Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vliegwiel demonteren


RoelRoel

Aanbevolen berichten

Als je de moer die op de as zit losdraait dan zou het vliegwiel mee moeten komen omdat de borging het vliegwiel eraf 'trekt'. Tot zover de theorie maar in de praktijk komt er niks los. Kan iemand me advies geven ? Hoe hou je de as eigenlijk het beste 'stil' terwijl je aan de moer draait? Kan je de draad zo niet beschadigen? Ik durf geen kracht zetten dus ga ik eerst wat goede raad afwachten.

Op de foto zijn de moer en de borging eraf maar die staan er nu terug op.

achter%20vliegwiel.jpg?imgmax=512

Link naar reactie

Denk dat een vliegwieltrekker de enige oplossing is!! Zo afdraaien zal nie lukken aangezien je tegelijk moet draaien en trekken. Iemand in de buurt zoeken die er enen liggen heeft...

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/flywheel.html

Succes.

Link naar reactie

Nog een laatste keer geprobeert en... hij is los. Wat een genot toch hé als er ineens iets lukt... Nu moet ik nog eens uitzoeken of alles hier 'in orde' is want men zegt me dat ik normaalgezien een verdeler zou moeten hebben met drie aansluitpunten terwijl ik er vier heb. Ze zijn ook alle vier aangesloten. Helemaal bovenaan de foto zie je de 4 draden naar buiten lopen (in 't wit genummerd). Die gaan naar de verdeler.

spoelen1.jpg?imgmax=512

Link naar reactie

beste roelroel dat kleine spoeltje is voor zover ik weet bedoelt voor het stoplicht

renoretro verbeter mij als dit niet zo moest zijn ,ik dacht het van u gehoord te hebben

Link naar reactie

Hi Roel om het vliegwiel te blokkeren bestaat een stop die in de plaats van de bougie gedraaid wordt

Dat kleine spoeltje geeft 7 volt en is enkel te vinden bij modellen met batterij en is verbonden met de selenium gelijkrichter.

Don’t shoot me if I'm wrong . I'm doing my best.

René

Link naar reactie

beste rené,wil je zeggen dat ik voor mijn vl1t een batterij en een gelijkrichter moet aanschaffen om mijn stoplicht te laten werken (want volgens mijn weten dient dat spoeltje voor het stoplicht)kan ook mis zijn ze ,maar dacht het van renoretro gehoord te hebben

groetjes Raf

Link naar reactie

dag rené ik heb geen batterij maar wel het spoeltje ,ik dacht volgens uw redenering dat ik mij dat(batterij en gelijkrichter) nog moest aanschaffen,maar mijn probleem is de bedrading van al die spoeltjes,de mijne is net dezelfde als foto van roelroel,maar bij mij waren de draden niet meer aangesloten,graag had ik geweten aan de hand van die foto hoe ik de draden moet aansluiten,vb ,bij spoel a heb je 2 draden,draden van externe bobijn waar aansluiten ,draad van condensator,

alvast bedankt

ps heb al op scooterhelp gekeken naar elek schema ,maar daar staat de externe bobijn en het kleine spoeltje niet op

Link naar reactie
Wat is uw probleem? Hebt ge geen batterij en wel een een klein spoeltje?

Hi Raphael. Als uw scooter geen batterij heeft en wel een spoeltje horen naar mijn mening stator en scooter niet bij elkaar. Dat kleine spoeltje met dunne draad is naar mijn bevindingen gemaakt om op een of andere scooter de batterij van 6 volt op te laden.

Maar troost je. Als je het remlicht van 10 watt op dat spoeltje aansluit zal het wel keurig werken. Maar de kans bestaat dat het spoeltje na enige tijd begint te roken.

De externe bobijn wordt over de onderbrekercontacten aangesloten, waar ook de condensator aanhangt.

René

Link naar reactie

Op de schema's waarover ik beschik zie ik ook geen klein spoeltje. Ik heb vroeger al eens beweerd dat de bedradingsplannen bij Vespa nogal eens durven afwijken van de werkelijkheid.

Met of zonder batterij kan men een stator met klein spoeltje gebruiken. En nu? niet aansluiten? verwijderen? voor remlicht gebruiken?

Ik heb enkele verbrande kleine spoeltjes liggen en kwamen uit scooters die ooit batterij hadden.

Daarom durf ik met bepaalde zekerheid zeggen dat deze spoeltjes dienen voor het bijladen van de batterij.

Die met serieuze argumenten kan aantonen dat ik verkeerd ben zou ik graag horen.

Het is mooi weer ik trek naar buiten

René

Link naar reactie

Roel, dat zou natuurlijk een uitleg zijn.

Moest je het kleine spoeltje voor remlicht gebruiken gebruik dan een schakelaar die contact maakt als je remt. Niet een schakelaar die de stroombron kortsluit. Want in dat geval loopt er, als je niet remt, een maximale stroom door het spoeltje met rook tot gevolg

Link naar reactie

beste rené dat schakelaartje bezitten we alletwee (roufio en roelroel)je kan het trouwens zien op de geposte foto's van roelroel in topic techniek onder de titel vl1t remlicht ,is dit een normale situatie

dus ik denk bij deze dat het spoeltje als enig doel heeft het stoplicht te voorzien van stroom

groetjes Raf

Link naar reactie

Juist Raph Ik heb hier ook een VL1M motor serienr 44638 liggen met remschakelaartje, maar de stator is er niet bij.

Maar ik zag ook Vespa's met hetzelfde spoeltje dat dienst deed om de batterij bij te laden.

Bedankt voor de info we leren nog altijd bij.

René

Link naar reactie

tegen wie zegt het, ik leer hier zelfs meer dan op school vroeger,maar dat zal wel aan mij liggen zeker,alvast bedankt voor deze heel zinnige conversatie rené en wie weet zien we elkaar ooit eens op de een of andere rit

groetjes Raf

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...