Jump to content
Vespaforum.be

Vespa pk50 xl elestart v5x3t blokrevisie


Recommended Posts

Ik heb sinds enkele maanden een Vespa PK50 XL Elestart uit 1986.

Schermafbeelding2024-01-14214114.png.cfbcfdcbbf22d334e1b58a5fae987827.png

Nadat ik er de afgelopen maanden met veel plezier op heb gereden is het tijd om het blok te reviseren. Er lekt olie bij de versnellingsbak en de versnellingen/koppeling slippen soms door tijdens het accelereren. Na een korte inspectie blijkt dat er een 85cc DR (3 poorts) cilinder op te zitten.

IMG-20231230-WA0008.thumb.jpeg.1beea9161326c301997b318d88ee6bb7.jpeg

De carburateur is een SHB16.16F (niet origineel?). 

Snapchat-17983800.thumb.jpg.062134a4b2d6d794d74db86babc1014f.jpg

Nu heb ik zelf ervaring met het opknappen van Piaggio Ciao's en Citta's, in vergelijking met de PK natuurlijk iets simpelere techniek. Na enig speurwerk op dit forum en andere sites heb ik op SIP een lijst gemaakt met onderdelen die ik denk nodig te hebben voor de blokrevisie (https://www.sip-scootershop.com/nl/notepad/jydXuh4Bv0SCLmqnvmGWag).

Staat hier volgens jullie alles in of mis ik nog iets? Wat de koppeling betreft, is het noodzakelijk om meteen alles te vervangen of beter eerst na te kijken of het noodzakelijk is om onderdelen te vervangen?

De uitlaat is nog oriineel en hiermee loopt het blok ongeveer  en heeft voldoende koppel om met twee personen te touren. In principe wil ik hier niets aan veranderen. Ik heb nog een donorblok waar een 75cc DR (Formula) op zit. Is met deze cilinder meer koppel/topsnelheid mogelijk? Wellicht nog met een Sito uitlaat?

IMG-20231230-WA0010.thumb.jpeg.4313135883f70aa85e825ea0f211ee73.jpeg

Ik hoor graag jullie mening!

Link to comment

mijn gedacht

 

Als je tevreden was van je  16/16 - dr 85 set up, .....gewoon nieuwe piston ringen steken , en eventueel als budget toelaat een bgm pro big box uitlaat,

>ik zou ook dezelfde oefening eens maken op SC of 10polici 

>vergeet de 2 borgringen van de primair en koppeling  niet 

> standaard pakking set werkt prima ipv de fancy sip of bgms die 20 € meer kosten , maar das persoonlijk 

> kickstart rubbers ineens vervangen

> gewone drieplaats koppeling setje  bestellen , met mischien nieuwe veer erbij 

> setje sproeiers en nieuwe vilten ring voor carb   > 60 hoofdsproeier lijkt me een beetje weining voor een 16 16 F carb en een 85 cc 

 

grts

 

Link to comment
1 minuut geleden, Adrian zei:

60 hoofdsproeier lijkt me een beetje weining voor een 16 16 F carb en een 85 cc 

Dat dacht ik ook meteen. Langs de zijkant van de carb zit de ralenti-sproeier (uit het hoofd 38). De standaard pilot jet is véél te arm voor 85cc, best meteen 45 o.i.d. Main jet zit meestal rond de 75-82. Die "50" is overigens gewoon de choke, die hoef je niet aan te passen.

In het SIP lijstje ontbreekt m.i. nog een schakelkruis, een kickstarttandwiel, de rubberen kicktstarterbuffers, uitlaatpakkingen en de juiste (!) pistonringen als je bij de 85cc blijft (nu voor 75cc ringen).

Op 14/1/2024 om 21:42, MarkR zei:

Ik heb nog een donorblok waar een 75cc DR (Formula) op zit. Is met deze cilinder meer koppel/topsnelheid mogelijk? Wellicht nog met een Sito uitlaat?

Zeer zeker! Gezien de 2 uitlaatboostpoorten ga je het voordeel wellicht pas echt kunnen benutten met een semi-expansie uitlaat à la BGM Bigbox Touring, Polini banana,... Hou er rekening mee dat je met een andere uitlaat alleen, je énkel snelheidsvoordeel haalt uit een hoger RPM. Voor een betere hoger rpm/snelheidsverhouding pas je ook best je primaire vertanding aan (+/- 3.7 -> +/- 3.4).  

Link to comment
  • 3 weeks later...

De Vespa rijdt inmiddels met het donorblok. Hier zit een19.19 carburateur met bijpassende inlaat op. Ik heb sproeier 82 en ralenti 45 erin gedaan zoals Frederick heeft voorgesteld. Dit maakt toch wel een verschil met het andere blok, hij klinkt wat feller en trekt ook harder op. Welke vertanding erin zit weet ik niet. 

Het afstellen van de versnellingen gaat minder soepel helaas. Ik heb de versnellingsbak en hendel in neutraal gezet, beide kabels vrij strak aangespannen. Zodra ik echter begin te schakelen schiet de hendel meteen weer door en staat die zoals hieronder in de '1'. Er is mee te rijden maar dit is niet makkelijk schakelen.

_20240202_192815.thumb.JPG.9bb7644e1d89b789957ae49f8499f1fe.JPG

Na het volgen van de tips van het forum blijft het hierbij. De hendel staat na het afstellen in de neutrale stand maar het lijkt toch alsof die te los is, moeten de kabels dan nog strakker gesteld worden? 

Link to comment
42 minuten geleden, MarkR zei:

DeHier zit een19.19 carburateur met bijpassende inlaat op. Ik heb sproeier 82 en ralenti 45 erin gedaan zoals Frederick heeft voorgesteld.

Howla, 16.16 is niet hetzelfde als 19.19!

 

43 minuten geleden, MarkR zei:

Na het volgen van de tips van het forum blijft het hierbij. De hendel staat na het afstellen in de neutrale stand maar het lijkt toch alsof die te los is, moeten de kabels dan nog strakker gesteld worden? 

Gainen in het stuur in hun juist ‘olleke?

Link to comment

Na enige afstelling en strakker maken van de kabels schakelt hij nu ok, ik moet nog wat met de stelschroeven spelen maar er is goed mee te rijden! 

Volgende stap is het compleet maken van de boodschappenlijst voor de revisie van het originele blok, ik zal de hierboven genoemde tips een aanvullingen meenemen. 

12 hours ago, Frederik9111 said:

Howla, 16.16 is niet hetzelfde als 19.19!

Raadt je een andere sproeier aan in de 19.19? Ik zal de bougie na een rit eens nakijken en aanvoelen hoe de PK zich gedraagt. Het lijkt nu niet alsof deze teveel of te weinig benzine krijgt. 

Link to comment
  • 4 weeks later...

De Vespa heeft ondertussen al een paar ritten gemaakt, voor mijn gevoel is de sproeier iets aan de grote kant. Hij loopt goed maar bij lage toeren lijkt het alsof die iets teveel benzine krijgt.  Maar ik zal na de volgende rit de kleur van de bougie alvast controleren. 

Het orignele blok ga ik uit elkaar halen zodat ik me kan bezig gaan houden met de revisie hiervan.

DSC_1012.thumb.JPG.886e6abdd9299367b7a3a47a246d9c9c.JPG

Edited by MarkR
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...