Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa VNB4T restauratie


Tomzzz

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Sinds een kleine maand heb ik mezelf een VNB4T aangeschaft. Aangezien ik avondschool carrosseriehersteller volg wordt het dus een restauratie object. De techniek van de Vespa is goed, maar de carrosserie is toch in mindere staat.

Ondertussen heb ik hem al helemaal gedemonteerd, en hij staat te wachten op de straler. Eerst wachten tot de centjes van het weekendjobke (ben nog student) gestort worden en dan kunnen we een afspraak maken.

Als hij dan gestraald is kan ik beginnen met de roestgaten dicht te lassen en uitdeuken en alles wat er dan op volgt.

Ik zal hier regelmatig de vorderingen posten van de werkzaamheden! De bedoeling is dat hij tegen de zomer af gaat zijn. Heb dus nog wel even de tijd!

Grtn

Tom

Hier alvast enkele foto's:

zo zag hij eruit in het begin

2.jpg

tijdens de demontage

125.jpg

ondertussen is dit roestgat nog wat groter geworden

179.jpg

en zo staat hij er nu bij, de voetrem heb ik er al afgeslepen omdat de pin er niet meer uit wilde

183.jpg

Link naar reactie

veel succes en plezier ermee.

hij of zij heeft blijkbaar al enige kleutjes gehad.

zie ik er 4?

Grijs,rood,licht blauw en donkerblauw?

Link naar reactie

Auwch, daar ga je nog vele uurtjes mee zoet zijn...

Hoe dicht je zoiets eigenlijk best. Ik had kleinere gaten in mijn chassis, die heb ik met polyester gedicht, en dan geplamuurd. Maar hier ga je waarschijnlijk een plaat tegen lassen langs de binnenkant?

Link naar reactie

ik ben meer gewoon en heb al slechtere dingen gezien,dus de moed niet laten zakken hé.

Link naar reactie

ben van plan om de gaten mooi uit te slijpen en dan een ander stukje plaatwerk er terug inlassen. polyesterplamuur ga ik zoveel mogelijk proberen te vermijden. de lasnaden ga ik dan ook met lood afwerken. dit geeft toch een duurzamer resultaat.

voordeel van de cursus carrosserieherstelling die ik volg is dat we na nieuwjaar stukken mee mogen nemen naar de les om daar op te werken. kunnen we daar gebruik maken (tegen kleine kost) van de toestellen e.d.

Link naar reactie

ik heb er vorige week 2 gedaan die ongeveer in gelijkaardige staat waren. :).

met lood afwerken ???. met halfautomaat koper werken. das et beste. da koper roest niet en de temperatuur ligt veel lager dan dat van ijzer. dus heb je veel minder kans dat je plaat krom trekt. en de koper lasnaad mag je gelijk slijpen met de plaat dus je ziet geen las liggen. cool e.

en hoe minder plamuur oe beter.

Link naar reactie

koper,das toch gewoon lasdraad (ijzer)

geef mij maar een tig met 904 toevoeg,roest ook niet.

Link naar reactie

kan inderdaad zijn dat ik tin voorheb, we zijn dat nog allemaal aan het leren in de avondschool. net zoals al de lasmethodes. enkel de shalamo (of hoe je dat schrijft) hebben we al onder de knie.

het zal dus nog eventjes wachten worden eer ik kan beginnen te lassen e.d.

ondertussen wel al enkele spulletjes afgeschuurd en in de grondlak gespoten. de uitlaat in een hittebestendige lak.

Grtn

Tom

198.jpg

200.jpg

201.jpg

Link naar reactie

ja, voor de delen die ik zelf in een kleur ga zetten heb ik een vullende primer uit een spuitbus gebruikt. van Motip

de delen die ikzelf spuit zie je normaal gezien toch niet direct zitten.

al de rest ga ik door een professionele spuiter laten doen.

Grtn

Tom

Link naar reactie

oei,

ik vermoed dat na het stralen je veel meer rottigheid gaat tegen komen.

Als het al zo ver is gevorderd aan het achterlicht gaat het bovenaan de veerophanging thv de benzinetank ook krokant zijn.

Beste is zsm laten stralen en dan onderzoeken of de sterkte van het frame niet aangetast is.

Link naar reactie

let op met motip spuitbussen,

als je die ontvet gaat de verf meestal terug ervanaf.

Gewoon kleur in spuitbus doe je met de RAL serie's van motip,is stukken beter.

Maar ik verkies toch de spuitverf Spies-hecker of dupont

oja,als het met de salamo is kan het koper zijn hé dit noemen ze brasseren.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hey hey stephan sorry ze,ik dacht dat je die koperkleurige lasdraad bedoelde,die is ijzer hé.

Maar even dit:

Een koperen las is wel minder sterk dan een ijzeren las. Koper is zachter, vandaar dat het ook makkelijker afwerkt.

Doe maar eens een trekproef,ik spreek nu niet over moeiheid van ijzer en koper.

Je zou nog een stap verder kunnen gaan en met Tin/lood beginnen te lassen.

je mag met koper geen dragende onderdelen lassen; chassis, vork enz wel mag je er bv stukken mee inlassen of gebruiken bij afwerking van nieuwe opzet stukken.

Dit alles in verband met stevigheid; koper is niet stevig genoeg om te dragen.

Beste is gewoon met de tig lassen zodat je het geheel samensmelt en een doorlas heb.

Bij een halfautomaat heb je niet altijd een doorlas,tenzij je beroepslasser bent.

Link naar reactie

Waarom epoxylak als hij gestraald is?Gewoon antiroest lak is voldoende en beterkoop.Epoxylak is een wordt normaal gezien gebruikt als isolator indien je niet weet welke samenstelling de oude lak heeft.Maar aangezien er gestraald is hangt er geen oude lak en is rood/bruin de meest gebruikelijke anti roest lak.

groetjes

Link naar reactie
  • 3 weken later...

voila, vrijdag gaan ophalen!

de roestgaten vallen goed mee, maar ga er toch genoeg werk aan hebben denk ik. zitter redelijk wat blutsen en builen in.

het frame:

280.jpg

de onderdelen:

279.jpg

gatjes in de punt van een bil:

282.jpg

gat achteraan, en onderaan:

284.jpg

285.jpg

De bil ga ik donderdag al meenemen naar de avondschool. Kan ik al een stuk plaatwerk maken en desnoods al inlassen.

I'll keep you posted!

Grtn

Tom

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

ondertussen ben ik weer heel wat verder gevorderd.

de motor is voorzien van nieuwe lagers, oil-seals en pakkingen. ook heb ik nieuwe segmentringen gestoken en de cilinder laten hohnen.

de kabelboom heb ik ook al gemaakt en al de gaten aan het frame zijn dichtgelast.

de Vespa staat ondertussen in de spuitplamuur en ben goed aan het schuren om hem te laten spuiten door een echte spuiter. De kleur weet ik nog niet goed, maar denk in de richting van Beryl green van VW uit de jaren 60.

De werken zullen nu eventjes stil liggen omdat het examens zijn, maar erna is hij hopelijk snel klaar. Heb alles al klaarliggen qua nieuwe remmen en kabels enz.

Ik zal in de loop van volgende week een foto erop zetten van de vespa in de spuitplamuur.

Grtn

Tom

295.jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...