Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Reizen per vespa


Runi B. Vans

Aanbevolen berichten

Een goede dag!

Ik rijd rond op een vespa pk50xl, maar heb in de garage een vespa p200e staan. Aangezien ik nu achttien ben geworden, mag ik volgens de wet een motorijbewijs halen en kan een grote droom van mij in vervulling gaan.

Lang geleden toen ik nog een klein mannetje was, had mijn papa een vespa waar hij iedere dag mee naar het werk reed. Als hij 's avonds thuis kwam mochten we (ik en mijn broers/zussen) een voor een een toertje achterop zitten... Toen is de passie ontstaan. Als de vespa onbewaakt op de oprit stond en mijn vader keek niet toe, ging ik erop zitten en deed alsof ik verre reizen maakte... In m'n fantasie reed ik naar Frankrijk, Spanje, Italië, Nederland,... Maar ook naar Rusland, Afrika, Amerika en veel verder, dat is natuurlijk gemakkelijk als je nog maar negen jaar oud bent.

Nu negen jaar later komt mijn kans in zicht. Mijn ouders zullen dit jaar op reis gaan naar Spanje (Mougás in Pontevedra) dat is ergens tegen de noordgrens van Portugal. Ongeveer 2000km via de autosnelweg.

Mijn plan is om per vespa (moto), deze reis te maken. Ik niet alleen, maar met mijn vriendinnetje achterop. Niet té veel kilometers per dag, ook niet via de autosnelweg, maar eerder binnendoor. Ik dacht te mikken op een 400 km per dag... zo eerst twee a drie dagen rijden en dan een dag of twee pauze en zo verder. Zo zou ik in theorie de (ongeveer) 2500 kilometer (binnendoor), in een tien tal dagen kunnen rijden.

Ik weet dat er behoorlijk wat nadelen aan verbonden zijn (vermoeiend, kost veel aan benzine, kan behoorlijk lastig zijn voor de rug heb ik horen zeggenn,...) Maar dat weegt echt niet op tegen de voordelen die ik me kan voorstellen (tussen velden, door dorpjes en langs de zee rijden, slapen met je trouwe vespa naast je, het geluid van de vespa en de schoonheid van de natuur, het gevoel te zweven over de wegen,...) tenminste zo stel ik het me voor.

nu mijn vraag(vragen):

- ZIJN ER ONDER JULLIE DIE ZO'N REIS REEDS GEMAAKT HEBBEN (OF EEN SOORTGELIJKE?)

- KUNNEN JULLIE MIJ TIPS GEVEN IN VERBAND MET VOORBEREIDINGEN?

- WAT MAG ZEKER NIET ONTBREKEN?

- KUNNEN JULLIE NOG NADELEN/VOORDELEN BEDENKEN?

- KAN ER IEMAND MIJ EEN GESCHIKTE ROUTEPLANNER BEZORGEN?

- ...

KORTOM: IK HEB NOOD AAN TIPS EN SUGGESTIES!!!

Alvast heel erg bedankt, ik hoop dat het me zal lukken...

Groetjes, Rinus

Link naar reactie

Kan je niet concreet helpen, maar wat een fantastische droom!

Ik zou sowieso vooraf al eens langere ritjes (100-200km) maken, dan weet je al voor jezelf hoe belastend het is.

En natuurlijk zorgen dat de vespa helemaal nagekekenis voor je vertrekt. In Zuid-Frankrijk in panne vallen met het dichtste deftig stadje op 40 km, lijkt me niet leuk.

Link naar reactie

Klinkt als een heel leuk idee, maar... Haal eerst je motorrijbewijs eens en doe dan toertjes in de buurt en steeds wat verder (dagje Amsterdam bijv.). Dan heb je ook meer een idee hoe het is om wat langere afstanden te rijden met de motorvespa. Daarna gewoon gaan :)

Link naar reactie

Hey,

Ik ga zelf ook een reis maken met de vespa, volgende zomer. Ik ga samen met een vriend, allebij met een px200. Persoonlijk zou ik het niet zien zitten om een passagier mee te nemen. Maar we zouden dan ook en tent en bijhorend kampeergrief meenemen. Wat me zo goed als onmogelijk lijkt als je met twee op de vespa zit. Bovendien moet je een vriendin hebben met veel geduld, en eelt op haar gat. En dat heeft de mijne helaas niet :-). Nu ik heb deze zomer in Kroatië wel een Italiaans koppel ontmoet die samen op de vespa op reis waren, en ik moet zeggen, het zag er wel onwaarschijnlijk romantisch uit!

Mij lijkt 400km per dag al vrij veel. Ik had gedacht aan 300-350km per dag te doen. En we gaan naar Italië, dus ik zal alvast maar verlofdagen beginnen sparen...

Wat denk ik absoluut noodzakelijk is, is dat je zelf aan je vespa kan werken. Panne zal je zowiso wel eens hebben. Dus materiaal en vooral de kennis om jezelf uit de slag te trekken is wel nodig denk ik.

