nero Geplaatst: 18 april Delen Geplaatst: 18 april (aangepast) Vraagje: Hoeveel tanden heeft de koppelingskorf van een P125ETS, ttz: de korf die ik eruit haalde heeft er 61, de nieuwe korf die ik bestelde heeft 69 tanden. Wat doet dit aan het rijgedrag? Het klein tandwiel heeft 27 tanden. Gear ratio is 2.56. Groetjes, nero. Alvast bedankt voor de info! Groetjes, nero. 18 april aangepast door nero Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 april Auteur Delen Geplaatst: 18 april (aangepast) . 18 april aangepast door nero Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 18 april Delen Geplaatst: 18 april pk 125 ets ? past dat 27t primair dan nog in combinatie met de 69 korf ? 69 tanden werd gebruikt voor pk 50 cc met primair van 14t/15t en evt 16t maar zoals steeds > kan mis zijn Als dat past ...minder trekkracht > veeeel meer snelheid 1 Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 18 april Delen Geplaatst: 18 april gecheckt dat past ....en zal niet veel uitmaken met orgineel 1 Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 april Auteur Delen Geplaatst: 18 april Ratio van de koppeling die erin zat (weet niet of die origineel is) is 61/24. Lijkt me dat het optrekken met de nieuwe koppeling idd minder zal zijn. @Adrian: reeds bedankt voor de info! Groetjes, nero. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 19 april Delen Geplaatst: 19 april (aangepast) 14 uren geleden, Adrian zei: 69 tanden werd gebruikt voor pk 50 cc met primair van 14t/15t en evt 16t Da’s niet hetzelfde tandwiel. Flink verschillende diameter en tandvorm. 24/61 of 27/69 (meestal rechte vertanding) maakt qua snelheid en koppel vrijwel geen verschil. De laatste is eerder geschikt voor hoog vermogen setups door het groter vermogensspreiding over meer tandwielen en kleinere tolerantie. Zolang je onder de +/- 20pk blijkt is 24/61 helemaal prima. Mijn VMC 135 CP-58 haalde 105km/u aan 10.000rpm in 3de versnelling op testbank 🙂 (theoretisch +/- 130-135 in 4de). 19 april aangepast door Frederik9111 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 19 april Delen Geplaatst: 19 april (aangepast) 14 uren geleden, nero zei: Ratio van de koppeling die erin zat (weet niet of die origineel is) is 61/24. 61/24=2,54 69/27=2,56 19 april aangepast door Frederik9111 1 Link naar reactie
nero Geplaatst: 19 april Auteur Delen Geplaatst: 19 april Bedankt Frederik! Zal idd niet veel verschil uitmaken. Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 mei Auteur Delen Geplaatst: 4 mei Alles opnieuw gemonteerd, kabels aangesloten en wat blijkt... krijg de motor niet in versnelling. Niet in 1ste en niet in 2de versnelling. Heb een BGM-schakelkruis (BGM6555) gestoken en vraag me nu af of dit de oorzaak is. Alles opnieuw demonteren en motor open smijten zekers? Groetjes, nero. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 4 mei Delen Geplaatst: 4 mei ook niet manueel aan de selector zelf ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 mei Auteur Delen Geplaatst: 4 mei Nee, heb hem met veel moeite in en uit versnelling gekregen toen de motor op de stand stond (niet draaiend). Dacht dat het met draaiende motor beter zou lukken. Kon het kruis wel op de as hertrekken (ging vrij vlot) zonder de tandwielen. Ik vermoed dat een te laag oliepeil niet de oorzaak kan zijn? Groetjes, nero. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 4 mei Delen Geplaatst: 4 mei een nieuw kruis gaat wel wat straffer , maar zelfs zonder olie moet je kunnen schakelen. speling tandwielen gecheckt , en of of ze wel juist zitten en niet omgekeerd ? ook nieuwe veer en balletjes ? 1 Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 mei Auteur Delen Geplaatst: 4 mei Veer en balletjes zijn de oude, maar waren nog mooi rond. Speling op de tandwielen was er bijna niet. Mogelijk heb ik me gemist met de tandwielen. De motor staat weer op het statief, ben benieuwd... Alvast bedankt voor de hulp! Groetjes, nero. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 4 mei Delen Geplaatst: 4 mei om zo een dingen te vermijden is alles even "droog" monteren en een tweedelige krukaslager aan vliegwielkant gebruiken ideaal 1 Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 mei Auteur Delen Geplaatst: 4 mei 1 uur terug, Adrian zei: om zo een dingen te vermijden is alles even "droog" monteren en een tweedelige krukaslager aan vliegwielkant gebruiken ideaal Die zit er standaard in. Is er eentje om te vermelden in de top 5 van het verkloten van een dag... De bout die de versnellingshendel bovenaan op zijn plaats houdt was te hard aangespannen, of beter er ontbrak(en) 1 of meerdere rondel(en). De motor hoefde er zelf niet van onder, laat staan volledig uiteen. Maar weer een lesje bijgeleerd. Bedankt voor het meedenken, gedeeld leed is half leed zekers. Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 mei Auteur Delen Geplaatst: 4 mei 't Was nog iets meer. De aftermarket hendel was minder diep uitgeboord vermoed ik waardoor de hendel , zelfs met 2 rondelen vast kwam te zitten. Heb dan maar de bout onderaan wat ingekort. Alles zou nu moeten functioneren. Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 mei Auteur Delen Geplaatst: 4 mei Teveel vernieuwen voor alle zekerheid is toch ni ideaal zonder aanpassingen. Groetjes, nero. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen