Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa VNB4T restauratie


Tomzzz

Aanbevolen berichten

Ge zijt toch wel een beetje verkeerd bezig geweest hoor.

Eerst controleerd ge de rotte plekken dan doet ge u laswerken en dan laat ge hem stralen. nu moet ge weer die beschermingslak afslijpen , lassen en vervolgens terug spuiten. Als ge eerst u laswerken gedaan had dan kon ge al direct beginnen. + met het uitblutsen van u plaatwerk gaat ge ook uwe beschermingslaag doen loskomen , dat moet ge ook opnieuw doen.

Link naar reactie

heb hem eerst laten stralen en in de epoxy laten zetten om de schade te beoordelen. je kan toch onmogelijk beginnen te lassen als je niets kan zien door de plamuur dat er op zit? van uitdeuken is dan helemaal geen sprake.

dan helemaal uitgedeukt en nieuwe stukken ingelast om daarna strak te zetten en terug in de grondlak te zetten.

wat is hier dan verkeerd aan? volg avondschool oldtimerrestauratie en daar beveelden ze deze manier aan.

Link naar reactie

Ik wil u avonschool niet afbreken maar iedereen kan toch op u foto's zien welk groot gat er zich in u carroserie bevind. Dat was geen probleem om op voorhand te herstellen. Andere gaten kunnen simpel opgespoord worden door op roestplekken met een hamertje te tikken. Zo zie je wat erachter steekt. een magneet helpt ook om grote stukken plamuur op te sporen. Als hij dan gestraald is dan heb je nog kans om een gaatje te hebben maar dat kan nog met koud-staal opgevuld worden.

Link naar reactie
  • 5 weken later...

ondertussen is de spuitplamuur geschuurd, maar daar zijn geen foto's van.

had hem bij scootermarket binnengebracht voor de grondlak en mocht hem vandaag gaan terughalen. het slissen zal moeten wachten tot na mijn vakantie, dus de werken zullen (weer) even stil liggen.

daarna kunnen we hopelijk de Vespa snel laten spuiten en helemaal terug opbouwen!

301.jpg?t=1182968106

302.jpg?t=1182968133

Link naar reactie
  • 4 weken later...

we zijn terug uit vakantie dus het schuren is weer volop begonnen!

alles is vandaag geslist behalve de velgjes en het frame. dat is hopelijk donderdag af en kan hij in de loop van volgende week naar de spuiter voor zijn jasje.

het wordt Berylgroen van VW uit de jaren '60.

Grtn

Tom

tijdens het schuren:

304.jpg?t=1185290382

Link naar reactie

het komt inderdaad tot een einde! hopelijk staat hij snel ineen zodat we nog wat kunnen gaan rijden.

de spuitplamuur heb ik in de avondschool laten doen. daar moest ik enkel de pot betalen. dat was zo'n €25 denk ik.

de kleur wordt Berylgroen van VW uit de jaren '60. Tis een pastelgroen, zoals die op de foto!

Grtn

Tom

DSCN2085.jpg

Link naar reactie

Hij is gespoten!! De kleur is echt prachtig! Hier heb ik bijna een jaar hard voor zitten werken!!

Uiteraard direct begonnen met de opbouw. Zo heb ik de onderkant van het frame en het voorste spatbord met een steenslagbeschermer ingespoten en ben ik bezig met het voorashuis en voorvork!

Grtn

Tom

310.jpg?t=1186418605

314.jpg?t=1186418719

319.jpg?t=1186418766

Link naar reactie

Prachtig ! Dit wordt een vespa om op te vreten ;+B Wees bij het monteren voorzichtig met de lak. Een beschadiging is snel gebeurd. Probeer zoveel mogelijk carrosseriedelen of andere reeds gelakte delen waarbij in de buurt gewerkt wordt te beschermen met een stevige doek, uitschieten of laten vallen van gereedschap brengt dan geen schade toe.

Link naar reactie

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!!!

Aangezien het mijn eerste restauratieproject was is hij jammer genoeg niet perfect. Volg avondschool carrosserie en het schuren en verven zou pas volgend jaar aan bod komen. Daarom is er op het frame vooraan een onvolmaaktheid die hard opvalt. Ik had het daar niet genoeg geschuurd. Het is heel jammer, maar al doende leert men he.

Ik zal van die fout eens een foto trekken.

@ pieter vd: de steenslag was van Motip in zo'n spuitbus. Bij de voorvork is enkel het zichtbare onderste gedeelte meegespoten in de kleur.

@duciel: Al de foto's die ik tot nu toe getrokken heb vind je HIER , er zullen er zeker van de laswerken tussenstaan.

Spuitplamuur is een soort vloeibaar plamuur (2K) dat met het spuitpistool wordt aangebracht. dit om kleine putjes of schuurkrassen (van de rasp ofzo)weg te werken. zo krijg je een mooie gladde ondergrond.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...