Ga naar inhoud
Vespaforum.be

kader recht krijgen


twanneken

Aanbevolen berichten

Ben bezig met restauratie van een PK50XL.

Op bepaalde plekken is de kader een beetje scheef en geblutst wegens een ongelukje.

Ik heb een maat die hem kan rechtkloppen door hem te verwarmen.

Wat denken jullie, is dit een goed idee want het schijnt wel dat dit (het verwarmen) het materiaal minder stevig maakt en mogelijk spanning kan bevatten...

Link naar reactie

ja maar, uw geslacht kunt ge niet invullen in uw profiel, als er bij 'werkelijke naam' in het profiel 'Jo' of 'Chris' stond, wat zou ge dan gezegd hebben ?

Link naar reactie

Beste Anthony

Ik geef geen antwoord aan iemand die zijn profiel niet wil invullen. Dit is ook de vraag van 70% van de actieve forumleden.

Als ge vindt dat dit allemaal zeveraars zijn denk ik niet dat ge op uw vragen veel antwoorden moogt verwachten.

Rene

Link naar reactie

Ik denk dat het hier niet ging om dat uitblutsen maar wel om dat opwarmen, wat idd wel het metaal doet verzwakken maar na afkoeling zou dit zijn sterkte moeten terug winnen.

Mike.

Link naar reactie
ja maar, uw geslacht kunt ge niet invullen in uw profiel, als er bij 'werkelijke naam' in het profiel 'Jo' of 'Chris' stond, wat zou ge dan gezegd hebben ?

Jufrouw zeggen natuurlijk.

Willem, Als ik het geslacht niet weet zeg ik uit eerbied voor de dames - jufrouw - zo simpel is dat. Ik wil geen affront.

Wees gerust Willem, over de aard van uw tussenkomst, verstandig of dom, zal ik niks schrijven hoor!

Rene

Link naar reactie

Spillie,

Dat klopt inderdaad. De metaalstructuur veranderd in positieve zin wanneer het, zoals het vespa frame, in een vorm wordt getrokken tijdens de fabricage. Achteraf verwarmen van het frame zou de eigenschappen om zeep kunnen helpen wanneer het frame te warm wordt gestookt. We praten dan wel over temperaturen waarbij het metaal een rode gloed begint te vertonen. Of een mindere structuur ook werkelijk een probleem zal zijn voor de sterkte van het frame weet ik niet. De sterkte van het vespaframe zal af fabriek wel overgedimensioneerd zijn. Ik denk dat ik het wel zou aandurven om het frame te verwarmen, echter niet te veel. Bovendien moet je uitkijken voor de vele puntlassen waarmee de zaak aan elkaar zit. Het is het proberen waard. Ik heb ooit eens een spatbord uitgedeukt met alleen een bolkophamer. Dagen beziggeweest.

Er is geen deuk meer te bekennen. Bij een frame is dit moeilijker, de verleiding om de boel op te stoken is dan groot. Ik zou het doen.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie
ja maar, uw geslacht kunt ge niet invullen in uw profiel, als er bij 'werkelijke naam' in het profiel 'Jo' of 'Chris' stond, wat zou ge dan gezegd hebben ?

Jufrouw zeggen natuurlijk.

Willem, Als ik het geslacht niet weet zeg ik uit eerbied voor de dames - jufrouw - zo simpel is dat. Ik wil geen affront.

Wees gerust Willem, over de aard van uw tussenkomst, verstandig of dom, zal ik niks schrijven hoor!

Rene

danku danku, uw wijsheid en ironieloze verdraagzaamheid sieren u!

Link naar reactie

Ik studeer Mechanische vormgevings technieken, Dit gaat in het algemaan over CNC maar wij krijgen ook materialenleer.

Heb even een tabel opgezocht dat ik nog moest leren voor mijn exaam.

Hangt er van af tot hoeveel graden je gaat opwarmen natuurlijk:

Ferometalen en legeringen:

Wat gebeurt er met de smelttemperatuur van staal indien je koolstof toevoegt aan ferriet?

Als je tot 4,3% toevoegt daalt de smelttemperatuur tot 1145°C als je tot 6,67 % C toevoegt stijgt de smelttemperatuur tot 1600°C

Wat gebeurt er met de stollingstemperatuur indien je koolstof toevoegt?

Voor 1,7 % C daalt de stollingstemperatuur langzaam tot 1145°C om dan constant te blijven voor de hele legering.

Wat gebeurt er met de omvormingstemperatuur indien je koolstof toevoegt aan het ferriet?

Dan daalt die tot 721°C voor 0,9% en stijgt tot 1145°C voor 1,7 %C.

Het is misschien niet al te duidelijk maar als men gaat opwarmen en afkoelen verandert wel degelijk de structuur van het metaal. Misschien dat als je het helemaal uitbluts, al je gaten al voorboort waar alles moet komen, dat je het dan hard. zou dit eigelijk geen goed idee zijn? U frame harden? kan je er wel niet meer in boren maar dan is het materiaal veel steviger:

Wat is harden? Welke structuur bekom je?

Harden betekent het mat verhitten tot in het austeniet gebied en dan snel afkoelen door de snelle afkoeling blijft de koolstof in de oplossing en wordt het austeniet opgezet in het harde martensiet.

Als het niet duidelijk ik, ik heb mijn boek op pc staan, kan het altijd doorsturen als je wilt.

Khoop dat ik niet teveel gelult heb =D wou gewoon helpen.

Mvg,

Kevin

Link naar reactie

@ RENE : Ik wil me best excuseren als iemand mij verkeerd begrepen heeft maar ik heb nergens op dit forum gezet dat het hier allemaal zeveraars zijn... Misschien wordt ik verward met iemand anders maar soit ik wil hier absoluut geen ambetante situaties veroorzaken. Ik dacht gewoon voor te stellen om terug ontopic te gaan nadat ik jullie liet weten dat ik een man ben.

@SPHINX, SPILLIE en BOLDERIK: Merci voor de info, ik ga dat verwarmen gewoon achterwege laten wegens tijdsgebrek. Zal alles wel gewoon uitblutsen en bijplamuren.

Link naar reactie

@twanneke

Beste Anthony

De opmerking aangaande zeveraars vas voor alias Sanka bestemd die ook Anthony heet. Op dat moment was uw profiel nog niet ingevuld. Dat ik geen gewonen ben zul je aan mijn antwoorden wel gemerkt hebben. Maar een helderziende ben ik zeker niet.

Welkom op het Vespaforum.

Er zitten hier echte Vespa specialisten die graag op uw vragen een antwoord geven, het enigste dat zij willen is een ingevuld profiel.

Groetjes uit Oostende

Rene

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...