Ga naar inhoud
Vespaforum.be

cylinder 150 cc VS1M


Geert_

Aanbevolen berichten

Weet er iemand of een cylinder (150cc) op een motorblok van 1955 (VS1M) dezelfde is van latere cylinders 150 cc ? Ik zou namelijk een andere cylinder moeten monteren.

Klopt het dat er nieuwe (repro's) cylinders verkrijgbaar zijn (gemaakt in het verre oosten) ?

Link naar reactie

Zal het eens vragen maar ik vrees van niet omdat de carter aan beide kanten een schuine uitsparingen heeft. De uitsparingen onderaan zijn +- 8 mm diep en bovenaan +- 19 mm diep. (Spijtig dat ik geen foto op het forum kan brengen om dit te verduidelijken.)

Ik veronderstel dat de cylinder dan ook gebouwd is om deze uitsparingen een functie te geven.

Link naar reactie

je bedoelt de inlaatpoorten de cilinder op ebay laat enkel de bovenzijde van de cilinder zien en niet de onderzijde die op de inlaatpoorten past

je kan hem in het engels je vragen stellen hij zal hierop ook antwoorden en hij verzend ook naar het buitenland ik heb reeds dingen bij hem gekocht

je kan anders ook andere of meer foto's aan hem vragen

grtz sidvespa

Link naar reactie

De verschillen tussen een vs1m-cilinder en de latere cilinders zijn volgens mij (ik heb de 2 hier naast mij liggen): het spruitstuk bij een vs1m-cilinder is korter aan de basis, vanaf de vs2m zijn de spruitstukken langer aan de basis om(denk ik)voor een gelijkmatigere verdeling van de brandstof in de cilinder te zorgen. Dat is echter geen probleem als je bij je nieuwere cilinder ook het spruitstuk ervan vind. De bovenkanten van de spruitstukken hebben dezelfde diameter, dus kan je je carbu behouden blijven. Het 2de verschil is aan de uitlaat: bij de vs1m wordt de uitlaat er rond gespannen terwijl de latere modellen voorzien zijn van een schroefdraad. Je bent dus wel verplicht een andere uitlaat aan te schaffen; deze zijn wel nog courant verkrijgbaar en hebben dezelfde bevestiging aan de motorarm als de vs1m-uitlaat. Het 3de verschil zit hem aan het pennetje aan de carterzijde op de cilinders van alle latere modellen. In het cartergedeelte zit een gaatje waar dat staafje in past.(dient voor de cilinder mooi op zijn plaats te houden, denk ik) Je kan ofwel dat pennetje voorzichtig verwijderen, ofwel een uitsparing in het cartergedeelte maken waar dit pennetje in past. De montage in het carter geeft geen problemen (perfect dezelfde maat). Alles bijeen denk ik dat er geen noemenswaardige verschillen zijn (buiten dewelke ik heb opgenoemd)tussen de verschillende modellen van cilinders. Het is echter niet gemakkelijk om zo'n cilinder (niet teveel uitgeboord) te vinden en ze zijn meestal erg prijzig. Van repro's heb ik geen weet. Is het niet mogelijk om de barst in je cilinder te laten lassen of brasseren? Anderen op dit forum zullen je daar een antwoord kunnen op geven (heb ik geen ervaring mee). Veel succes met je zoektocht, pieter.

Link naar reactie

cilinder is denk ik hetzelfde,maar je moet wel een andere zuiger steken volgens horen.

Iets in de aard zoals alex het zei.

Vgr nico

Link naar reactie

op het gsf zeggen ze dat enkel de uitlaat en de cilinderkop anders is

natuurlijk moet ook de piston van de latere cilinder types gebruikt worden

de cilinderkop kan wel wijzen op de redenering van alex vande compressie verhouding

link gsf http://www.germanscooterforum.de/index. ... opic=98215

ps @gee mocht je gaan voor de ombouw ik heb eventueel nog een uitlaat in een degelijke staat te koop van een GS 3

Link naar reactie

De cylinder was volledig doorgebarsten en men heeft mij gezegd dat er niets meer mee aan te vangen was.

Ben ik juist wanneer ik begrijp dat het "spruitstuk" -waarnaar "nero" verwijst- het stuk tussen carburator en cylinder is ?

PS @ sidvespa : Als ik voor ombouw ga zal ik je contacteren voor de uitlaat.

Link naar reactie

ja het spruitstuk is dit stukje aluminium tussen carbu en cilinder

je ziet maar voor de uitlaat

vergeet wel niet af en toe te kijken bij de stukken die te koop staan op het gsf

er moest er maar eens een opduiken je weet een duitse GS 2 past ook

grtz sidvespa

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...