Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gts supersport 2016 blijft stilvallen


Ray73

Aanbevolen berichten

Beste GTS rijders,

Allereerst bedankt voor het lid worden van dit forum , fijn dat ik dit gevonden heb.

Ik ben sinds mei 2016 de blije eigenaar van een GTS SS in de mooie kleur titanio grey.

Jarenlang heb ik er probleemloos mee gereden , op ingesleten krukaslager schalen bij ca 15.000 km, het blok is daarna volledig gereviseerd en loep als een zonnetje.

Sinds 2017 rij ik jaarlijks met twee goede vrienden in mei / juni een week lang door europa, de laatste jaren van Allicante spanje en intussen de gehele kust gezien.

Maar afgelopen mei stopte mijn scooter ermee , zomaar onder het rijden, gelukkig in de buurt van een Vespa dealer in Marbella die mij vertelde dat de computerbuffer vol

zat met foutmeldingen? deze buffer geleegd en de scooter heeft daarna nog zeker 1500 km probleemloos gelopen, ik dacht dat is mooi verholpen.

 

Echter een paar weken geleden stopte hij er weer mee , vlakbij de tunnel bij Papendrecht !!

Mijn dealer heeft het niet kunnen verhelpen , zij doen niets meer in GTS en hadden ook de computer programma'a niet meer ?

De volgende dealer heeft de kilswitch, bougiekabel en bougie vervangen.

 

Even leek het erop dat hij het bleef doen, na een tankje weer hetzelfde

Zelf heb ik nu alle contacten netjes losgemaakt , schoongemaakt en ingespoten met contact spray, ook had ik ( dacht ik ) op dit forum gelezen om de accu polen tegen elkaar te houden

dat dat de ECU zou resetten, wederom heeft de scooter ca 30 km probleemloos gelopen en ook probleemloos gestart.

Tot vanmorgen..

Het stilvallen gebeurt met zowel koude als warme motor ?

 

Ik hoop dat iemand dit hier herkent en mij wellicht verder ken helpen ....Als u een GTS specialist kent in Rotterdam e.o graag !!!

alvast bedankt voor het meedenken en antwoorden

Groet,

Raymond

Link naar reactie

zou toch denken dat een dealer de foutcodes kan uitlezen... dat moet je dan toch in de juiste richting zetten. Start hij trouwens onmiddellijk terug wanneer hij stilgevallen is?

 

Link naar reactie

Controleer even welk type ECU je hebt, staat op de sticker aan de zijkant van de ECU (waarschijnlijk een MIU3G).

Aansluiten op de diagnose is inderdaad voor nu de beste oplossing alsook een update draaien.

Dat de buffer vol zit kan een reden zijn dat de ECU in de stress gaat, maar de volgende vraag is dan waarom de buffer niet geleegd wordt.

Noteer ook alle foutcodes voordat de lijst geleegd wordt, kunnen soms nuttige zaken tussen staan.

Zit er een MIU3G in dan is er destijds een update geweest waarbij er wat zaken zijn veranderd welke deze klacht veroorzaakt. Ik heb het zelf ook mogen meemaken en had het zelf bij het afremmen.

Killswitch en bougie al vervangen dus dan wordt het zoeken richting de ECU.

Jammer om weer te horen dat bij sommige dealers de aftersales matig is, als je als dealer spullen verkoopt met “hoogwaardige” elektronica dan mag je toch minimaal verwachten dat ze het eea voor je kunnen uitlezen en updaten. 

  • Like 1
Link naar reactie

Beste Andy72,

 

Dat een dealer dat kan dat begrijp ik, maar ik ben hier in Rotterdam nu bij 3 ! dealers geweest die dit niet kunnen ( heb gehoord dat dit met software licencies en bijbehorende terugkerende kosten komt dat ze dit niet hebben ? Als u een Vespa dealer weet in de nabijheid van rotterdam wat aan te rijden is graag !

Na het stilvallen starte hij totaal niet meer pas na lange tijd, echter sinds , echter na de de dingen die boven beschreven zijn start hij bijna direct weer soms na enkele minuten maar tot nu toe start hij dan wel weer en kan ik verder rijden?

Link naar reactie

Beste Pilaf,

Ook jij bedankt voor je antwoord , hierbij een afbeelding van mijn ECU

Maar de vraag blijft hoe kom ik bij een dealer in de buurt van Rotterdam die dit wel kan of wellicht iemand prive die hier veel verstand van heeft ?

