Ga naar inhoud
Vespaforum.be

koppeling smallframe weer monteren: is dat altijd zo moeilij


maurice

Aanbevolen berichten

Ik werk voor de eerste keer aan een smallframe motor.

Nu wil ik de vernieuwde koppeling terug monteren in zijn "kooi".

Ik weet hoe het in theorie moet. Maar nu lukt het echter niet vlot om die "koppelingsplatengroep" over de as helemaal in zijn kooi te krijgen. Het pakketje blijft halverweg steken. Ik dacht dat het er vlotjes in moest gaan. En durf dus niet meteen te gaan forceren.

Zijn er ervaringsdeskundigen die het zelf al hebben gedaan?

Zou het kunnen dat de "kooi" verwrongen is?

Het ligt niet aan de koppelingsplatengroep: ik heb er twee, en het lukt met geen van beide.

Of is het normaal dat het niet vlot gat en moet ik gewoon blijven proberen?

Thanks voor enig advies.

Link naar reactie

heb vorige week ook lang zitten foefelen om die er bij mij PK-crosser terug in te krijgen. Je moet zorgen dat alle lippen mooi gelijk zitten en dat het dan nog eens precies klopt met de uitsparing van dat halve maantje op de as. En zorg ervoor dat dat maantje niet naar beneden tuimelt !

Link naar reactie

Pfff...

Ik krijg die koppeling wel mooi in zijn korf. Ook juist over de halve man zoals het moet. Maar naar mijn indruk wil ie dan niet genoeg zakken. De bovenste koppelingsplaat staat op dezelfde hoogte als de bovenkant van de korf ("clutch basket" - Kupplungskorb"). Ik krijg dat langs geen kanten dieper. Ook niet met de moer derop en aanspannen.

Toch nie normaal? Of misschien ben ik mis, en zit dat wel diep genoeg? Hoe weet ik dat? Ik zou eigenlijk een profielfoto moeten hebben van een smallframe koppeling die correct "in zijn korf zit"... Op internet vind ik er geen...

Link naar reactie

Voorzichtig met de moer, Maurice

Waarschijnlijk zijn het de tandwielen van de koppeling die niet in deze van de kerstboom/tussenas schuiven.

Steek een schroevendraaier in een gat van de slitpen en draai met de uitgaande as.

Het moet lukken!!

Vooral niet vloeken!!

René

Link naar reactie

haal die koppeling eens terug uit elkaar en zet de korf er eens alleen op, zonder platen en zonder half maantje. En dan stap voor stap uitzoeken wat nu precies voor problemen zorgt.

Wat René schrijft snap ik niet goed, bij een smallframe haal je toch gewoon enkel de koppeling eruit en dat primair tandwiel blijft toch gewoon zitten?

Link naar reactie

ook goeie reis rené

en uit de antwoorden leid ik af dat ik mijn probleem niet duidelijk genoeg heb verwoord...

heeft er niemand een duidelijke foto van een al in de motor correct gemonteerde smallframe koppeling, waarbij vooral de zijkant goed te zien is?...

Link naar reactie

Maurice,

toen ik mijn sprint restaureerde (waaronder ook de koppelingsplaten en veren) heb ik ook moeite gehad om deze diep genoeg te krijgen. Ik weet niet of er verschil is tussen een small of largeframe maar in mijn geval zette het halve maantje zich steeds een beetje scheef waardoor de koppeling niet diep genoeg ging. Een beetje vet loste dit op.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...