Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Probleem met koppeling Vespa 50r


Aanbevolen berichten

Hoi.

Ik heb een probleem met de koppeling van mijn Vespa R50.

Ik kan het handvat draaien zonder de koppeling in te knijpen. Kan m dus niet in een versnelling zetten.

Ik heb wat gelezen over het afstellen van de versnellingkabels maar daarbij moet ik het motorblok vrij zetten, maar dat gaat alleen nog wanneer ik de koppeling in knijp. Dus vastgezet met een elastiek maar dat werkt natuurlijk niet want als ik dan de versnellingkabels vast zet zit het handvat ook nagenoeg vast. Hopelijk ben ik duidelijk. 😁

Weet iemand de oplossing?

Link naar reactie

Begin met de regelvijzen van de kabels, onderaan de motor, voor het versnellingsapparaat, gelijkmatig uit te draaien. Met een beetje geluk kan je dan wel schakelen en de kabels deftig afstellen. 

Kijk ook eens na of 1 van de  kabels aan het stuur niet is losgekomen. 

De vespa vooruit en achteruit bewegen kan ook helpen om de motor uit versnelling te krijgen. 

Groetjes, nero.  

Link naar reactie

ik probeer het te begrijpen:

je kan aan het handvat draaien zonder de koppeling in te knijpen, maar dan schakelt hij niet (hij blijft dus in een versnelling staan of juist in zijn vrij?)

 

Wat vraagjes:

voel je wel weerstand als je de koppeling inknijpt?

zitten de schakelkabels in het stuurhuis nog goed (even kijken door de koplamp te verwijderen)

als je het handvat draait beweegt dan wel het schakelmechanisme? 

 

 

Link naar reactie

Hoi Sjoerdo.

Bedankt voor je reactie.

Ik kan het handvat vrij bewegen zonder de koppeling in te knijpen. Er is geen weerstand wanneer ik het in knijp. Je voelt geen klikjes meer bij het draaien aan het handvat. In het handvat zit de kabel op zijn plek. Ik zie ook dat de kabel bij de motorblok mee beweegt wanneer ik aan het andere uiteinde trek.

Dus één van die kabels komt in het handvat uit, maar waar gaat die andere kabel naar toe? 

 

Link naar reactie

HIer een oudere thread met wat informatie.

er gaat 1 kabel helemaal je hadvatbuis in naar je koppeling, de twee kabels voor je versnelling gaan naar het uiteinde van de handvatbuis deze zitten op een ronde schijf die je vanuit je koplamphuis zou moeten kunnen zien.

 

Maar ik lees twee dingen:

geen weerstand op je koppeling (dus probleem met koppeling of koppelingskabel)

geen klikjes bij het wisselen van versnelling (hopelijk een probleem met loszittende kabels, dat zijn idd de kabels van de foto die je hebt gepost)

 

controleer allereerst of de kabels allemaal goed zitten en of de kabelstop ook goed vastzitten en dus niet schuiven over de kabel. Zou ook zeker even je koplamp verwijderen en kijken of de versnellingskabels op die ronde schijf nog goed zitten.

Mogelijk een interne kabelbreuk, kijk ook een of je aan de achterkant van de vespa aan de binnenkabel kan trekken en dat deze eruit komt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Die onderste stelschroef op de foto is een goede, alleen zit het eindstukje niet helemaal op zijn plaats.

De bovenste stelschroef op de foto lijkt die van de koppeling te zijn.

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Hoi Sjoerdo.

Bedankt voor je reactie.

Ik kan het handvat vrij bewegen zonder de koppeling in te knijpen. Er is geen weerstand wanneer ik het in knijp. Je voelt geen klikjes meer bij het draaien aan het handvat. In het handvat zit de kabel op zijn plek. Ik zie ook dat de kabel bij de motorblok mee beweegt wanneer ik aan het andere uiteinde trek.

Dus één van die kabels komt in het handvat uit, maar waar gaat die andere kabel naar toe? 

 

Weet nu (met hulp) waar de kabels horen te zitten. Ze zaten geen van beide meer in deze haken.

markup_1000018936 (1).png

Link naar reactie

ja dan doet hij niet meer :) 

 

hoop dat je de stelschroefjes nog goed kan vastzetten, de eerste kabel ziet er redelijk versleten uit, misschien overwegen de binnenkabel te vervangen...

Link naar reactie
7 minuten geleden, Sjoerdo zei:

ja dan doet hij niet meer :) 

 

hoop dat je de stelschroefjes nog goed kan vastzetten, de eerste kabel ziet er redelijk versleten uit, misschien overwegen de binnenkabel te vervangen...

 

Link naar reactie

Een van die kabels hing naast een ander haakje (zie eerste foto) dus dacht dat ie daarachter moest haken. En dacht ook dat die andere kabel ermee te maken had, maar dat bleek dus de koppeling draad.

Nu weet ik waar de versnellingsdraden wél horen te zitten, was even een zoekplaatje. 😂

Maar goed, al doende leert men. Bedankt voor jullie hulp Nero en Sjoerdo. Eens kijken of het mij zo gaat lukken.

Link naar reactie

Doe jezelf een plezier en steek ineens verse kabels. Je eerste versnellingskabel is al uiteengerafeld voorbij het stelpunt. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...