Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px 125 of Lx 125


Stefan

Aanbevolen berichten

Tuurlijk zeggen ze 'neem de lx" hij kost ook meer dus meer winst...

De px is toch ook een brommer van het jaar 2006 dus dat start even goed.

Hij mag er dan uitzien als een vespa van de jaren 80, hij bezit wel de moderne techniek.

Zelfs mijn vespa uit 1960 start nog elke dag...

Denk dat je gewoon een keuze zal moeten maken tussen het uiterlijk.

Link naar reactie

ik heb al enkele keren gehoord dat een lx meer comfort zou bieden, maar kan niet uit ervaring spreken...

een lx zou ook minder vervuilend zijn (waarom de px'en binnenkort ook niet meer ingeschreven zullen kunnen worden, en dus ook uit productie worden genomen)

duurdere prijs=meer winst? belachelijke uitspraak maar kom

als een px voor de verkoper 2800 kost in aankoop en hij verkoopt hem voor 3000 dan maakt hij 200 winst (nu heel eenvoudig voorgesteld, zonder rekening te houden met nog belastingen en dergelijken)

maar als een LX 3400 kost voor de producent en hij verkoopt hem aan 3500 dan maakt hij 100euro winst (zelfde verhaaltje als daarnet)

meer kosten= meer winst? ye right

Link naar reactie

een lx zal ongetwijfeld comfortabeler rijden omdat het een meer recent ontwerp is.

maar als het je vooral om comfort te doen is kan je dan evengoed een Honda of Yamaha scooter kopen natuurlijk ...

als je ook nog eens wil dat hij er goed uitziet en niet als iets van 13 in een dozijn, kies je meestal een Vespa.

je moet zelf beslissen welk model JIJ het mooiste vindt natuurlijk, jij moet er mee rijden en hem betalen.

ik rij zelf met een PX zonder schijfremmen, vind die meer dan comfortabel genoeg, heeft mij ruim 2000 EUR minder gekost dan een LX, rijdt vlekkeloos en is veilig mits je genoeg afstand houdt van voorliggers (een LX met schijfremmen zal je hier wat meer marge geven natuurlijk).

Link naar reactie

Ik heb een PX150 en mijn vrouw een LX125. Kijk het zijn beide juweeltjes van Vespas. Het gaat er eerst om wat je héél diep in jezelf verlangt : een oldtimer, met modernere techniek, de charme van de échte Italiaanse Vespa = PX. Een Vespa scooter

met hedendaagse techniek en nieuw design = LX. Als je het typisch vespa geluidje (te horen op www.vespaclubantwerpen.be ) wenst = PX. Als je een zuinige 4-takt scooter wenst = LX. Als je graag sportief rijdt en wil schakelen = PX. Als je meer een automaat type bent en het leuk vindt om enkel gas te geven en te remmen = LX (ik vind het na 1 uur rijden bvb. oersaai om met zo'n stofzuigergeluid te rijden. Als ik naar mijn hart luister roept die : PX !! Denk er ook aan dat een LX een handige opbergvak heeft voor uw helm onder het zadel. De PX heeft enkel de postbus voor je knien. Telkens je wil starten met de PX moet de choke op ... de LX is vroem weg zonder teveel na te denken. De LX heeft een elektronische startonderbrekening, de PX enkel stuurslot. De PX is goedkoper ... en zal in waarde stijgen na zijn verdwijning op de markt. De LX is er pas en zal niet zo speciaal zijn binnen 10 jaar. De LX geeft licht zonder dat de motor draait (handig in garage). De LX is milieuvriendelijker, want hij verbruikt geen olie. De LX blijft proper omdat 4-takten gewoonweg propere motors zijn. Alleszins het zijn beide aanraders en kunnen beide het dagelijks gebruik aan. Mensen die zeggen dat een PX onbetrouwbaar is, zijn mensen die hem 4 keer per jaar gebruiken. Men zegt dat de LX confortabeler is, maar volgens mijn ervaring is de PX zachter in vering. De LX is wel baanvaster. De LX heft een klokje ... bij de PX is dat verboden, want rijden met een PX is een "tijdloze" filisofie. Ik hoop dat mijn gedachten je wat helpen in je keuze. Als je meer raad wenst stuur maar een mailtje.

