan buiten een sporadisch gevalleke zoals een kabel die breekt en dan nog...

Hetzelfde geldt voor uw Zundapp..

Link naar reactie

volg de raad van fox en stanman en ja zal snel uit de problemen zijn

DO or DO NOT, there is no try

dus laat eens deftig naar je wesp kijken, zorg voor een nieuwe carbu en desnoods nieuwe bekabeling en een grondig onderhoud en nazicht van het blok en je zal een eind verder staan.

Link naar reactie

Gewoon verkopen. Zonder denigerend te willen doen, maar het romantische, hippe idee dat je blijkbaar hebt van die oude Vespa's komt nu eenmaal enkel met pannes, gebroken kabels, op de gekste plekken in panne vallen en elke maand kosten.

Blijkbaar heb je ook het geld niet om hem eens deftig te laten reviseren. (en dan bedoel ik alles vervangen en niet enkel de bougie, maar blok open en stuk voor stuk nakijken en vervangen, met de kosten van dien !

Sommigen onder ons zijn dan nog zo verknocht aan hun hobby, dat ze dat er maar voor lief bij nemen.

Maar aangezien je zelfs overweegt om je Vespa te vervangen door een Zundapp, zal de microbe jou DNA nog niet aangetast hebben, dus gewoon verkopen die handel en koop u iets waarop je kan vertrouwen. Of dat dan een Zundapp is, daar heb ik mijn twijfels over. Al eens overwogen om zo'n nieuwe S te kopen, 50cc, vlot rijden, geen pannes en garantie !

Ik hoop dat ik je geen te lange tenen hebt.

Link naar reactie

Met alle respect, Josse, misschien heb je wel gelijk, maar dan wil ik toch ook even een ander verhaal brengen.

Mijn P200 heeft 850 euro gekost, de PX125 van Ann 650. Wij hebben nu zo'n 8000 km gereden, ik heb aan de mijne, noodzakelijke aanpassingen, alleen een bougie vervangen. De rest, cosa koppeling en andere flauwekul was gewoon luxe. Op die 8000 km, letterlijk door berg en dal, heb ik 1 keer een gebroken gaskabel gehad in Antwerpen en dat was met een halfuurtje opgelost. Die van Ann is een tijd terug gereviseerd, voor alle zekerheid en niet echt noodzakelijk, en heeft nu een nieuwe CDI gehad. That's it!

Om maar te zeggen dat het niet allemaal kommer en kwel hoeft te zijn. En, zoals ik al zei, gewoon ordinair boerenlomp verstand en logica.

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Margaux, verkoop je Vespa niet en doe wat Stanman zegt. Steek je scooter deze winter binnen bij Jan. Zorg dat hij weer betrouwbaar is! Met een Zundapp kan je toch net zo goed miserie hebben? Denk echt nog eens goed na over wat je doet!!

Link naar reactie

ik heb juist hetzelfde met de px, nog nooit een gaskabel gebroken, ik heb hem uiteindelijk wel na jaren rijplezier vervangen omdat hij hier en daar begon te rafellen, buiten een platte band heb ik daar nog nooit miserie mee gehad, behalve de eerste week toen ik hem kocht, en dat is 14 jaar geleden daar zat een verkeerde bougie in, maar wist ik toen veel, met de rally heb ik wel problemen gehad, maar dat was mijn eigen fout, gaskabel over door een scherp randje aan de geleiding in het stuur, smallend lager kapot, maar ik had de motor nog niet eens opengedraaid , en dacht dat het wel allemaal nog goed zou zijn, achter veer los gekomen (niet goed vastgedraaid).

Van de winter een 50n gerestaureerd, motor enkel nieuwe cilinder en piston, voor een kennis, nog niet 1 keer miserie mee gehad, nu staat de vespa thuis een jaar te overwinteren omdat die gast in bolivia zit, 1 keer per week start ik hem en rij een klein stukje, van de eerste kik draaid de motor. Het is gewoon niet mogenlijk dat de vespa van margaux niet kan worden hersteld zodat hij blijft rijden.

Het is zoals foxke zegt een motor van een vespa heeft echt niet veel nodig om te blijven draaien, een 2takt motor is over hat algemeen een simpel ding waar destijds goed is over nagedacht.Benzine lucht vonk , wat olie voor de nodige smering en draaien.

Link naar reactie

@Fox : je hebt voor een stuk gelijk, maar veel van de 50cc-tjes zijn Italiaanse importjes, die heel heel veel km afgebeuld zijn en dan met wat kunst en vliegwerk in orde gezet worden, klaar voor export. Overigens heb ik het gevoel/ervaring dat de smallframe-blokjes sneller 'op' zijn dan een PX.

Uiteraard kun je de meeste motortjes als nieuw reviseren, wat een optie blijft.

Link naar reactie

Hela! Heb zelf een p125x, deze vespa mankeert meer dan dat ie rijdt (ok ik overdrijf een beke maar enfin) Het mottige eraan is dat dit mijn hoofd vervoermiddel is. Ik heb al momenten gehad dat ik hem gewoon wou wegsmijten (en ja kwinten als ik het doe, doe ik het in de container achter uwen garage). Hij rijdt terug iet of wa, maar is nog steeds niet in orde. Als je al twijfelt, dan is dat niet zo'n goed teken. Ik heb geen geld om hem rijdend te houden, heb geen geld meer om hem deftig te laten maken, maar wegdoen kan ik niet ... Die vespa is my orange joy of life ... Zelfs al staat ie een jaar of twee in m'n garage gewoon te staan ... Ik doe 'em niet weg ...

Link naar reactie

Niet wegdoen Margaux!!!!! Lees alle antwoorden hierboven nog eens aandachtig en beslis dan.

Of investeer dan nog wat in je vespa zodat het allemaal tiptop in orde is of koop inderdaad zo'n S-model zoals hierboven afgebeeld, ook toch nog best te pruimen hé ;-)

Het was een fijne ontmoeting vorige week zondag

Link naar reactie

ik persoonlijk zou de vespa niet wegdoen. Doe zoals hier al enkele keren gezegd is: hem binnenbrengen bij jan (classicscooter) of danny (scootermarket) en zij zullen zorgen dat je vespa weer rijdt

het lijkt me eerlijk gezegd een beetje kortzichtig (niet aanvallend bedoeld, maar je moet een beetje verder door denken:)) dat je een andere classic, een zundapp, zou kopen in plaats van de vespa...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...