Jump to content
Vespaforum.be
Axel Kerremans

Lx 50 met 20.000Km

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Mijn zus overweegt een tweedehands Vespa te kopen, ze heeft een LX 50 zien staan aan een scherpe prijs. Nu heeft deze al wel 20.000km op de teller. Kan deze scooter nog even mee of zijn ze bij deze kilometerstand zo goed als versleten? Het is een 4-takt motor. Alvast bedankt!

Axel

Share this post


Link to post

Een goed onderhouden 4-takt motor zou toch 50-60.000 km moeten kunnen lopen zonder te veel problemen. Als de slijtage van de zuiger en de cilinder te groot zou zijn, kan je de cilinder laten honen en een oversized zuiger laten monteren. Maar tijdig en correct onderhoud betekent veel bij 4-taktmotoren. Veel succes ermee

  • Like 1

Share this post


Link to post

Weet niet of je zus de LX al heeft aangeschaft maar bij normaal gebruik is 20000km niet veel.

Zoals ePit al zegt kan het motortje het prima aan, heb ze wel eens met 60k op de teller zien langskomen en die liep nog prima.

Is het trouwens een 2v of een 4v?

Helaas is het zo dat veel moderne brommer/snor Vespa’s ontgrenst worden op de CDI waardoor het motortje wel sneller slijt. Hoe snel/hard rijdt de LX nu?

Kijk bij de aankoop ook naar de staat van de uitlaat, dit is een duur onderdeel zeker bij het 4v model, neem dit eventueel mee in de prijs/onderhandeling. Als de servicebeurten niet aan te tonen zijn, een service kit voor de LX ligt tussen de 100-150eu voor een grote beurt dus ook dit kan je mee onderhandelen.

Als laatste kan je het subframe controleren, zet de LX op de bok, ga achter de Vespa staan en trek het wiel tov het frame zijwaards. Is het silentblock origineel en kan je het wiel flink heen en weer bewegen dan zegt dit wel iets over de rijstijl en gewicht wat er op de Vespa heeft  gereden, ook dit heeft natuurlijk invloed op het motorblok (slijtage) en hoe hard deze heeft gewerkt. Als het subframe versleten is heeft de achterband ook last van “cupping” dus ook die even controleren.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Bedankt voor de reacties! De lx waar het over ging is het niet geworden, hij is aan iemand anders verkocht. De zoektocht gaat dus verder. Bedankt voor de nuttige tips @Pilaf

In Nederland is het aanbod heel groot, heeft iemand ervaring met het invoeren uit NL? Ze beschikken daar niet over een GVA, nu had ik ergens gelezen dat het kentekenbewijs van daar voldoende zou zijn om hem hier te kunnen inschrijven, klopt dit? 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...