Link naar reactie

kzou zeggen is het voor rond te cruisen -> px

is het voor dagelijks gebruik -> px hehe

nee even serieus..als ge van plan zijt om hem dagelijks te gebruiken en je houdt ni van schakelen ga dan maar voor de lx

hou je van nostalgie en vindt je het schakelen juist de max pak dan maar de px

ik zou voor de px gaan..ben nog net langs de vespashop geweest, px'en stonden mooi op een rijtje zwart, donker grijs, wit en blauw..twas de moeite!

Als ge voor de jonge tweedehands wilt gaan..pakt die van hayes dan maar ;-)

Link naar reactie

@Stefan: Ik zelf heb een LX 125 en heb ook getwijfeld tussen PX of LX. Gelukkig heb ik beide deftig kunnen testrijden daar één neef van mij een nieuwe PX heeft gekocht en de andere een LX. Het prijsverschil is "klein" (+-300 euro) tussen beide modellen.

Over de "looks" en het wel dan niet "plezant" zijn van te kunnen schakelen ga ik niet uitwijden, dat zijn eindeloze en zinloze discussies. Het is een feit dat Piaggio vroeg of laat zijn PX model zal veranderen of zelfs verwijderen uit hun gamma. Alsook de evolutie van twee- naar viertakt is helaas onvermijdelijk. Vroeg of laat is het gedaan met het tweetakt "geprutel" en de -in mijn ogen of neus liever- zalige geur van Castrol RS en zal de "nieuwe Vespa" rijder verplicht umweltfreundlich door het leven moeten gaan. Waarom Piaggio de overgang van versnellingen naar automaat maakt heeft volgens mij enkel "comfort" redenen. Misschien is deze transmissie ook eenvoudiger en goedkoper te maken? Wie zal het zeggen? Swat, iedereen zijn meug.

Dus hier even de feiten:

De LX heeft een totaal nieuw stalen monocoque chassis dat "stijver" is als dat van de PX en uiteraard bijdraagt aan een betere wegligging. De motor ligt ook "centraler" in het chassis. De cylinderkop zit onder de zaal/treplank i.p.v. aan de rechterkant zoals bij de PX. Ook de ophanging vooraan is anders. Een LX "duikt" bij het remmen bijna niet ten opzichte van een PX. De LX remt duidelijker beter en de remmen (vooral de voorrem) is beter te doseren.

Comfort is beter omdat de de LX grotere wielen heeft (11 inch achteraan) en zelfs een iets grotere maat (12 inch) vooraan.

De achtervering is ook instelbaar in 4 standen.

Onder de zadel is een opbergruimte waar je makkelijk een helm in krijgt. (gelukkig want het handschoenkastje is hopeloos klein).

Motorisch gezien heeft de LX iets meer vermogen (10,5 PK t.o.v. 7,6 PK voor de PX 125). Het koppel is bijna gelijk (LX 10 Nm - PX 10,5 Nm) maar de trekkracht ligt bij de PX op een lager toerental (4500 rpm t.o.v. 7000 rpm bij LX) Onvermijdelijk omdat de PX een tweetakt is en de LX een viertakt maar totaal geen nadeel.

Zoals Umby ook al vermelde is de Code sleutel ook een bijdrage aan de veiligheid. De LX heeft ook een metalen haak die aan het chassis is bevestigd en waar makkelijk een slot door kan.

Voilà, misschien helpt deze uitleg een beetje om je keuze te maken. Maakt niet uit wat je koopt, het is een blijft een Vespa.

Link naar reactie

Beste Stefan

Een handelaar verkoopt graag hetgene waar hij het minste miserie mee heeft, wat niet wil zeggen dat een PX slecht is.

Het zijn beide goede machines dat blijkt uit de antwoorden. Volgens mij gaf Umberto de meest neutrale beoordeling.

Ik reed jaren met oude Vespa’s. Mijn keuze werd een ET4, de voorloper van de LX.

Deze beslissing nam ik tijdens het nadenken, omdat ik 3 weken tijd had terwijl ik naar het plafond lag te kijken met een zevenvoudige schouderbreuk.

De PX werd regelmatig aangepast maar blijft een oud concept.

Volgens mij is de meerinvestering verwaarloosbaar omdat een LX minder verbruikt.

Groeten René

Link naar reactie

Hayes, ik heb nog de originele banden van mijn vrouw haar PX (Michelin als ik me niet vergis). Als je er ene wil, dan kom je er maar ene halen (woon ik Koksijde-Oostduinkerke). Nauwelijks mee gereden geweest en de reserveband al zeker niet.

