Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Afstelling carbu pk50xl met dr 102cc


Vespa114

Aanbevolen berichten

Beste,

 

Net revisie gedaan van een PK50XL in vrij slechte staat.

Lagers, dichtingen, schakelkruis, koppeling, ...

 

Mazzucchelli race krukas en simpele DR 102 cc race gestoken.

Standaard carbu SHBC19.19 met open Polini airbox (voorlopig).

 

De krukas was defect gegaan, daarom dus de race krukas en de nieuwe DR 102cc race.

Ook zit er een universele HPI ontsteking op. Voorlopig staat deze op 16 graden voorontsteking.

 

Stationair 45 

Choke 60

Hoofdsproeier zit nu 73 in gemonteerd.

Wat adviseren jullie van hoofdsproeier en voorontsteking?

 

Alles staat klaar om hem op te starten, hij start echt vlot.

Kort laten draaien zo.

 

Alvast bedankt om even mee te denken.

 

MVG
DAVE VC

 

Link naar reactie

Welke uitlaat? Primaire vertanding toch ook verlengd (tenzij je je voorwiel overbodig vindt)? 

Main jet mag een stukje rijker. 102cc met semi-expansiepot ligt meestal ergens rond 78~84. Voorontsteking mag 17°.

Bedoel je deze airbox? Die wippen heel makkelijk van hun plaats >> mengsel wordt meteen een stuk armer >> risico op vastloper. Pinasco heeft een vrij goed alternatief dat bijna geen obstructie geeft (google even op Pinasco 25160008). 

Link naar reactie

Hoi hoi. Ja dacht al dat het te klein was. Was idd wel gemonteerd.

 

Er zit een polini evo 2 expansie uitlaat op. De bevestigingsflens hebben ze wel iets gelast, binnrndiameter aan flens was groot ( dacht 28 mm) , was bijna zo groot dan het materiaal aan de uitlaatpoort cilinder. Dus nauwelijks raakvlak van de uitlaatflens.  Er zat nog een site uitlaat bij, maar zonder de 90 graden bocht aan de cilinder.

 

De vertanding is 24-72 trouwens.  

 

Door de expansie uitlaat dacht ik ook veel te arm.    Hij had een warmloper en gebroken zuigerveer.  Beschadigde cilinder en drijfstang ook wat speling.    Dus nu alles opgebouwd maar nog even finetunen.     

 

 

Zelf heb ik er ook 1 met polini 130, wel nog met open Polini airbox.  Was zo'n polini road kit. Nog nooit last mee gehad, heb er zo'n soort van filterkous over gedaan ( aan de holes).  Maar ik ga het eens bezien. Met originele filter bokte hij alleen maar bij opstart en het minste wat ik deed,  was ook direct reactie op het lopen van het blok.  Filtermateriaal voor de holes van de open Polini box enzo. Hij verdraagt weinig weerstand.    Bij de road kit met polini 130, primaire anders, standaard carbu en race krukas +semi banaan zat er sproeier 92 en 95 bij. Rij nu met de 92 erin voorlopig. 

 

Alvast bedankt om wat kennis te delen .

 

 

Mvg

 

Dave vc

Link naar reactie

Polini Evo 2 is wellicht wat overkill voor een (niet-gepoorte en reedvalve?) DR 102cc. Zal wel marcheren, maar mogelijk laat je wat vermogen liggen. 

Ik vrees dat ik jouw bovenstaande posts niet helemaal begrijp (wat, wanneer, met welke setup). Bugiekleur lezen geeft maar een foto van één belastingstoestand. Experimenteren met uitlaten? Testbank!

Link naar reactie

Ik heb ooit ook een 102 DR gehad, kreeg het geheel erg moeilijk goed aan de praat. (maar kan aan andere factoren gelegen hebben: valse lucht bij carb)

Wat destijds werd gezegd mbt deze cilinderset is dat hij niet helemaal goed ontworpen was, te dunne cilinderwand, te weinig vin oppervlakte waardoor de koeling van de cilinderset verre van optimaal is: snel vastlopers.

Maar kan urban legend zijn, dus ben benieuwd of het je goed lukt.

De 85DR daarentegen was wel een erg goede cilinderset.

 

En als je flink wil tunen en hoge toeren wil rijden, is het dan niet altijd beter om een alu/nycasil cilinderset te kopen ipv gietijzer? 
Gietijzer en flink veel toeren maken is toch geen goede combi? Althans heb dit vaak verkeerd zien gaan.

Link naar reactie

Het is eigenlijk een aankoop van een kennis. En ben hem hiermee aan het helpen. Polini evo2 zat erop.  Dus hij wil die absoluut behouden. Vind het zelf ook niet in verhouding correct. Standaard blok zonder reedvalve. Race krukas met rotary inlaat dus.  Standaard carb. Voorlopig polini open filterbox. En dan de dr102cc.  Niet fantastisch op elkaar afgestemd, dat besef ik ook.. Maar dit materiaal heeft hij nu eenmaal erop staan, zo kocht hij hem.

 

Dus ga nu toch proberen hem zo aan de praat te krijgen. Onderblok is nieuw. Ontsteking ook correct. Start al. Ik dacht zelf aan 85 hoofdsproeier ofzo. Wil zeker niet te schraal inrijden. 

Link naar reactie

@Niels_1977

 

Ja , klopt.  Best goed warm rijden..niet direct vol in de toeren. Daarom zou ik hem graag zeker niet te arm afstellen. Dat hij snel in de toeren loopt.  Hij wil vooral zo eerst rijden. Nadien zien we wel.    Het kost hem al wel genoeg zo.    

De DR cilinders zijn best goed, prijs / kwaliteit dacht ik. De brommerboer zei ook dat er best een goede zuiger inzat.

 

Dus straks de 73 eens vergroten naar 85 ofzo denk ik.  En eens opstarten ?

 

Maat sproeiers niet zo vertrouwd mee. Het mechanische overige gedeelte wel 😀.

 

Bedankt om mee te denken.  Altijd fijn

 

 

Groet!

Link naar reactie
2 minuten geleden, Vespa114 zei:

De DR cilinders zijn best goed, prijs / kwaliteit dacht ik. De brommerboer zei ook dat er best een goede zuiger inzat.

Andere brommerboer zoeken! 😬

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...