Bedankt wederom voor de hulp mannen, wordt er echt een beetje moedeloos van je verliest vertrouwen en dus rijplezier op deze manier

 

Groet,

Raymond

 

ECU 2.2.jpg

ECU 2.1.jpg

Link naar reactie
2 hours ago, Ray73 said:

Beste Andy72,

 

Dat een dealer dat kan dat begrijp ik, maar ik ben hier in Rotterdam nu bij 3 ! dealers geweest die dit niet kunnen ( heb gehoord dat dit met software licencies en bijbehorende terugkerende kosten komt dat ze dit niet hebben ? Als u een Vespa dealer weet in de nabijheid van rotterdam wat aan te rijden is graag !

Na het stilvallen starte hij totaal niet meer pas na lange tijd, echter sinds , echter na de de dingen die boven beschreven zijn start hij bijna direct weer soms na enkele minuten maar tot nu toe start hij dan wel weer en kan ik verder rijden?

Hallo Ray,

ik ben niet van de omgeving, maar elke motor garage welke iets kan betekenen op gebied van moderne motoren zou tenminste een uitlees apparaat moeten hebben. En wanneer ze niet specialiseren op één merk, kunnen die je vespa ook uitlezen. Elke moderne motor is tegenwoordig uitgerust met een elektronische injectiemodule die tal van sensoren uitleest en hiervan de mogelijke fouten opslaat. 

Om zulke uitleesapparatuur up to date te houden zal er inderdaad een zeker licentiekost betaald moeten worden. Nadeel hiervan is dat zulke garages bij ieder onderhoud een uitleeskost op de factuur hebben staan... voor elk onderhoud.

Link naar reactie

Hallo Raymond, jij hebt een MIU3G dus dus kan met mijn tutorial op fouten uitlezen en evt zelf updaten.

https://modernvespa.com/forum/topic150992

Ik heb deze ooit ook op dit forum gezet maar daar is het document verouderd omdat het origineel niet is aan te passen.

Met bovenstaande tool heb je voor een klein bedrag je eigen diagnose tool voor je GTS. Ik heb diverse originele firmwares liggen voor een MIU3G dus die kan ik altijd naar je sturen zodat je die kan uploaden in je ECU.

Ik herken wel je opmerking over dealers en licentie. Er zijn wel dealers die het PADS systeem hebben maar dat is gewoon een kwestie van doorzoeken. In mijn omgeving weet ik er 2 die kunnen uitlezen en updaten, uiteraard wel tegen een “flink” bedrag maar soms moet de portemonnee getrokken worden.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Goedemorgen Pilaf en andere rijders die mij hebben beantwoord en geholpen hebben.

SCOOTER LOOPT WEER ALS VANOUDS !!!! ........

Maar wat was het nou ?

Ik heb een Vespa specialist gevonden in het Westland ( Tensen tweewielers ) ik heb daar eerst via de mail contact gehad en vertelden mij dat ze de ECU konden uitlezen.

Donderdagmorgen vroeg daar naar toe gereden ...nog twee keer stil gevallen onderweg maar goed na 30 km was ik er.

Binnen 5 minuten werd er verteld dat het contactslot storing gaf, ik heb een gaatje geboort in de sleutel omdat het sleutelring gaatje was afgebroken.

( ik hoor jullie lachen hahah ) waarschijnlijk heb ik dus iets geraakt. verder zit er ook een nieuwe injector module in , op de foto kun je het niet zien maar het aansluitstekkertje

welke bovenop zit die kon bewegen en dus af en toe geen goed contact maakt.

Wat fijn dat ik nu een vespa dealer heb gevonden die dit gewoon in een klein halfuurtje oplost, tegen een normaal bedrag.

Op de terugweg probleemloos gereden zonder stilvallen maar ook nog met de oude sleutel !!

Nu rij ik voor even met de moeder sleutel en ik ben weer een blijde rijder !!

Ik vond het wel zo netjes om dit even te melden zodat andere rijders hier wellicht ook wat aan hebben.

Groet en veel rijplezier 

Raymond

 

IMG_7827.jpg

IMG_7826.jpg

  • Like 5
Link naar reactie

Dank je wel voor de terugkoppeling en fijn dat het is opgelost.

Gaatje boren kan de beste overkomen en zo snel mogelijk je nieuwe sleutel inleren zodat de bruine weer kan worden opgeborgen.

De injector, kwam dat stekkertje als foutcode uit de diagnose of hebben ze die preventief vervangen (lees: uit hun werkplaats ervaring).

Goed dat je een zaak hebt gevonden die investeert in diagnose apparatuur. Het is met al die moderne motoren een must om die spullen in de zaak te hebben. 

  • Like 2
Link naar reactie

Beste Pilaf,

de injector module was inderdaad werkplaatservaring , de ECU gaf alleen de contact sleutel als storing.

Wellicht stuur ik je binnenkort nog een berichtje om zelf apparatuur aan te schaffen om je eigen ECU uit te lezen , 

wel zo handig en nog leuk ook 😉

ik blijf het forum vanaf nu zowieso volgen 👍

gr

Raymond

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...