Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Werking dellorto shbc19.19


Vespa114

Aanbevolen berichten

Beste.

 

Ik heb op mijn vespa pk125s 1984 een nieuwe dellorto carbu gemonteerd.  Heb een race-krukas Mazzucchelli, aangepaste sip-carter, polini 130, en sip road banana.  

Ik ben nu wat bezig met de afstelling en zou graag wat meer weten over de werking.  Ik zag een eerder topic, maar was niet 100 procent duidelijk.  In de vlotterbak zit centraal hoofdsproeier en ook een chokesproeier.  Buitenzijde stationair sproeier?

Aan de zijkant heb je een stelschroef ( is hiervoor uitdraaien rijker of is het meer lucht) .  En is dit geldig voor het hele toerenbereik.  Inclusief stationair.

 

Ik heb een polini airbox erop.  Loopt netjes.   Soms "verzuipt" hij net een beetje (kort en niet lang) bij minderen, tot stilstand komen en dan hernemen na paar seconden.

Graag zou ik een beter beeld hebben van de carbu om wat te testen.  Hoofdsproeief zat bij de SIP-kit  ( 92 en 95) => 95 gemonteerd.  Kleur licht koffiebruin..

 

 

Bedankt voor de info en hopelijk kan ik jullie ook eens helpen .

 

Mvg

Dave VC

Link naar reactie

Buitenzijde is stationair sproeier,

intern inderdaad hoofd en choke, stelschroef verder uit is rijker.

De stationair, en stelschroef is voor het hele bereik, hoofd vanaf 50% ongeveer.

de combinatie stationair/schroef/hoofd moet je op elkaar af stemmen. Soms een grotere stationair en dan een kleinere hoofd. Of viceversa. En de fijnaftelling met de schroef.

De stelschroef is voor de fijnafstelling. Warm rijden en kijken hoe hij reageert op het gas, langzaam op gas komen en langzaam naar stationair terug is te rijk, zeer snel op gas reageren is vaak te arm.

Link naar reactie

Beste, 

 

Bedankt voor het antwoord. Ik zag het gisteren vrij laat.  Ik kan de uitleg volgen. 

Zoals u zegt:  De stationair, en stelschroef is voor het hele bereik, hoofd vanaf 50% ongeveer.

 

Wij hebben dus soms dat hij bijna "verzuipt" bij warm weer, bij tot stilstand komen en dan hernemen.  Als het iets kouder is, is dit euvel weg. Als ik nu de stationair verklein, is dit ook over het hele bereik?  Dat is bij gewone motoren echt een stationair circuit, dus wat anders.

Het gaat toch wat proberen zijn, maar niet simpel bij zo'n smallframe 😅🙈

 

In bijlage een foto van de bougie na een 60 km.  20220819_104630.thumb.jpg.c5a80fbfea1a3d0b54b6df0ef1b908f2.jpg

 

Bedankt alvast 

Dave VC

Link naar reactie

Koudere lucht heeft meer zuurstof, en dus een betere verbranding. De bougie lijkt wat vettig dus waarschijnlijk te rijk.

Als hij stationair netjes loopt en hij goed starts als het blok warm is dan is de hoofd sproeier waarschijnlijk te groot. 
Ik zou een maatje of 2 kleiner proberen en weer kijken of hij mooi koffie bruin en droger is.

Link naar reactie

Stalen Polini 130 met semi-expansiebanaan? Meestal 82-85 main jet; en pilot jet 1 of 2 maatjes groter. 

De Polini airbox is brol. Na een paar ritjes scheurt de montagering gegarandeerd door. De kelk is eigenlijk niet deftig op de ring te monteren waardoor die héél makkelijk van de ring floept. Voor je't weet ligt die toeter dus los in je frame en trek je méér en ongezuiverde lucht binnen zuigt (véél armer >> vastlopers). Malossi en Pinasco hebben passende sponsfilters. 

Voor een veilige en snelle oplossing: testbank met lambdasonde! 

 

image.png.8439fb9939a75966aa296e730a41a05e.png

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...