Link naar reactie

Ik heb ondertussen al een paar keer langere 'ritjes' ondernomen naar het zuiden van Frankrijk en Italië en ik kan het je alleen maar aanraden. Gewoon doen.

Noodzakelijk:

*een 'goede' kaart van de regio, een routeplanner heb je nie nodig.

*goede verzekering(pechverhelping in europa indien mogelijk) en ziekenkas

*een 'goede' scooter, laat de scooter nazien, en denk preventief, leg nieuwe banden, *vervang de olie, remblokken, lampjes,...

*een geduldige passagier in jouw geval, achteropzitten is oersaai, zeker als je niet eens kan wisselen.

*Comfortabele helm en aangepaste kledij voor jou en je passagier(zeker als er kans is op regen, en maak dat de bagage ook droog kan blijven), liefst een motorvest MET bescherming, dan is je reis niet helemaal om zeep als je een schuivertje maakt.

*een lijst met alle campings langs de weg, indien buiten seizoen, bel op voorhand of ze open zijn.

*geld, veel geld en een creditcard

*een jerrycan

*zo weinig mogelijk bagage

*zonnebril

*fototoestel en ofwel veel fotorolletjes ofwel veel geheugenkaarten

*gereedschap en reserve binnenbanden, lampjes, kabels, ducktape en snelbinders

*olie!, niet overal is goede olie te verkrijgen, ofwel betaal je je blauw (Frankrijk, halfsynthetische olie: 12 euro de liter!)

Optioneel:

*reviseer zelf(onder professionele begeleiding) de motor op voorhand, zo weet je goed hoe alles in mekaar zit

*probeer zowel een bagagedrager vooraan en één achteraan te hebben, als de scooter de bagage draagt ipv jij en je passagier rijd je veeeeeel comfortabeler.

*Probeer een deel van de bagage mee te geven met de ouders en beperk je bagage tot de kledij die je nodig hebt onderweg bijvoorbeeld

* Probeer je dagritme te laten aflopen, dus plan de eerste dag 450km, de tweede 350, de derde... zo ga je de vermoeidheid een beetje tegen. 450km langs de binnenwegen is trouwens al veel met twee op de scooter, probeer dat eerst eens uit!

*Als je iets ziet dat de moeite is om te fotograferen, niet twijfelen, stoppen en foto trekken!

Link naar reactie

Ik heb deze zomer met mijne GT 3000km gereden op 10 dagen. Bangelijk was het. Gewoon met de rugzak 75liter tussen de benen. Door frankrijk, langs de kust tot in Italie via zwitserland terug naar huis.

Er zijn wel een paar dingen waar je aan moet denken

- regenkledij

- visakaart

- kaart

- enz

Maar voor de rest gewoon rijden. En ook niet te veel op voorhand plannen. Met als gevolg dat je kan slapen waar je wilt.

Maar zoals speedracer al zei

450 km is al veel zeker met 2 op de vespa.

Je moet er rekening mee houden dat je snelheid op wegen van 70km/u gemiddeld niet boven de 40 a 45 komt.

GR

Bart

Link naar reactie

Pontevedra is een zalige streek! Ik heb een jaar in Vigo gewoond. Ik zou het zeker proberen met de vespa, al was het maar om daar over de baantjes langs de rias te bollen! Van daaruit kan je zelfs gemakkelijk een dagje naar Porto, Santiago of La coruña.

Neem zeker mee:

- zakwoordenboekje Spaans. Je gaat door een desolaat stukje Noord-Spanje crossen, en geloof mij daar spreken ze enkel spaans

- regenkledij (zowiezo + Gallicie wordt wel eens de pispot van Spanje genoemd)

buen viaje!

Link naar reactie

Danku voor de vele, snelle reacties...

elke dag 400 is inderdaad misschien een beetje te veel, dan is het (zoals speedracer me adviseert) beter in aflopende afstanden de tocht te doen.

Wat de medepassagier betreft, ik kan me best voorstellen dat het behoorlijk saai kan zijn en 'eelt op uw gat' kan alleen maar een voordeel zijn, maar veel meer dan op dat van de bestuurder is toch niet nodig? of is er zo'n verschil tussen rijden en meerijden?

Wat de testritjes betreft, dat was ik inderdaad van plan, het is nog lang tot juli en tussen mijn studies door ben ik heus bezig met mijn rijbewijs te halen... en dat liesft zo snel mogelijk, zo heb ik nog tijd om me voor te bereiden (naar de kust, naar nederland, de ardennen, gewoon wat dagtochtjes of weekendjes om me voor te bereiden op lange afstanden...)

Het is nog, zoals ik reeds zei, erg lang voor ik mij aan het avontuur kan wagen, en heb dus nog wel tijd om de weg zorgvuldig uit te stippelen en op zoek te gaan naar campings langs de weg...