Stefan, Umby27 gaf inderdaad een goed antwoord. Mijn vrouw wou ook een Vespa. Ik dacht dat ze LX wou nemen. Maar neen toch liever PX. Dat beklaagde ze helemaal niet. Veel stijlvoller en minder "Honda-achtig". Ze rijdt er elke dag mee naar 't werk. Die PX laat haar nooit in de steek! En de laatste PX'en zijn ook milieuvriendelijker (met katalysator). Hoop dat Vespa het model van PX ooit nog in 4-tact brengt!

Link naar reactie
Hayes, ik heb nog de originele banden van mijn vrouw haar PX (Michelin als ik me niet vergis). Als je er ene wil, dan kom je er maar ene halen (woon ik Koksijde-Oostduinkerke). Nauwelijks mee gereden geweest en de reserveband al zeker niet.

Stefan, Umby27 gaf inderdaad een goed antwoord. Mijn vrouw wou ook een Vespa. Ik dacht dat ze LX wou nemen. Maar neen toch liever PX. Dat beklaagde ze helemaal niet. Veel stijlvoller en minder "Honda-achtig". Ze rijdt er elke dag mee naar 't werk. Die PX laat haar nooit in de steek! En de laatste PX'en zijn ook milieuvriendelijker (met katalysator). Hoop dat Vespa het model van PX ooit nog in 4-tact brengt!

Mooi aanbod. Ik stuur je sebiet een mailtje.

Ik heb je vrouw haar px al zien staan. Mooi ding, wit met zwarte streep toch hé?

@Stanman: als een diesel zelfs Le Mans kan winnen, wie weet komt er ooit nog een diesel-Ferrari...

Link naar reactie

ma lxke toch als ik dat gezever hier lees wordt mijn maag slecht, als je wil dat hij elke dag start neem je een lx hahaha.Zeveraar!!!!

Boehoehoe hoe gaat een velg uit mekaar.

Boehoehoe mijn spiegels komen los.

Boehoehoe welke kleur zou ik kiezen.

Boehoehoe ik ben gevallen de eerste dag dat ik rij

en zo verder en zo verder

Link naar reactie

lxke bedoelde dat ook niet slecht, daar ben ik zeker van , maar van die zever neem een lx dat start elke dag komaan waar zijn we mee bezig, ieder vespa die technisch in orde is start elke dag, net zoals bij alles zal een lx op een zekere dag niet starten, en als je een lx niet juist onderhoud zal je daar ook mee in pan vallen.een px heeft trouwens ook licht als de motor niet draait, standlicht weliswaar maar dat geeft genoeg om in een donkere ruimte voldoende te zien.En dat milieu vriendelijker is een druppel op een hete bakplaat, terwijl de miljarden industrie zoveel schadelijke gassen uitstoot een lx kopen omdat die milieu vriendelijker is haha.

Link naar reactie

Helaba, als het zo verder gaat vloeit hier bloed.

Ja Stanmans.

Altijd dezelfde vragen die weerkomen. Wij moesten ons plan trekken, zoals in het leger. Jammer is de dienstplicht afgeschaft, die was enkel voor mannen geloof ik?

Waar het forum vroeger toch technischer was gaat het nu over smaken kleuren, helmen, kledij, modellen.

Daarom zeg ik regelmatig jufrouw of madam. Ge weet maar nooit.

Alé Salut

Link naar reactie

ben net terug uit Bella Italia, heb daar (zoals reeds vermeld in topic over Vespa-magazine met schaalmodelletjes) de plaatselijke Piaggio-dealer bezocht en als ik het goed begrijpen wordt de PX vervangen door een PX Catalyzed (http://www.it.vespa.com/doc/brochure/IT_PX.pdf)

dus al je een graag ne PX ziet en toch ook ecologischer wilt rijden, dan misschien nog even wachten tot ze die PX Catalyzed hier in België ook verdelen, ik heb er alleszins eentje zien staan in de showroom en ik zie uiterlijk geen verschil

Link naar reactie

Zwanzdegijna ? De PX catalyzed is al lang in Belgie te koop. Iedereen klaagt juist over die gecatalyserde uitlaten, want die nemen serieus wat vermogen weg, samen met de povere afstelling van de motor om aan de Euro2 normen te voldoen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...