Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ontstekingsprobleem-condensator?


Basie

Aanbevolen berichten

Goeiemiddag allen,

Er is helaas een probleem met de ontsteking van mijn v50. De motor wil als ze warm is en ik deze heel kort heb uitgeschakeld, voor bijvoorbeeld een stop bij een brug, niet meer makkelijk starten of helemaal niet. Pas na 5 minuten weer ofzo. 

Bougie vonkt wel gewoon netjes en er is brandstof. Ontsteking staat op tijd. Afstand contactpunten is goed.

Bij soortgelijke verhalen lees ik veelal dingen terug over een defecte condensator als oorzaak. En dat er dan vonkvorming bij de contactpunten te zien is. Ik heb hier weinig ervaring mee en ergens een keer gelezen dat enige vonkvorming bij de contactpunten normaal is. Maar wat is normaal?

Zojuist bijgevoegde video gemaakt: 

Past de vonkvorming die bij de contactpunten te zien is bij het beeld van een defecte condensator?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

Lang verhaal kort gemaakt: ontstekingstijdstip bleek toch niet helemaal goed te staan. Dit aangepast, condensator & contactpunten vervangen en ze loopt weer als een zonnetje. Koude en warme start zonder problemen. Ik rij weer blij rond:)

  • Like 1
Link naar reactie

Bij die oude grondplaat/ontsteking is dat idd 9/10 keer het probleem.

Uiteindelijk blijft elektronische ontsteking het minst onderhoudgevoelig, maar het is wel een sport om die oude tech goed werkend te krijgen.

Een vd dingen waardoor de puntenontsteking na verloop van tijd weer slechter gaat draaien is dat het stelschroefje vd punten wat losser gaat zitten, ik heb dit opgevangen door een kleine veerring er tussen te zetten.

Je zou ook evt wat loctite op het schroefje kunnen doen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...