Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Elektrisch probleem verlichting


Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi, ik heb mijn VNA ietwat gemoderniseerd: voorzien van remlicht en remlichtschakelaar (normally closed model), en daartoe ook een iets modernere grondplaat geplaatst, met 5 kabeltjes. Claxon en remlicht heb ik aan de praat, maar koplamp en achterlicht doen bijna niks.

Volgens mij kom ik qua elektrisch schema in de buurt van de Sprint: https://scooterhelp.com/electrics/pages/VLB.150sprintv.html. Als ik het goed begrijp wordt de verlichting dan door groen en geel parallel gevoed (die komen bij elkaar in de stuurschakelaar): druk je de claxonknop in, dan wordt groen via de claxon en wit geleid (zodat de claxon af gaat), en anders komt deze direct samen met geel.

Iemand een idee wat daar mis gaat? Als ik de koplamp eruit haal dan wordt (uiteraard) alleen het achterlicht gevoed zodat ik wel íets van licht zie, en het valt me op dat het achterlicht feller brandt als ik alleen de gele kabel aansluit (en de groen dus los laat). Alsof groen en geel elkaar tegenwerken (uit fase lopen) in plaats van helpen. Het betreft een conventionele contactpuntontsteking en het vliegwiel heeft 6 magneten.

aangepast door f4_1400
Link naar reactie

Op basis van "iets wat lijkt op" valt er er helaas niet veel zinnigs te zeggen, vrees ik. VNA en VLB hebben niet echt gelijkende kabelbomen. Welke kabelboom zit er nu in? De originele VNA aangepast? Of een vers exemplaar; if so: welke?  Probeer desgevallend je huidige kabelboom eens uit te tekenen op papier en verschillende kleuren.

(Of steek ineens een 12v-ontsteking en een conversiekabelboom :D)

Link naar reactie

VNA aangepast, namelijk remlichtbedrading toegevoegd. Verder is er nauwelijks verschil: er gaan nog steeds een voedende groen en gele kabel naar voren toe. Ik heb het idee dat groen en geel verkeerd combineren in de stuurschakelaar, of misschien klopt er iets niet aan het vliegwiel (aantal poolparen verkeerd).

Link naar reactie

Duidelijk schema. 

Schermafbeelding 2024-05-08 om 10.48.37.png

Link naar reactie
18 uren geleden, f4_1400 zei:

VNA aangepast, namelijk remlichtbedrading toegevoegd.

Alles is afhankelijk van wat je waar bijkomend hebt aangesloten. 

Link naar reactie

Dank voor de hulp! Uiteindelijk ben ik eruit gekomen door de website die Wilby indirect tipte, https://www.vespa-klub.dk/EL_english.HTM, schema 11: dit toont dus niet alleen de nummers van de contacten op de stuurschakelaar, maar ook daadwerkelijk het elektrische schema.

Het bleek dat in mijn geval geel en groen helemaal niet gekoppeld (parallel geschakeld) horen te worden: geel voorziet het achterlicht, en groen voorziet claxon en koplamp in serie van stroom. Daarbij is de claxon kortgesloten (waardoor deze niks doet), tenzij je de claxonknop indrukt.

Die website verwoordt ook mooi dat er nogal wat variatie in Vespa bedradingsschema's is: it seems that the Piaggio engineers never became satisfied and therefore constantly tried a different approach. Or did they replace the engineers for every model? A lack of systematics seems to be the rule.

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...