Nogmaals hartelijk dank voor de reacties!

groet, Rinus

En josse, ik zal me straks eens wagen aan de zoekfunctie, bedankt voor de tip!

Link naar reactie

Zijn met een paar gasten van Hasselt naar Oostkamp (Fatal Morgana) en terug gereden in totaal 387km. Ik kan u verzekeren dat ik de laatste 20km niet meer wist welke houding aan te nemen op mijn Vesp zwijg stil over mijn nek en schouders die enkele dagen vast gezeten hebben. Uiteindelijk een schitterende rit maar om dit dagen na elkaar te doen moet je toch wat km's op voorhand in je billen hebben zitten. Dus eerst wat langere ritten maken voor je de trip waagt lijkt me inderdaad een goed idee ! Succes !

Link naar reactie

Sorry i didn't read the replies.

I first came to belgium from Belfast on a P200e, via cherbourg, paris, the somme valley, and eventually leuven (three weeks spent there, because it was full of girls) amsterdam, then london in one day, and when i had enough money i rode to belfast through wales in 11 hours and another ferry and i was home. if you use a vespa 200cc, then you are using the most reliable and simple engine in the world. ride with some extra inner tubes, some piston rings, maybe some oil seals and gaskets just in case, your toolbox can hold some clutch plates too, but beyond that ride with confidence, the vespa PX will get you there even when its broken. on a vespa its easy.

Link naar reactie
Zijn met een paar gasten van Hasselt naar Oostkamp (Fatal Morgana) en terug gereden in totaal 387km

Hoho, ik weet nog dat wij met een bende aan de kust vertrokken waren voor de classicscooterrondrit in Aarschot en tegen dat we 's avonds thuis waren hadden we er allemaal meer dan 500km opzitten op één dag, en Scooterboy was dan nog zo slim/stoer geweest zijn scooter met carbon racezadeltje te nemen... need I say more?

Link naar reactie

1 raad : neem je vriendin op voorhand 'ns 400 km mee achterop. Ik hoop dat je een sterke relatie hebt ;o))

Serieus... het is de hel, als je het mij vraagt. Mijn vriendin kan een 150 km verdragen mits ik niet alle bulten op de weg probeer te passen. Na die 150 km wil ze eventjes geen Vespa's meer zien. Begrijpelijk... hoewel ik zelden achterop een Vespa zit, weet ik wel dat het voorop en achterop toch een groot verschil blijkt te zijn.

Dus, doe niet flauw en koop voor je vriendin haar verjaardag nog een P200 ;o))

Link naar reactie

@Stele : en Madrid wordt de gouden wc pot genoemd van waaruit de pis richting westkust loopt :) Mejor vivir en la capital del mundo tío !

ps : ik kom morgen naar de voetbal van de Brug loeren, dan kan ik Raul Heirbaut nog eens bezig zien !

Link naar reactie

Het meeste wat ik gereden heb op 1 dag is een 350 km, op een rally wel te verstaan, dan kan je s'avonds nog meer 1 ding doen, en dat is op de zetel liggen en slapen.

Daar je vrindien meegaat stel ik mezelf kandidaat om je met de wagen te volgen.Dan zal ik s'avonds je vriendin wat vewennen, en terwijl kan jij goed uitrusten om de volgende dag opnieuw te vertrekken :)

Nu even serieus, gewoonweg doen, probeer de eerste dag uit hoeveel km haalbaar is.Je kan per dag ook de km aanpassen, las ook wat dagen in met weinig km zodat je ook wat kan genieten, want daar gaat het tenslotte om.Maak regelmatig tijd om je vespa technisch te controleren, olie bandedruk enz.Zorg voor een rugsteun voor je vriendin zodat zij ook zo comfortabel mogenlijk zit, want achterop is lastiger dan vooraan, als je rijd kan je af en toe je benen wat strekken, dit is al moeilijker als passagier.

Veel succes

Greetzzzzzz

Link naar reactie

Gewoon gaan, de eerste dagen doen pijn, maar je lichaam past zich aan, misschien toch een niergordel meenemen. En onderschat niet hoe hard het voor de duo is, zij zal eerder op de limiet zitten dan jij.

Ook is het raadzaam een plan b te hebben, is het onderweg te zwaar, probeer dan een leuke vakantie in zuid-Frankrijk of Spanje te hebben (de pyreneen zijn bvb.zeer mooi).

Link naar reactie

Eens het boek lezen van Peter Moore 'vespa met uitzicht' ('view with a vroom')

Hij maakte de reis van Milaan naar Rome op een vespa van '61. Het boek is plezant te lezen. Hij volgde daarbij een hele tijd de bergpassen. Zijn tochtjes waren dagelijks niet meer dan 100 km. Met voldoende rusttijd ertussen om te genieten !

Een aanrader voor degene die graag reizen en graag de perikelen met 2 takt vernemen op plaatsen waar je moeder gods alleen staat...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...