Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa pk50 automatica


Aanbevolen berichten

Vespa liefhebbers!

Aan een automatica klussen is niet eenvoudig, dat is wel duidelijk. Het blok is vervangen, nieuwe zuiger, zuigerveren, brandstofkraan, benzineleiding, kabelboom problemen verholpen, trekveren + koppeling, rolletjes vervangen en ga zo maar door. 

Nu liep de automaat best vlot, trok de eerste paar keren goed weg, topsnelheid 50kmpu. Huidige staat:

IMG_4882.thumb.jpeg.6e28dd2b3dc6089718b713c29ef10422.jpeg

Na het vervangen van de trekveren is de koppeling eraf geweest en is mogelijk een rolletje scheef geschoten. 
Resultaat:

71F7FF3D-430E-418A-9348-8144184F825F.thumb.jpeg.e3fe972f57784b75eb69652ce41c14d3.jpeg

D034D4F5-B370-46E0-BC01-B5ABB46AA2ED.thumb.jpeg.ff43ceccc51ebd71cdf71fa9baf075dc.jpeg
Ik heb nog dezelfde rolletjes: Malossi 16 x 13 van 4.1 gram. Daar zit dus 2mm speling tussen. Zal hetzelfde met deze verpeste vario nog een x gebeuren? 

Zouden jullie de originele rolletjes weer gaan gebruiken? Hiervan zijn de cups bijna allemaal in matige tot slechte staat, voor het mooie heb ik nog minimaal 6 nette nodig. Iemand tips?

 

aangepast door StefanM
Link naar reactie

Op ebay had ik kunst rolletjes gevonden , elk was 3gr .

Weet niet of je vario niet bruikbaar is . Je kan eens proberen of eventueel bewerken met 2 metaal pasta ?

Maar heb hier geen ervaring voor de vario dingens .

 

Link naar reactie

Rolletjes moeten 15x15 zijn, anders kunnen ze scheef gaan liggen (ook ik spreek uit ondervinding). Lang gezocht, die eBay rolletjes zijn de wel de correcte maat. Lichtere rolletjes betekent iets sneller optrekken, maar ook iets langer eer de top snelheid bereikt is. 

Link naar reactie

ook hier ben ik het voorjaars onderhoud aan het uitvoeren aan de automatica (van de vrouw) ik had 3d geprinte rolletjes die helemaal ovaal gedrukt waren. nu PTFE rol besteld met een diameter van 15mm hier wil ik met de draaibank nette rolletjes gaan maken van 15x15 om vervolgens uit te boren tot een gewicht van ongeveer 4gr. (orgineel is rond de 6) welke trekveertjes heb jij gemonteerdt en heeft het baat?

20240308_172231.jpg

Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker weten weer terug naar de 15 x 15  rolletjes. Mijn broer heeft er blijkbaar nog wat liggen dus ik ga voor nu terug op de standaard rolletjes. Wat betreft de metaalpasta denk ik dat ik het nog even laat.

@Koosbaar dit is een interessant project, ik ben benieuwd hoe je zelfgemaakte rolletjes uitpakken. Als je er wat over hebt zou ik ze graag willen testen.

Ik heb nu de witte Mezoly +1000rpm trekveren in de koppeling. Leek mooi te helpen tot het rolletje scheef kwam te liggen. Wel lastig om ze er in te krijgen, nog strakkere trekveren waren onmogelijk voor mij.

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

heb de rolletjes gedraait, en zitten nu zonder te boren op een gewicht van 5,4 gr. ik wil dit eerst proberen en zal het 2e setje uitboren tot 4.5 gr. ook heb ik de trekveren veranderd. blokje  staat weer in elkaar maar zal even moeten wachten op de Sito+ uitlaat en bochtje. heb nu nog de standaard snaar. maar heb een snaar gevonden die net wat langer is. hoop volgend weekend weer te rijden.

20240401_140057.jpg

20240401_144310.jpg

Link naar reactie

Mijn ervaring met zulke lichtere rolletjes was initieel een feest, de Vespa trok vlotter en was een plezier om te rijden.

Na langere tijd bleek echter dat die kunstof rolletjes niet rond bleven en er deukjes in kwamen, waardoor het feest wat minder werd. Hopelijk heb jij dat probleem niet, maar zorg er toch maar voor dat je vario gleuven niet teveel bekrast zijn.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...