Ga naar inhoud
Vespaforum.be

125cc en beroepskosten?


PoisonIvy

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Sinds een paar weken denk ik er ernstig aan om me een scooter aan te schaffen.

Ik ben echter een complete leek al ken ik natuurlijk de Vespa wel en het mag gezegd, na een bezoekje aan de site

was ik al meteen verkocht. Liefst wil ik een 125cc, heb al meer dan 2 jaar m'n rijbewijs B dus dat is geen probleem maar welk model kies je dan?

Waar moet je op letten bij het kiezen van het model? Is enige rij-ervaring vereist of ben je er snel mee weg?

Hier op het werk wisten ze me ook te vertellen dat je de kosten van je "moto" kan ingeven in je beroepskosten en aangezien ik die scooter vooral

wil gebruiken voor woon-werk verkeer is dat natuurlijk interessant. Alleen, aanziet de belastingsdienst een 125cc scooter ook als een moto?

Heeft iemand van jullie als gewone werknemer daar ervaring mee?

Ciao!

Y

Link naar reactie

Ook een 125 cc is volledig aftrekbaar. Er is sprake over een motorfiets, dus ook een 125 is dat want je hebt een rijbewijs en nummerplaat.

Over het hoe en wat, kan je beter eens klikken naar onderstaande link bij de vrienden van motoren en toerisme die daar op hun forum een en ander over hebben geschreven.

http://www.motoren-toerisme.be/aspforum ... C_ID=12796

Indien je een beetje comfort op prijs stelt, dagelijks mee op de baan bent, zou ik uitkijken naar een Gts 125. Je hebt dan een moderne vespa onder de billen waar je kan op vertrouwen.

Link naar reactie
En, volgens mij zijn ook de helm en alle andere veiligheidskledij (jas, laarzen enz...) aftrekbaar. Dat is in elk geval zo in onze firma, dus ik vermoed ook als werknemer.

Groeten,

Peter.

Het kan absoluut zeker als werknemer!!!

Link naar reactie

Bij een motor is ALLES 100% aftrekbaar. Dus ook onderhoud, kleding, benzine,helm, verzekering etc. Gewoon zien dat je steeds een ticket of factuur hebt om te bewijzen in je aangifte.

Moto dien je af te schrijven, het aantal jaar hangt af van de moto.

Een nieuwe moto kun je als vuistregel 5 jaar nemen, een tweedehandse moto als vuistregel 3 jaar.

Uw eerste kostenplaatje is dus de aanschaf

aanschaf / aantal jaar = Aankoopkost

Tweede is de intrest op de lening. Dus niet uw afbetaling, maar alleen de intrest (wat de bank eraan verdient dus)

Dat kun je gemakkelijk uitrekenen (je krijgt de intrest per maand en dan doe je dat maal het aantal maanden dit jaar. Voor jou 8 maanden?)

Da 's een tweede kostenplaatje.

Intrest per maand * aantal maanden afbetalen = Intrestkost

Dan nog de verzekering, wegentaks, autobelasting, motortijdschriften, pechbijstand, rijvaardigheidscursussen (maar NIET je rijopleiding), ...

(je schrijft zo'n overschrijvingen af in het jaar dat je ze betaalt)

Reparatie en onderhoud breng je ook weer in het jaar dat je de rekening betaald.

Kledij mag opnieuw ingebracht worden, van sommige items (helm, motojas, motobroek, ...) vraagt de fiscus om die ook af te schrijven.

Een aantal mensen schrijven die af op twee jaar, anderen op drie jaar.

Een aantal items breng je wel volledig in in het jaar dat je ze koopt.

(zal we een beetje afhangen van de kostprijs)

Tenslotte mag je je kilometers nog inbrengen.

Je hebt opgeschreven welke de kilometerstand de moto had toen je hem kocht en je hebt op nieuwjaar de kilometerstand ook opgeschreven (dat is een pak gemakkelijker dan te moeten terugrekenen )

Kilometerkost is redelijk simpel te berekenen:

Aantal kilometers (km) * verbruiksverhouding (L/km) * forfaitaire kost benzine (€/L) = Kilometerkost

Kilometerkost - kilometervergoeding = in te brengen kilometerkost

(De kilometervergoeding is hetgene je van je baas krijgt ter compensatie voor je woonwerkverkeer)

Al dit dingen opgeteld geeft je een totale motorkost van het aanslagjaar.

En dat totaal breng je tenslotte in aan de verhouding van je woonwerkkilometers. (de fiscus wil alleen maar compenseren voor je beroepskosten)

totale kost * woonwerkkilometers / totale kilometerstand = in te brengen kost.

(ter info, die kost wordt afgetrokken van je totaal belastbaar inkomen en dat resultaat wordt vervolgens belast. Je zult dus niet datzelfde bedrag terugtrekken van de belastingen)

Link naar reactie

aah dank u wel voor de info. Had al wel vanalles gevonden over de manier van berekenen enz. maar was vooral onzeker of een 125cc scooter eveneens aftrekbaar is.

Bij deze dus opgeklaard. Rest me nu nog een keuze te maken. Zal me best maar eens naar een lokale dealer begeven zeker? Alhoewel de aankoop nog ni voor onmiddelijk zal zijn. Moet eerst zorgen dat ik dat beestje veilig kan wegzetten want de gang staat vol fietsen en een garage hebben we ni.

greets

Y

Link naar reactie

Nog even ter info: Als je je nieuwe moto (in dit geval 125 cc) afschrijft op 4 jaar (4 x 25% of degressief 40 - 24 - 20 - 16 %) gaat men dit zonder probleem aanvaarden; een 125 cc is trouwens niet heel duur en in dit geval kan je de afschrijving zelfs op 3 jaar (33,3 %) doen... Bijkomend kan je, omdat je toch al je moto inbrengt, de combinatie doen van moto met auto (bvb. 200 werkdagen waarvan 40 met de moto en de resterende (bvb. 170) met de auto). In dit geval kan je je kilometers met de wagen nog extra inbrengen aan 0,15 EUR/km. Als er iemand interesse heeft, mail me gerust, heb hiervoor een heel gebruiksvriendelijk "programmake" ineengeknutseld... Grtz, Tom

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...