Vespa114 Geplaatst: 11 september 2023 Delen Geplaatst: 11 september 2023 Beste, Net revisie gedaan van een PK50XL in vrij slechte staat. Lagers, dichtingen, schakelkruis, koppeling, ... Mazzucchelli race krukas en simpele DR 102 cc race gestoken. Standaard carbu SHBC19.19 met open Polini airbox (voorlopig). De krukas was defect gegaan, daarom dus de race krukas en de nieuwe DR 102cc race. Ook zit er een universele HPI ontsteking op. Voorlopig staat deze op 16 graden voorontsteking. Stationair 45 Choke 60 Hoofdsproeier zit nu 73 in gemonteerd. Wat adviseren jullie van hoofdsproeier en voorontsteking? Alles staat klaar om hem op te starten, hij start echt vlot. Kort laten draaien zo. Alvast bedankt om even mee te denken. MVG DAVE VC Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 11 september 2023 Delen Geplaatst: 11 september 2023 Welke uitlaat? Primaire vertanding toch ook verlengd (tenzij je je voorwiel overbodig vindt)? Main jet mag een stukje rijker. 102cc met semi-expansiepot ligt meestal ergens rond 78~84. Voorontsteking mag 17°. Bedoel je deze airbox? Die wippen heel makkelijk van hun plaats >> mengsel wordt meteen een stuk armer >> risico op vastloper. Pinasco heeft een vrij goed alternatief dat bijna geen obstructie geeft (google even op Pinasco 25160008). Link naar reactie
Vespa114 Geplaatst: 11 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2023 Hoi hoi. Ja dacht al dat het te klein was. Was idd wel gemonteerd. Er zit een polini evo 2 expansie uitlaat op. De bevestigingsflens hebben ze wel iets gelast, binnrndiameter aan flens was groot ( dacht 28 mm) , was bijna zo groot dan het materiaal aan de uitlaatpoort cilinder. Dus nauwelijks raakvlak van de uitlaatflens. Er zat nog een site uitlaat bij, maar zonder de 90 graden bocht aan de cilinder. De vertanding is 24-72 trouwens. Door de expansie uitlaat dacht ik ook veel te arm. Hij had een warmloper en gebroken zuigerveer. Beschadigde cilinder en drijfstang ook wat speling. Dus nu alles opgebouwd maar nog even finetunen. Zelf heb ik er ook 1 met polini 130, wel nog met open Polini airbox. Was zo'n polini road kit. Nog nooit last mee gehad, heb er zo'n soort van filterkous over gedaan ( aan de holes). Maar ik ga het eens bezien. Met originele filter bokte hij alleen maar bij opstart en het minste wat ik deed, was ook direct reactie op het lopen van het blok. Filtermateriaal voor de holes van de open Polini box enzo. Hij verdraagt weinig weerstand. Bij de road kit met polini 130, primaire anders, standaard carbu en race krukas +semi banaan zat er sproeier 92 en 95 bij. Rij nu met de 92 erin voorlopig. Alvast bedankt om wat kennis te delen . Mvg Dave vc Link naar reactie
Vespa114 Geplaatst: 11 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2023 @Frederik9111 Met zo'n expansie-uitlaat polini evo2 nog rijker dan? Je stelde 78-84 voor met semi expansie. De kleur van de bougie is nu wel wat koffiebruin. Maar ken het verleden niet. Ms ook oudere bougie om te testen na defect enzo. Wil nu zeker ok safe zitten, niet zoals vorige eigenaar:) Mvg Dave Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 12 september 2023 Delen Geplaatst: 12 september 2023 Polini Evo 2 is wellicht wat overkill voor een (niet-gepoorte en reedvalve?) DR 102cc. Zal wel marcheren, maar mogelijk laat je wat vermogen liggen. Ik vrees dat ik jouw bovenstaande posts niet helemaal begrijp (wat, wanneer, met welke setup). Bugiekleur lezen geeft maar een foto van één belastingstoestand. Experimenteren met uitlaten? Testbank! Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 12 september 2023 Delen Geplaatst: 12 september 2023 Ik heb ooit ook een 102 DR gehad, kreeg het geheel erg moeilijk goed aan de praat. (maar kan aan andere factoren gelegen hebben: valse lucht bij carb) Wat destijds werd gezegd mbt deze cilinderset is dat hij niet helemaal goed ontworpen was, te dunne cilinderwand, te weinig vin oppervlakte waardoor de koeling van de cilinderset verre van optimaal is: snel vastlopers. Maar kan urban legend zijn, dus ben benieuwd of het je goed lukt. De 85DR daarentegen was wel een erg goede cilinderset. En als je flink wil tunen en hoge toeren wil rijden, is het dan niet altijd beter om een alu/nycasil cilinderset te kopen ipv gietijzer? Gietijzer en flink veel toeren maken is toch geen goede combi? Althans heb dit vaak verkeerd zien gaan. Link naar reactie
Vespa114 Geplaatst: 12 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 september 2023 Het is eigenlijk een aankoop van een kennis. En ben hem hiermee aan het helpen. Polini evo2 zat erop. Dus hij wil die absoluut behouden. Vind het zelf ook niet in verhouding correct. Standaard blok zonder reedvalve. Race krukas met rotary inlaat dus. Standaard carb. Voorlopig polini open filterbox. En dan de dr102cc. Niet fantastisch op elkaar afgestemd, dat besef ik ook.. Maar dit materiaal heeft hij nu eenmaal erop staan, zo kocht hij hem. Dus ga nu toch proberen hem zo aan de praat te krijgen. Onderblok is nieuw. Ontsteking ook correct. Start al. Ik dacht zelf aan 85 hoofdsproeier ofzo. Wil zeker niet te schraal inrijden. Link naar reactie
Vespa114 Geplaatst: 12 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 september 2023 @Niels_1977 Ja , klopt. Best goed warm rijden..niet direct vol in de toeren. Daarom zou ik hem graag zeker niet te arm afstellen. Dat hij snel in de toeren loopt. Hij wil vooral zo eerst rijden. Nadien zien we wel. Het kost hem al wel genoeg zo. De DR cilinders zijn best goed, prijs / kwaliteit dacht ik. De brommerboer zei ook dat er best een goede zuiger inzat. Dus straks de 73 eens vergroten naar 85 ofzo denk ik. En eens opstarten ? Maat sproeiers niet zo vertrouwd mee. Het mechanische overige gedeelte wel 😀. Bedankt om mee te denken. Altijd fijn Groet! Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 12 september 2023 Delen Geplaatst: 12 september 2023 2 minuten geleden, Vespa114 zei: De DR cilinders zijn best goed, prijs / kwaliteit dacht ik. De brommerboer zei ook dat er best een goede zuiger inzat. Andere brommerboer zoeken! 😬 1 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen