Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aankoop gts 300 2012 paar vragen :)


Dave1975

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


Gisteren gaan kijken naar een GTS 300 S met een 7,5dkm in werkelijk zeer mooie staat en vanmorgen akkoord gegeven voor de aankoop.

Ik heb er een klein stukje mee test gereden en merkte direct dat hij trilde in het stuur, volgens de eigenaar enkel bij lage snelheid en als er iets van gewicht in het topkoffer zit is het volgens hem weg. Ik lees er veel over, het was niet erg met de handen aan het stuur maar toen ik het stuur losliet was het toch wel extreem. De banden zijn van Michelin, ze zijn gebalanceerd, er zitten stuur gewichten op, wat valt eraan te doen want wil dit graag weg hebben. Iemand tips?

Ook heeft hij de Vespa gekocht van de eerste eigenaar, bouwjaar is 2012 en weet niet of de riem reeds vervangen is. Alle andere Vespa's die ik gereden heb hoorde ik de riem/vario, bij deze hoorde ik hem niet (klonk beter maar is het misschien niet). Als ik het deksel open en de riem bekijk, kan ik dan zien of deze aan vervanging toe is of staat er een jaartal op?

Dan nog een vraag, ik wil het onderhoud zelf doen echter soms zullen er dingen zijn die beter door een dealer gedaan worden, welke is aan te raden in de buurt van Maasmechelen? Ik weet in Lanaken is ene en Hoeselt maar misschien hebben jullie een beter gevoel bij een andere dealer?

Alvast bedankt! 

Dave

 

Link naar reactie

met 7500km op de teller is die riem naar alle waarschijnlijkheid nog niet vervangen. 15000km voorgeschreven aan de riem zelf ga je dat niet direct zien, als deze scheurtjes of of andere beschadigingen zou hebben kan je hem best vervangen, maar dat betwijfel ik. image.png.5a9abab50a4219f82038183758fa9efb.png

  • Like 1
Link naar reactie

Gewoon de snaar met de schuifmaat opmeten, nieuw uit de doos zijn ze 21,5mm breed en bij 19,5mm is het vervangen van de snaar aanbevolen.

Dat wobbelen aan je stuur hebben ze bijna allemaal, de een wat meer dan de ander. Bij mij is het bij het bij gas los onder de 50km/h. Met 2 handen aan het stuur voel je niks maar heb je het stuur losjes vast dan merk je het wel. De HPE heeft het nog niet maar je kan er op wachten dat ook die iets gaat wobbelen.

Vind het niet hinderlijk en heb er van alles aan gedaan, veren, verschillende merk banden, balanceren, bandendruk. Wat me op valt is dat het na een verandering weg is en dan uiteindelijk toch weer terug komt maar dan bij een andere snelheid, het blijft vage Vespa materie.

Dat de rollen niet rammelen is wonderlijk, ook dat is mij nog niet gelukt om dat bij lage snelheid op te lossen. Verschillende vario’s, rollen (tot aan pulley’s aan toe) geprobeerd maar ze blijven rammelen…zolang ze niet stuk gaan vind ik het best en blijven ze maar lekker rammelen. Zit nu een BGM setje onder, lekker veel koppel onderin maar de rollen rammelen als een malle.

Het onderhoud is prima zelf te doen, beetje het schema van Andy aanhouden, werkplaatshandboek ernaast en dan komt het goed. 

Met 7500km heb je een goede aankoop, veel veilige km-ers toegewenst.

  • Like 2
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Sorry Pilaf en Andy72, ik heb ergens jullie antwoorden gemist! 

Ik heb ondertussen de Vespa een 2 tal weken en al een 700km ermee gereden, heb hem een beurt gegeven (Olie, oliefilter, luchtfilter schoongemaakt, transmissie olie vervangen, koelvloeistof vervangen...) 

Rammelen in het stuur doet hij idd vooral onder de 50 per uur als je het stuur loslaat hoewel ik het ook een beetje voel me de handen aan het stuur. 

De vario rolletjes hoor je idd ook, hoewel het stukken minder is als 2 andere waarmee ik test gereden heb. 

Nu zou ik graag de vario rollen vervangen door Dr Pulleys van 13,5 gram, ik lees sommige zeggen 16 gram maar dan denk ik met de Dr Pulley Vario. Ook denk ik dat de veertjes van de koppeling te slap zijn. Ik weeg 112kg en vooral met iemand achterop merk ik dat met wegrijden het nogal schokt alsof de koppeling te weinig slipt. Voor de rest rijdt hij echt prima. 

Ik heb 0 ervaring met een vario, kan best goed sleutelen maar een Scooter heb ik nooit eerder open gehad. Weet niet of er iemand in de regio is die me eventueel kan helpen ermee zodat ik geen fouten maak.

Voor de rest, geniet van het heerlijke weertje :)

Groetjes Dave

 

Link naar reactie

Gefeliciteerd met je aankoop, het zijn fijne scooters om aan te sleutelen.

Ter aanvulling, bij het carter zit ook een filter welke je transmissie koelt. Deze wordt vaak vergeten en is belangrijk om je snaar e.a. te koelen tijdens het rijden.

De vario is een basaal systeem dus als je de rest zelf hebt gedaan is dit klusje ook een fluitje van een cent.

Belangrijkste is een goede blokkeersleutel om je vario tegen te houden bij het losdraaien van de moer. Je ziet op youtube dat ze vaak gebruik maken van een impact tool, maar zou dat niet adviseren.

Heb mijn pulleys en geleiders destijds bij Maksor gekocht, prima bedrijf en goed advies qua gewicht.

Heb zelf ook nog de “stiften test” gedaan: http://www.pulley-scooter-tuning.com/2012/03/der-eddingstift-test.html

Kwam met mijn GTS (2014) op 13 gram en bij een maat z’n GTS (2009) op 12,5 gram, beide wel icm een varioring om te voorkomen dat de riem schuurt tegen de carterpan.

Controleer ook de varioriem en kijk welke breedte deze nog heeft, de minimale maat staat in het werkplaatshandboek. 
De koppeling hoef je niets aan te doen als je met rollen/vario aan de gang gaat, deze is prima gebalanceerd qua veren.

Rij nu zelf met de BGM set icm verkorte snaar en moet zeggen dat dat ook prima rijdt, koppel alsook het initiële toerental is wat hoger tot 80km/h waardoor de Vespa pittiger is. Je levert wel wat topsnelheid in maar vind dat zelf niet belangrijk. Als je v-snaar ook aan vervanging toe is, is dit misschien een optie voor je.

https://www.scooter-center.com/de/variomatik-bgm-pro-v2-piaggio-250-300-ccm-quasar-gts250-gts300-gtv300-gts-i.e.super-300-gts-hpe-touring-300-gts-supersport-300-gts-hpe-supertech-300-gts-hpe-300-e4-m4a36m-bgm2311v2?sPartner=bgm_de

Hou je het bij de pulleys dan is de malossi kevlar snaar aan te bevelen.

Oja, en als laatste…alle rollen rammelen bij laag toeren. 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Beste Pilaf,


Als eerste dankjewel, ben er blij mee. Rijdt echt fijn zo een Vespa :)

De blokkeer sleutel heb ik niet maar heb begrepen dat je er 2 nodig hebt, 1 voor de vario, 1 voor de koppeling of hoeft die laatste niet los als je de kap eraf haalt?

De transmissiefilter bedoel je dat kapje over de vario? Deze heb ik idd ook schoongemaakt en was idd behoorlijk vuil.

Die stifttest lijkt me interessant maar dan moet je al meerdere gewichtjes hebben + meerdere malen open en dicht maken lijkt me, hoe heb je dat opgelost? Had je meerdere gewichten liggen? Wel super dat je zo precies het gewicht bepaald, ook wel belangrijk dat hij niet te hoog komt ...

Ik merk nu dat mijne in hele lage toeren rijdt, op zich fijn daar tot 80km/h op de teller je de motor amper hoort, top heb ik nog niet geprobeerd maar 130 op de teller heb ik wel al gehaald. Voor mij zeker ook niet belangrijk maar wat me het meeste stoort is het schokken met wegrijden, vooral met iemand achterop. Meende gelezen te hebben dat dit de veertjes op de koppeling zouden zijn en dat je deze dan zou moeten verzwaren echter ik heb er geen ervaring mee, lees alleen dat wat ik tegenkom en probeer het te begrijpen :)

Bedankt, zonnige groeten uit Maasmechelen, Dave

Link naar reactie

De varioblokkeersleutel is noodzakelijk. De koppeling kan ook met 2 dikke schroevendraaiers worden geblokkeerd maar een stuk speciaal gereedschap is netter.

Eerst idd de koppelingsmoer los voordat je de kap kan lichten, wijst zichzelf.

Rollen en koppeling is een soms vage materie, de standaard setup van de GTS is een hele goede van uit waar je kan werken.

Zou eerst gewoon de kap lichten en kijken hoe de snaar en rollen eruit zien. Ook de geleiders alsook het binnenwerk van de vario zijn belangrijk. Zodra er iets van slijtage te zien is zou dat de oorzaak kunnen zijn van jou “schokken”.

De pulley’s heb ik idd in meerdere maten geprobeerd maar de 13grams is voor een 100kg rijder prima. De 12,5gram gaf iets meer koppel en trok ook sneller op, maar vond de hoge toeren nerveus.

Qua koppeling zou ik nog niets doen, de standaard veren in deze koppeling zijn prima. Het zit hem in het ideale toerental en koppel wat de koppeling mooi doet aangrijpen. Je kan de koppelingsschoenen en binnenzijde van het koppelingshuis even opschuren zodat deze zich weer kunnen zetten. 

52 minuten geleden, Dave1975 zei:

De transmissiefilter bedoel je dat kapje over de vario? Deze heb ik idd ook schoongemaakt en was idd behoorlijk vuil.

Klopt, mooi dat je die hebt meegenomen.

  • Like 1
Link naar reactie

Die had ik idd meegenomen, zo ook de klok batterij (die wat soms werkt en soms niet) en zo ook de H4 vervangen... :) 

Ik zal kijken of ik iemand vind met de blokkeer sleutel, heb een perslucht ratel maar heb begrepen dat die niet verstandig is met terugzetten.

Bedankt voor je meedenken !

Gr Dave

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...